رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

*******************************************

به افق آفتاب

*******************************************

به نام ِ خدایی که صبور ِ و برای ِ صبرش هیچ نهایتی نیست.

*******************************************

خدمت ِ همه شما عرض ِ سلام داریم و مفتخر هستیم که امروز ، این دقایق ِ مونده تا اذان ظهر رُ با ما شریک هستید.

***********************************

راستش امروز یه اتفاقی برام افتاد که خجالت زده شدم. صبح یکی از دوستام که خیلی بهش اطمینان دارم بهم گفت که مادر ِ آقای ِ رییس کسالت دارن

منم وقتی میخواستم بیام سرِ برنامه ، آقای رییس رُ دیدم و حال و احوال کردم و دعا کردم که مادرشون زودتر بهتربشن . بنده خدا با شنیدنه این حرف ِ من ، گفت: مادر ِ منو میفرمایید ؟؟

گفتم : بله .... ایشالا که خدا سلامتی بهشون بده

بنده خدا لبخندی زد و گفت : ایشالا که خدا به هممون نعمت ِ سلامتی بده اما به لطفِ خدا ایشون حالشون خوبه.

منومیگی یدفعه انگار یه ظرف آب ِ یخ ریختم روم .... باورم نمیشد که خبری که شنیده بودم واقعیت نداشته باشه.

یراست رفتم پیش ِ همکارم ُ و گفتم : این چه حرفی بود که تو زدی

بهم گفت : منم از یکی دیده شنیده بودم

گفتم : مگه آدم هر چی رُ که میشنوه باید باور کنه ؟ یا باید به بقیه هم بگه؟

*

و این دقیقا همون اتفاقیه که هر روز برای ِ همه ماها میافته . این که ما هر لحظه و هر ساعت در مواجهه با اخباری هستیم که معلوم نیست کدومش درست و کدومش نادرسته.

این که معلوم نیست کدومش واقعی و کدومش ساختگیه. برای ِ همین دقت ی در صحت ِ خبر و اطمینان ِ از درست بودنه اون ، یکی از مهم ترین اسباب ِ کسب ِ آگاهی ِ .

*********************************

واقعا مگه باید هر چی رُ که میشنویم .... بدون ِ فکر و تایید ِ این که درسته به بقیه هم بگیم؟؟؟؟

میدونین همین عدم ِ توجه و کپی کردنه بی دقت ِ خبرها چه دردسرهایی که درست نکرده؟

**************************************

همه ماها دیدیم که یه وقتایی یه خبرایی همه جا پر میشه که از اساس نادرسته و اصلا اون جوری نبوده.

**************************************

مثلا میگن شنیدی فلان ورزشکار از تیم ِ ملی قهر کرده و جریمه شده و زندگیش ریخته به هم در حالی که اون بنده خدا شبانه روزی داره واسه مسابقه اش تمرین میکنه.

**************************************

یا میگن شنیدی فلان هنرمند واسه کارش ، یه دستمزد ِ میلیاردی گرفته در حالی که اون بنده خدا توی ِ هزینه اجاره خونه شم مونده.

****************************************

یا مثلا توی ِ فامیل میگن شنیدی فلان عروس و مادرشوهر با هم دعوا کردن و همه چی ریخته به هم ، در حالی که اون بنده های ِ خدا در عین ِ خوبی و خوشی دارن زندگی میکنن.

*************************************

یا میگن شنیدی ... امسال توی ِ کنکور از هر دو نفر یه نفر سوالارُ داشته؟

*********************************

واقعا این حرفا از کجا میاد .... اصلا بعضی از این حرفا چه ربطی به ماها داره؟

*********************************

توی ِ قصه خبر و اطلاع رسانی باید حواسمون باشه که وقتی یه چیزی رُ میشنویم بدون ِ تحقیق و بدون ِ فکر کردن ، قبولش نکنیم و سریع به بقیه نگیم و پخشش نکنیم.

*************************************

شما چی فکر میکنین؟؟؟

به نظر ِشما چطور میشه از صحت ِ یک خبر مطمئن شد و آفات ِ پخش شدنه خبرهای ِ نادرست در جامعه چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************

باور کنین اگه بشینیم و حساب کنیم میبینیم که درصد ِ زیادی از تنش های ِ روانی و فکرمون نتیجه همین خبرایی که از دور وبر میشنویم ، بخصوص توی ِ روزگار ِ امروز که دیگه گوشیهای ِ هر کدوممون شده آنتن ِ خبرای ِ روز ِ دنیا

البته خبرایی که هیچ کس تضمین نمیکنه که صد در صد درست باشن

واقعا من یه وقتایی با خودم فکر میکنم که ایا انقدر بیکار شدم که هر خبری رُ که میشنوم باور کنم و بلافاصله از ترس ِ این که نکنه دیر بشه به بقیه هم مخابرش کنم

آخه واقعا چند درصد ِ این خبرا به درد ِ ماها میخوره

مثلا دعوای ِ فلان بازیگر با همسرش حتی اگه راست هم باشه ..... قراره چه گره ای از زندگی ِ ما رُ باز کنه

یا رقم ِ قرارداد ِ فلان بازیگر ِ ورزشی ..... کجای ِ زندگی ِ من و شماست و اصلا زیاد و کم بودنش چه ربطی به ما داره و ماها چقدر میتونیم در تغییر ِ این رقم موثر باشیم

یا خبر ِ انتشار ِ یه بیماری اونم از یه منبع ِ غیر موثق  چقدر میتونه قابل ِ اطمینان باشه

آخه وقتی توی ِ این مملکت کلی رسانه معتبر و تخصصی هست که به وقتش هر چی رُ که باید به ما میگن

چرا ماها سعی میکنیم از منابع ِ دیگه یه چیزایی رُ بشنویم

و اگه میشنویم هم چرا بلافاصله و بدون ِ تحلیل قبولش میکنیم

و اگه قبولش میکنیم چرا انقدر راحت پخشش میکنیم

خداییش با خودمون فکر نمیکنیم که اگه این خبره یه وقت درست نباشه ... اعتبار ِ ما هم پیش ِ بقیه زیرِ سوال میره؟

****************************************************************************8****

اولی گفت : خبر ..... اسمش روش ِ اصلا تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها

دومی گفت : خب مردم بگن .. مگه هر چی مردم بگن به ما هم ربط داره

سومی گفت : آقا مشکل همینه این که ماها فکر میکنیم که زندگی ِ همه به ما ربط داره و فکر میکنیم که اگه یه وقت از آخرین احوالات ِ زندگی ِ بقیه خبر نداشته باشیم ، انگار یه چیزی  رُ گُم کردیم

اون یکی گفت : این چه حرفیه که شما میزنی .. آقا جلوی ِ کنجکاوی ِ مردم ُ که نمیشه گرفت

یکی دیگه گفت : آخه کنجکاوی هم حدی نداره .. دیگه نباید به جایی برسه که آرامش ِ آدما رُ بریزه به هم

اولی گفت : واسه سرگرمی که بد نیست ... آدم تو همین بده بستونه خبرا کلی مشغول میشه

دومی گفت : بله مشغول میشی ... اما یه وقت بدون ِ این که بخوای مشغول ِ چیزی میشی که گناه داره .... و میشه همون سرک کشیدنه به زندگی ِ بقیه که گناه ِ

یکی دیگه گفت : به نظر ِ من آدمای ِ بیکار اینجوری میشن .. چون خداییش آدم وقتی سرش گرم باشه .. وقتی واسه این کارا نداره

اون یکی گفت : هر چی که هست باید کم کم توی ِ خودمون حذفش کنیم چون اگه بیشتر از پیش بره ... دیگه هیچ کدوممون حریم ِ امن ِ شخصی نداریم

سومی گفت : واسه چی

اون یکی گفت : واسه این که این بازار ِ کاذب ِ بده بستونه خبری ..... نمیتونه بی خبر بمونه و مگه هر روز چند تا خبر ِ درست و حسابی توی ِ دنیا هست

اینجاست اینا واسه خوراک ِ خبریشون سرک به زندگی ِ بقیه میکشن و خدا میدونه که بعدش چیا که نمیشه

************************************************

ما توی ِ همسایگی مون ... خانواده ای رُ میشناختیم که واسه دخترشون خاستگار اومده بود

و گویا همه چی فراهم شده بود و قرار ِ ازدواج گذاشته بود .... تا جایی که میخواستن بعد از ماه محرم و صفرعروسی بگیرن اما یدفعه نمیدونم چی شد که همه چی به هم خورد

دیروز توی ِ پله ها پدرِ اون دخترخانم ُ دیدم . ناراحت و غصه دار بود . بهم گفت: خدا نگذره از اون کسی که با شایع کردنه یه سری حرفای ِ بی اساس ، زندگی ِ دخترمو به هم ریخت .

میدونین من دیروز خیلی ناراحت بودم و با خودم فکر کردم که شاید بعضی از اینایی که براحتی یه خبرهایی رُ پخش میکنن باور نداشته باشن که چه جوری ممکنه با زندگی ِ کسی بازی کنن.

*************************************************

باور کنیم یه وقتایی توی ِ پخش کردن و کپی کردنه خبرهای ِ ناموثق

به ناحق ... آبرویی از دیگران میره

آبرویی که دیگه هیچ رقمه نمیشه جمعش کرد.

***************************************************

خواهش میکنم مراقب ِ حرفهامون باشیم

خواهش میکنم مراقب ِ خبرهایی که میشنویم باشیم

خواهش میکنم تشخیص بدیم که چه خبرایی رُ به بقیه باید داد و چه خبرایی برای ِ همیشه باید تو دلمون بمونه

خواهش میکنم باور کنیم که تحلیل ِ ما از شنیده ها ... سهم ِ تعیین کننده ای توی ِ زندگی ِ خودمون و بقیه داره

*****************************************************

(مناجات)

 خدایا!

هنگامی که ثروتم دادی،خوشبختی ام را نگیر.

هنگامی که توانایی ام دادی، عقلم را نگیر.

هنگامی که مقامم دادی، تواضعم را نگیر.

هنگامی  که تواضعم دادی عزتم را نگیر.

هنگامی که قدرتم دادی، عفوم را نگیر.

هنگامی که تندرستیم دادی، ایمانم را نگیر.

وهنگامی که فراموشت کردم، فراموشم نکن!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


  • ۹۶/۰۸/۰۶
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی