رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

*****************************************************

به نام ِ خدایی که مهربان ِ .. بخشنده اس و از او بزرگتر خدایی نیست.

**************************************************

با احترام و ارادت خدمت ِ همه شما عرض ِ سلام داریم و از شما درخواست میکنیم که فرصت ِ اذانگاهی ِ امروز رُ با ما همراه باشید.

************************************************

در این لحظات از خدای ِ بزرگ میخوایم که به همه ما تنی سلامت ، دلی آرام

لبخندی همیشگی ، رضایت ِ از زندگی و دلخوش بودنه به شادیهای ِ واقعی رُ هدیه کنه ، که اگر این طور باشه دنیا و آخرت برامون گلستونه.

*********************************************

البته ناگفته پیداست که رسیدنه به همه این حقیقتهای ِ خوب نه تصادفی و اتفاقی که بدست آوردنی ِ و داشتنش هم ممکن نیست جز در سایه تامل .. تدبیر و داشتنه مسلکی مناسب در زندگی.

*********************************************

چیزهایی که داشتنش خیال نیست و قبل از ما خیلیا تجربه اش کردن

خیلیا که وقتی توی ِ زندگیهاشون دقیق میشیم میبینیم که در سایه اندیشه و تفکری صحیح زندگی کردن.

*********************************************

امروز با هم از تامل و تدبیر ِ در زندگی صحبت میکینم

از چیزی که شاید برای ِ بعضیا حرف و واژه و لفظ باشه اما در حقیقت اصل و اساس ِ یه زندگی ِ. اصل و اساس ِ چون حتما دور و بر ِ خودتون کسایی رُ دیدین که بخاطر ِ نداشتنه تدبیر  و تفکر ِ درست در زندگی ، گرفتار ِ مشکلات ِ زیادی شدن.

******************************************

به نظر ِ شما تدبیر داشتنه در زندگی  و تفکر ِ درست یعنی چی ؟

و چه رابطه ای بین ِ یک زندگیه خوب و موفق و تفکر ِ صحیح  وجود داره؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

******************************************

شما امروز در چه جایگاهی قرار دارید؟آیا به اهداف و آرزوهاتون رسیدین و یا این که در دریای متلاطم شکست در حال دست و پا زدن هستین ؟آیا فکر می‌کنین فرد موفقی هستین یا هنوز تا موفقیت صد‌ها گام فاصله دارید؟

پاسخ به این سوالات رُ اندیشه و فکر شما نسبت به مسائل گوناگون در گذشته روشن می‌کنه، به این معنا که اگه اهل فکر و تامل باشید ،  تا مقدار قابل توجهی توانستین به اهداف خودتون برسید ولی اگه بدون فکر و اندیشه دست به انجام هر کاری می‌زدید مطمئنا امروز جزو گروه دوم هستید و هنوز برای رسیدن به موفقیت کیلومترها باید  راه طی کنید.

مطمئنا براحتی میشه گفت که اندیشه و تفکر صحیح نقش به‌سزایی در آینده افراد داره و جزو عوامل مهمی‌ ِ که سعادت و شقاوت افراد در دنیا و آخرت رُ رقم می‌زنه و به همین جهت یادگیری مهارت‌های چگونه فکر کردن و همچنین پرورش استعداد‌های فکری می‌تونه نقش به‌سزایی در پیروزی شما در عرصه‌های مختلف زندگی ایفا کنه .برای پرورش قوای فکر و تعقل راهکار‌های زیادی مطرح شده ،اما در این بین آیات و روایات اسلامی‌با نسخه‌های طلایی که در زمینه پرورش و استفاده صحیح از قوای فکر و تعقل دارن به خوبی هرچه تمام تر راهکارهایی رُ برای ما بیان کردن که با عملی کردن اونها می‌تونیم تحولی بزرگ در فکر و اندیشه خودمون به وجود بیاریم.

******************************************************  

حضرت امام صادق (علیه السلام) می فرمایند :

" فکر آئینه حسنات است و کفاره ی سیئات و روشنی دلها و وسعت خلق . به وسیله ی آن می رسد آدمی به آنچه صلاح امر معاد است ، و حاصل می شود اطلاع بر عواقب امور و زیادتی در علم و آن خصلتی است که هیچ عبادتی مثل آن نیست."

****************************************************

یکی از عوامل مهم در شکست افراد رُ میشه این تفکر غلط به حساب آورد که فقط افکار من درست ِ و بقیه افراد در اشتباه هستن ،افرادی که دارای این تفکر و اندیشه هستن ، کسانی هستن که نمیتونن طعم لذت‌بخش موفقیت رُ در زندگی خودشون تجربه کنن.لذا اولین توصیه ای که در ارتباط با مهارت‌های تفکر صحیح در آیات و روایات بیان شده اینه که اجازه بدیم دیگران در مورد افکار ما اظهار نظر کنن چرا که در این صورت هم با دیدگاه‌های افراد مختلف آشنا می‌شیم و هم می‌تونیم بهتر و صحیح‌تر فکر و در نتیجه ، تصمیم بگیریم . حضرت امیر مؤمنان علی(علیه السلام ) یکی از ویژگی‌های افراد عاقل رُ این طور بیان می‌کنند که : "بدانید عاقل، کسى است که با فکر درست، به استقبال نظرات گوناگون برود و در عواقب امور بنگرد."

****************************************************

مرحوم ملا احمد نراقی (رحمةالله علیه) در باب کیفیت تفکر در اعمال و رفتار خود می فرمایند: «آدمی در هر شبانه روزی ساعتی به تفکر کار خود بیفتد و اخلاق باطنیه و اعمال ظاهریه خود را تفحص کند و احوال دل و جوارح خود را تجسس نماید. لوح دل را در مقابل خود نهاده آن را ملاحظه کند و دفتر شبانه خود را گشوده، سر تا پای آن را مطالعه فرماید.»

ایشان در ادامه توضیح می دهند که اگر دیدی در طول روز، به دستورات خداوند عمل کرده، از معصیت ها و گناهان اجتناب کرده ای، حمد و سپاس الهی را بجای آور؛ و اگر دیدی معصیتی از تو سرزده و با رفتار و کردارت، مخالفت امر الهی نموده ای، توبه کرده و با جبران عمل، به علاج بپرداز.

و در ادامه توصیه می کنند که انسان با نظر بصیرت به اعمال خود بنگرد و ببیند آیا از صفات رذیله ای که او را به هلاکت می اندازد، از قبیل بخل و حسد و کبر و... چیزی در وجود او هست یا نه؛ و با چراغ فکر همه زوایای وجودش را تفحص کند تا مبادا با این صفات مهلکه خدای خود را ملاقات کند!

در فقه الرضا (علیه السلام) آمده است: «اندیشیدن آینه توست؛ بدی ها و خوبی هایت را به تو نشان می دهد."

***********************************************

حضرت على(علیه السلام) مى‏فرماید: اگر در عظمت قدرت الهى مى‏اندیشیدند و همچنین در فراوانى نعمت‏هاى حق تأمّل مى‏کردند به راه راست برگشته و از عذاب سوزان مى‏ترسیدند. ولى چه باید کرد که دل‏ها مریض و چشم‏ها معیوب گشته و از دیدن و درک کردن حقایق بازمانده‏اند!.

ملاحظه کنید که حضرت مى‏فرمایند: اگر در عظمت قدرت پروردگار مى‏اندیشیدند به پیشگاهش سر خضوع فرود مى‏آورند، و از عذاب دوزخ بر حذر مى‏ماندند.

*********************************************

یکی از موانعی که مثل ِ سد آهنین می‌تونه از تفکر صحیح و مثبت ما در مورد مسائل مختلف جلوگیری کنه، فکر و اندیشه به گناه و معصیت ِ ،تفکر در مورد گناه باعث میشه که اندیشه آدمی‌بیمار بشه و نتونه در شرایط ِ مختلف اونچنان که باید و شاید فکر کنه و به همین جهت یکی از راهکارهای افزایش مهارت فکر و اندیشه در روایات روزه فکر معرفی شده: امیرالمومنان  حضرت علی(علیه السلام) میفرمایند: روزه گرفتن دل از فکر گناه ، برتر است از روزه گرفتن شکم از غذا.

*************************************************

در حدیثى است که خداى سبحان خطاب به حضرت موسى علیه السلام مى‏فرماید: اى موسى نعمت‏هاى مرا براى مردم بیان کنیدکه در آن صورت مردم محبّت مرا در دل‏هاى خود خواهند گرفت.

و شاعر لطیف گوی ،  بابا طاهر در رباعى دلنشین خود مى‏گوید:

به صحرا بنگرم صحرا تو بینُم            به دریا بنگرم دریا تو بینُم      

به هر جا بنگرم کوه و در و دشت        نشان روى زیباى ِ تو بینُم   

**************************************  

در حقیقت یکی از رموز مهم برای رسیدن به اهداف و آرزوها، مدیریت صحیح فکر و اندیشه و همچنین افزایش مهارت‌هایی ِ که به فکر کردن صحیح و درست ما کمک می‌کنه و تا آدمی‌نتونه فکر و اندیشه خودش رُ به بهترین شکل مدیریت کنه هر گز نباید انتظار پیروزی داشته باشه.

***************************************************  

البته در مواردى هم تفکر و اندیشه نهى شده چون ممکنه مشکلات و فسادهایى رُ در پى داشته باشه. از اون جمله تفکر در مورد شهوت ِ که گفته شده، کسى که زیاد در شهوات و لذات بیندیشد مغلوب هواها و هوس‏ها خواهد شد

و در جاى دیگر آمده است: "کسى که در معصیت و گناه تفکر کند به خودش واگذاشته مى‏شود و تأییدات الهى از اوگرفته خواهد شد."

*****************************************************

آمده است که ، جبرئیل بر حضرت  آدم (علیه السلام) وارد شد و گفت: ای آدم! من مأمور شدم که تو را بین سه چیز اختیار دهم تا یکی از آن سه چیز را انتخاب کنی و دو تا را رها کنی و آن سه چیز، عقل حیا و دین است. آدم(علیه السلام) گفت: من عقل را اختیار کردم. جبرئیل به حیا و دین گفت: برخیزید و عقل را واگذارید، آن دو گفتند: ای جبرئیل! ما مأمور شدیم با عقل باشیم هر کجا باشد،گفت: پس شما به همراه عقل باشید.

***************************************************  

(مناجات)

الهی! در آتش حسرت آویختیم چون پروانه در چراغ، نه جان رنج دیده نه دل آلم داغ.

الهی! در سر آب دارم، در دل آتش، در باطن ناز دارم، در باطن خواهش در دریایی نشستم که آن را اکران نیست، به جان من دردیست که آن را درمان نیست. دیده من بر چیزی آید که وصف آن به زبان نیست.

الهی! ای کریمی که بخشنده عطایی و ای حکیمی که پوشنده خطایی و ای احدی که در ذات و صفات بی همتایی و ای خالقی که راهنمایی و ای قادری که خدایی را سزایی، به ذات لایزال خود و به صفات با کمال خود و به عزت جلال خود و به عظمت جمال خود که جان ما را صافی خود ده، دل ما را هوای خود ده، چشم ما را ضیاء خود ده و ما را آن ده که آن به.

 

 


  • ۹۶/۰۸/۱۰
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی