رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

**********************************************

به افق آفتاب

**********************************************

به نام ِ خدایی که مونسی همیشگی و انیسی مهربان ِ

خدایی که همیشه هست و هیچ وقت تنهامون نمیذاره.

*******************************************

به نام ِ خدایی که دوست داره سهم ِ همه ما از زندگی ، بهترین دقایق و اوقات باشه.

البته ناگفته پیداست که رسیدنه به این بهترینها ، مثل ِ رسیدنه به هر حقیقت ِ خوب و شیرینی ، چندان راحت و ساده نیست و نیازمند ِ انتخاب راه ِ درست و عمل به راهکارهای ِ صحیح برای ِ زندگیه.

**************************************

قصه اینجاست که ماها  گاهی یا فراموش میکنیم  و یا نمیدونیم که چه جوری باید به این روش و راه های ِ صحیح ِ زندگی برسیم.

*****************************************

یه راهش که البته یکی از مهم ترینها هم هست، اینه که اهل ِ تلاش و عمل باشیم. عمل به چیزهایی که میدونیم. به دستورهایی که در درست بودنشون شک و تردیدی نداریم ، مثل ِ عمل به دستورهای ِ دینی و عقیدتیمون. دستورهایی که برای ِ سعادت و خوشبختی ِ ما تعریف شدن.

****************************************

یکی از رموز ِ اصلی ِ موفقیت همون طور که عرض کردن ، کم کردن از حرف و به عمل اضافه کردنه  و این که خدایی نکرده جزء اون کسایی نباشیم که بیشتر خوب حرف بزنیم تا این که خوب عمل و کار کنیم.

**********************************

تا حالا دیدین کسانی رُ که مدام از ساده گرفتنه زندگی و ازدواج ِ آسون حرف میزنن اما خودشون واسه خریدنه آخرین مدل ِ اسباب ِ جهاز سه سال ِ عروسیشونو عقب میندازن.

*************************************

یا دیدین اونایی رُ که از مضرات ِ سیگار حرف میزنن و وسطش سیگار ُ با سیگار روشن میکنن.

***************************************

مثالها و گفتنیها زیاده ، به نظر ِ شما چی کار کنیم که کمتر حرف بزنیم و بیشتر اهل ِ کار و عمل باشیم ؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************

یکى از مشکلات بیشتر انسان‏ها اینه که کمتر موفق مى‏شن به دونسته‏هاى خودشون عمل کنند. چرا که علم داشتن مستلزم عمل کردن نیست، و الّا ابلیس به این روز نمی افتاد. به نقل از عالم بزرگوار ، حضرت آیت الله جوادی رحمه ا... علیه : اگر علم با جان گره بخورد، عالم به عمل و مُتِخَلِق می شویم، ولی در غیر این صورت عالم بی عمل می شویم و در حوادث جهالت عمل را می کشد و باعث می شود، علم نفعی به او نرساند.

************************************************

برای عمل کردن، ایمان لازم ِ ؛ یعنی یقین قلبی لازم ِ . بزرگان بیان میکنن که یقین عقلی، شرط لازم برای ایمان درست داشتنه، امّا شرط کافی برای ایمان درست داشتن نیست. لذا علم رُ باید داشت، امّا با علم خالی کسی اهل عمل نمیشه؛ بلکه باید بعد از کسب علم، کسب ایمان کرد.

این ایمان ِ که آدمی رُ در تنور سوزان می بره. ایمان ِ که شهدای کربلا رُ اون طور بی باک کرده. ایمان ِ که بسیجی رُ وا می داره تا قدم در میدان مین بگذاره و با شهادتش راه رُ برای دیگران باز کنه. و همه اینها با هزاران برهان عقلی درست شدنی نیست.

*************************************************

ما گاهی اوقات فکر می کنیم که چرا در مسیر سیر الی الله پیشرفت نمی کنیم؟ دونستن علوم الهی چرا برای ما سخت شده ؟

 پیش ِ کدوم استاد اخلاق بریم تا تحولی در خودمون ایجاد کنیم؟

پاسخ تمام این سؤالات رُ خداوند در چهار کلمه داده اند

"از خدا بپرهیزید! و خداوند به شما تعلیم می دهد."

مشکل اساسی همه ی ما اینه که به اونچه می دونیم عمل نمی کنیم.

به همین دلیل رسول گرامی اسلام نیز فرموده اند: ای امت؛ من از آن چه نمیدانید بر شما بیم ندارم ولی بنگرید آن چه را می دانید چگونه عمل می کنید.

************************************************

حضرت امام سجاد(علیه السلام) در صحیفه سجادیه و در ضمن دعاى «مکارم الاخلاق» مى‏فرمایند: « خدایا ایمان مرا به کامل‏ترین ایمان برسان و یقینم را برترین یقین قرار ده و نیتم را به نیکوترین نیت‏ها ختم فرما و کردارم را به نیکوترین کردارها پایان بخش.

از این دعا این طوراستفاده مى‏شه که فقط دونستن کافى نیست و براى اینکه داشته‏هاى خودمون رُ به عمل و رفتار تبدیل کنیم، باید اینها به یقین (مرتبه بالاترى از علم) مبدل بشن .

البته نیت هم نقش مهمى در رفتار داره، واین نیت خالص ِ که جزء ساختار شخصیت ما میشه. در این صورت  ِ که میشه انتظار داشت که علم و عمل انسان، با هم هماهنگ بشه. رسیدن به این مرتبه از کمال هم نیاز به تمرین، مراقبت و پشتکار مداوم داره و از همه مهم‏تر براى دستیابى به اونها، همیشه باید از خدا کمک خواست و دست توکل به دامن کبریایى او زد.

*********************************************

حضرت علی علیه السلام میفرمایند:

"اگر دوست داری سعادتمندترین مردم باشی به آنچه می­دانی عمل کن."

این فرمایش، رهنمود مهمی در خودسازی ِ و اگر انسان به اونچه میدونه عمل کنه نه تنها سعادتمند بلکه سعادتمند ترین میشه.

مرحوم آیت­الله بهجت رضوان­الله علیه در رهنمونها و دستورالعملهاشون همیشه میفرمودند : به همین چیزهایی که واضح و روشن و بدیهی است عمل کنید، ترک گناه در گام اوّل و انجام واجبات در گام دوم. اگر کسی به واضحات شرع عمل کند به همه مقامات و کمالات انسانی نائل میشود.

***************************************************

در روایت از نبی مکرم صلّی الله علیه و آله است که میفرمایند : اگر انسان به همان چیزهایی که میداند عمل کند، اگر نیازمند راهنمایی باشد خداوند متعال خودش راهنمای او می­گردد و خودش انسان را رشد می دهد.

***********************************************

یکی از شاگردان ِ مرحوم آیت­الله بهجت  میگوید ، ما یکبار از ایشون ، نصحیتی خواستیم  و ایشان فرمودند: نصیحتی بالاتر از این نیست که اگر انسان صد سال هم عمر کرد گناه نکند. این بالاترین نصیحت است که چنین اراده جدّی ای انسان داشته باشد که مطلقا  گناه نکند، اگر چنین تصمیمی داشته باشد که به هیچ قیمتی گناه نکند خدا او را یاری میکند، اما واقعاً اراده کند نه اینکه حدیث نفس نماید.

*****************************************

حضرت علی علیه السلام در حکمت 366 نهج البلاغه به نکته مهمى درباره رابطه تنگاتنگ علم و عمل اشاره کرده و مى فرمایند: «علم با عمل همراه است و هرکس (به راستى) عالم باشد عمل مى کند. علم، عمل را فرامى خواند اگر اجابت کرد و آمد، علم مى ماند و الاّ کوچ مى کند"

************************************************

(مناجات)

الهی! به حق آنکه تو را هیچ حاجت نیست رحمت کن بر آنکه او را هیچ حجت نیست.

الهی! در دل ما جز محبت مکار و بر این جانها جز الطاف و مرحمت مدار و بر این کشت ها جز باران رحمت مبار.

الهی! تو بر رحمت خود و من بر حاجت خویش، تو توانگری و من درویش.

 

 


  • ۹۶/۰۸/۱۰
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی