رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

******************************************

به افق آفتاب

*******************************************

به نام ِ خدایی که اهل ِ علم و دانایی رُ دوست داره.

سلام

****************************************************

در آستانه روزی دوباره از روزهای ِ خوب ِ خدا

در نیم روز ِ دهم آبان ماه ، با  شما همراه هستیم و از خدای ِ بزرگ میخوایم که چراغ ِ  معرفت ِ به خودش رُ در دلهای ِ ما روشن کنه .

*****************************************************

امروز در راستای ِ موضوعات ِ این هفته از اهمیت ِ مطالعه و سهمی که در اوقات ِ زندگی ِ ما داره صحبت میکنیم.

************************************************

از توجه و وقت گذاشتنه برای ِ مساله مهمی که اگر کمی در اهمیتش دقت کنیم میبینیم که باید از ضروریات ِ زندگیمون باشه. از دونستن و کسب ِ آگاهی که یکی از اسبابش مطالعه اس.

***********************************************  

مطالعه غذای ِ روح ِ انسان و این خیلی خوبه که ما با خودمون فکر کنیم که آیا همون قدر که به غذای ِ جسم اهمیت میدیم آیا نسبته به تغذیه روحمون هم دقیق هستیم.

**************************************************

واقعا سهم ِ مطالعه در سبد ِ خانوادگی ِ ما چقدره؟

این سهم چرا اهمیت داره؟

این که مطالعه سهم ِ بزرگی در سبد ِ خانوادگی ِ ما داشته باشه چه ماحسناتی داره و میتونه ما رُ در برابر ِ چه چیزهایی بیمه کنه؟

************************************************

لطفا فرصت ِ امروز رُ با ما باشید و بفرمایید که اهمیته داشتنه مطالعه در بهبود ِ کیفیت ِ زندگی ِ خانوادگی ِ ما چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*************************************************

در اولین آیه ای که به حضرت محمد صلی ا... علیه و آله و سلم وحی شد ، خدای ِ بزرگ میفرمایند:

"بخوان به نام پرور‌دگارت که جهان را آفرید. همان خدایی که انسان را از خون بسته به وجود آورد. بخوان که پروردگارت از همه بزرگوارتر است. همان پروردگاری که به وسیله قلم تعلیم داد.."

به این ترتیب نقطه‌ی آغاز رسالت و دعوت اسلامی بر مبنای خواندن و مطالعه شکل گرفته و اعجاز اسلام، قرآن و راه رسیدن به اون مطالعه و تدبر ِ در اون بوده و هست.

تاریخ هیچ تمدنی خالی از کتاب و کتابت نبوده و همه فرهنگ‌ها با کتاب آغاز می‌شن و با کتاب رشد می‌کنن. در این بین ، آیین مقدس اسلام بیشترین بهره رُ از کتاب برده‌ ، چرا که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام رسالتش رُ با فرمان «خواندن» از سوی خداوند آغاز می‌کنه و در همین فرهنگ مقدس ِ که خداوند منان به قلم سوگند یاد می‌کنه و معجزه‌ آخرین فرستاده‌اش رُ یک کتاب قرار داده‌ .

در اهمیت نقش کتاب در تکامل جوامع انسانی همین بس که تمام ادیان آسمانی و بزرگان تاریخ بشری از طریق کتاب جاودانه باقی موندن.

*********************************************

فرهنگ، محوری‌ترین برگ هویتی یک ملت محسوب می‌شه و یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مساله کتاب، کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه در جامعه، خصوصا در بین ِ جوونها و نوجوونهاست. در واقع از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی هر جامعه سرانه مطالعه، میزان تولید و مصرف اطلاعات و کالاهای فرهنگی در اون جامعه اس .

************************************************  

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظّم انقلاب درباره اهمیت مطالعه می فرمایند: کتاب خوانى را باید جزو عادات خودمان قرار دهیم. به فرزندانمان هم از کودکى عادت بدهیم کتاب بخوانند؛ مثلاً وقتى مى خواهند بخوابند، کتاب بخوانند. یا وقتى ایام فراغتى هست، روز جمعه‌اى هست که تفریح مى‌کنند، حتماً بخشى از آن روز را به کتاب خواندن اختصاص دهند. در تابستان‌ها که نوجوانان و جوانان محصّل، تعطیل‌ اند حتماً کتاب بخوانند. کتاب‌ هایى را معیّن کنند، بخوانند و تمام کنند. افرادى که کار روزانه دارند مثلاً کارمند ادارى، کارگر، کاسب و یا کشاورز هستند وقتى به خانه مى‌آیند، بخشى از زمان را گرچه نیم ساعت براى کتاب خواندن بگذارند. چقدر کتاب‌ ها را در همین نیم ساعت‌ ها مى‌شود خواند! بنده دوره‌ هاى بیست جلدى و بیست و چند جلدى کتاب را در همین فاصله‌ هاى ده دقیقه، بیست دقیقه و یک ربع ساعته خوانده‌ ام. پشت این کتاب‌ ها را هم یادداشت مى‌کنم که معلوم باشد. شاید صدها جلد کتاب را همین‌ طور در این فاصله‌ هاى کوتاه ده دقیقه اى خوانده‌ ام. بسیارى از افراد را هم مى‌شناسم که این گونه اند.

*******************************************************

مطالعه کردن، یعنی بهتر و بیش‌تر دونستن و بهتر دونستن، یعنی بهتر سخن گفتن، بهتر اندیشیدن و بهتر عمل کردن و حقیقتا کدوم یکی از ما از این صفات بی نیاز هستیم.  مطالعه تنها راه رسیدن به علم ِ و جز اون راهی وجود نداره. اگر مطالعه نباشه،علمی هم در کار نخواهد بود.

خداوند می‌فرماید: " بگو آیا کسانی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند، مساوی‌اند؟"

***********************************************

مطالعه و تحقیق، در زندگی عالمان و دانشمندان جایگاه مهم و نقش اساسی داشته و داره . از این رهگذر، علاقه مندی اونها به مطالعه و پژوهش، از عوامل اصلی پیشرفت شون در زندگی بوده و هست؛ چون مطالعه، دریچه هایی از دانش های مختلف رُ  به روی انسان باز میکنه و نردبانی برای رسیدن به قله کمال می شه. در همین رابطه ، یکی از دوستان حضرت امام خمینی رحمه ا... میگوید:

«زمانی که سن امام داشت از پنجاه سال تجاوز می کرد، گاهی شش ساعت پی در پی مطالعه می کردند.

همچنین از از خانم فریده مصطفوی ـ دختر حضرت امام ـ نقل است: در زمان مرجعیت آقای بروجردی که امام مسئولیت رهبری مبارزه را نداشتند، آن قدر مشغول مطالعه و درس بودند که ما فقط سر ناهار یا گاهی ده دقیقه سر شب ایشان را می دیدیم.

*********************************************

(جملات کوتاه درباره مطالعه و کتابخوانی)

محیط طباطبایی:

به نظر من، کتاب بیش از درس و معلم به انسان می آموزد. من نُه دهم معلومات خود را از کتاب آموخته ام و یک دهم را از معلم و درس.

اینشتین:

افکار و اندیشه های انسان به گونه ای است که ممکن است فقط خواندن یک کتاب پایه اندیشه ها و افکار انسان را بر مبنای جدید یا در مسیر خاصی قرار دهد و چه بسا ممکن است کتابی مسیر سرنوشت میلیون ها انسان را در راه مخصوصی بیندازد.

مُنْتِسکیو:

من هیچ غمی نداشتم که خواندن یک صفحه کتاب از بین نبرده باشد. کتاب، عمر دوباره است. در دنیا لذتی که با لذت مطالعه برابری کند، نیست.

کارلایل:

دانشگاه واقعی، جایی است که مجموعه ای از کتاب در آن جمع آوری شده باشد.

ویکتور هوگو:

خوشبخت، کسی است که به یکی از این دو چیز دست رسی دارد، یا کتاب های خوب یا دوستانی که اهل کتاب باشند.

سهراب سپهری:

کتاب آسمانی ما (قرآن)، گذشته از جنبه الوهیت و تقدیس، از باارزش ترین شاهکارهای ادبی جهان است.

سقراط:

جامعه وقتی فرزانگی و سعادت می یابد که مطالعه، کار روزانه اش باشد.

************************************************

رسول گرامی اسلام حضرت محمد صلی ا... علیه و آله و سلم ، شرط آزادی اسیران مشرک جنگ بدر را سوادآموزی به مسلمانان قرار می‌دهد نه گرفتن پول و مال. در هیچ جنگی در دنیا چنین شرطی دیده نشده است که هر اسیری ده مسلمان را سواد بیاموزد آزاد و رها می‌گردد.

****************************************************

رهبر انقلاب حضرت ایت ا... خامنه ای می فرمایند: برای یک ملت، خسارتی بزرگ است که افراد آن با کتاب سر و کار نداشته باشند و برای یک فرد، توفیقعظیمی است که با کتاب مانوس و همواره در حال بهرهگیری از آن- یعنی آموختن چیزهای تازه باشد.

************************************************

«ابوعلی سینا که در اوایل عمر به مطالعه فلسفه مشغول بود، در قسمت مابعدالطبیعه به شبهات و بن بست های فکری رسید. ازاین رو، مدتی از تحصیل فلسفه کناره گرفت و دچار یأس و افسردگی شد. روزی در بازار بخارا کتاب فروش دوره گردی کتابی را بر وی عرضه داشت، ولی ابن سینا از خریدن آن امتناع ورزید. کتاب فروش گفت: مالک آن دچار فقر و تنگ دستی است، اگر سه درهم بابت آن بدهی، دعاگوی تو خواهم بود.

ابن سینا بابت اینکه احسانی کرده باشد، سه درهم داد و کتاب را به خانه آورد و دید از تصانیف ابونصر فارابی است و با خواندن آن، مقاصد حکما را دریافت و مشکل فلسفی و فکری وی حل شد. به شکرانه رفع این مشکل علمی، مبلغی میان فقرا تقسیم کرد و بارها می گفته: «اگر آن روز من از دادن سه درهم در بهای کتاب خودداری می کردم، هرگز به مقاصد و فلاسفه اطلاع نمی یافتم».

***************************************************

(مناجات)

مناجات

 

 

 

الهـی

چراغ دل مریدانی و انس جان غریبانی، کریما آسایش سینه محبانی و نهایت همت قاصدانی

الهـی

جرم من زیر حلم تو پنهان است و تو پرده عفو خود بر من گستران

الهـی

این چیست که با دوستان خود را کردی که هر که ایشان را جست ترا یافت و تا ترا ندید ایشان را نشناخت

الهـی

عاجز و سرگردانم ، نه آنچه دانم دارم و نه آنچه دارم دانم

الهـی

بر تارک ما خاک خجالت نثار مکن و ما را به بلای خود گرفتار مکن

الهـی

چون به تو بنگریم شاهیم و تاج بر سر وچون بخود تگریم خاکیم و از خاک کمتر

 


  • ۹۶/۰۸/۱۰
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی