رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیوایران تقدیم میکند.

*****************************************

به افق آفتاب

****************************************

به نام خدایی که همراهیش با بنده هاش همیشگی ِ

***************************************

با عرض ِ سلام  و وقت بخیر خدمت همه شما عزیزان،  در آستانه اوقات ِ ملکوتی ِ اذان ظهر، میهمان ِ همراهی ِ شما هستیم.

*************************************

در گذر به موضوع ِ برنامه امروز ، با هم از صبر و حوصله حرف میزنیم و دقیق تر اگه بخوام بگم از صبوری ِ درتصمیم ها و داشتنه پشتکار در انجام اونچه که انتخابش میکنیم. استقامت و صبوری ای که رمز ِ مهم ِ خیلی از موفقیتهاست.

*************************************

همه ما میدونیم که عملی شدنه هیچ تصمیمی ، بدون ِ مانع و مشکل نیست و این یعنی برای ِ گذشتن از این مشکلات و رسیدنه به هدف باید صبور بود.

***************************************

داشتنه حوصله در عمل به اونچه انتخابش کردیم ، اسباب ِ خودش رُ میخواد، این که آدم انقدر به کارش مسلط باشه که بدونه با مسیری که تعریف کرده به هدفش میرسه و اگه گاهی گره ای به کار میفته موقتی ِ و میشه با تدبیر ازش گذشت.

***************************************

داشتنه صبر و حوصله در تصمیم گیری و کار یه ضرورته و تا حالا هیچ کس از عجله و شتاب به هیچ موفقیتی نرسه که اگر موفقیته کوچیکی هم اتفاق بیفته قابل تکرار و دائمی نیست.

***************************************

برای ِ داشتنه صبر و حوصله در انتخابهامون  باید عاشق ِ کاری که انجام میدی باشی ، باید به هدفت ایمان داشته باشی ، ایمانی که در کنار ِ علاقه میتونه عزم ِ ما رُ برای ِ رسیدنه به هدف  انجام ِ سخت ترین کارها ، هموار کنه.

****************************************

 این صبر و حوصله در کار ، همون چیزی ِ که بهش میگن پشتکار.

**************************************

حالا شما بفرمایید که چطور میتونیم در تصمیم هامون مصمم تر و با استقامت تر باشیم؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*******************************************  

از منظر آیات و روایات سستی و بی‌حوصلگی یکی از مهم ترین دلایل ِ  بی‌بهره موندن انسان از دنیا و آخرت بیان شده و دقیقا به همین دلیل ضرورت و اهمیت تلاش و پشتکار انسان در تأمین سعادت دنیا و آخرت مشخص میشه.
یکی از موضوعات مهمی که در آیات قرآن و احادیث و روایات به اون تأکید شده، دعوت به همت، تلاش و پشتکار در کارها و نفیِ سستی و تنبلی در امور است.  
ارزش همت و تلاش به اندازه ای ِ  که در قرآن می­خوانیم:
برای انسان چیزی جز آنچه که از راه تلاش و کوشش بدست آورد نیست.»
و حضرت امام علی(علیه السلام) می­‌فرمایند: اندازه هر کس به اندازه همت اوست.»
همچنین امام محمّد باقر(ع) بلند همتی را شرافتی والا برمی­‌شمارند و میفرمایند: هیچ شرافتی چون بلند همتی نیست.»
در مقابل همت و تلاش، سستی و تنبلی و بی­‌حوصلگی قرار دارد که در اسلام به شدت نهی و مذمت شده .
حضرت امام علی(علیه السلام) در این­باره می‌­فرمایند:
کسی که پیوسته تنبلی کند، در رسیدن به آرزویش ناکام ماند

*************************************************

پشتکار داشتن و عزم جدی و کمر همت بستن برای انجام امور و کارها، از مسایلی ِ که توجه به اون باعث میشه تا افراد دایره کار و تلاش خودشون رُ بیشتر کنن ، برای خودشون افق  بزرگتری رُ تبیین کنن و شخصیت بالاتری قایل بشن ، از همین رو امام علی (علیه السلام ) می فرماید: بهترین همت هابلندترین آن هاست.

بلندهمتی و اندیشه رسیدن به جایگاه های بالاتر، زمینه ساز ِ بالاتر رفتنه مقام انسان ِ  و بدون همت، حرکتی در فرد و جامعه اتفاق نمیافته ، که هر ملتی به بلندای علم و معرفت و پیشرفت رسیده  و در همین وصف میشه به حدیثی ارزشمند اشاره کرد که میفرماید: نیکوترین خصلت ها ارجمندى همت هاست و نیز کردار زیبا، از بلندى همت خبرمى دهد.

*************************************************

پیشرفت مادی و معنوی ملت‌ها ، در گرو تلاش اونهاست و با توجه به اونچه گفته شد در تمامی عرصه­‌ها اگه انسان همت و تلاش و پشتکار داشته باشه پیروز و بهره‌­مند و اگه دچار سستی و تنبلی و بی­‌حوصلگی بشه در امور و آمالش بی­‌بهره میمونه.

در عرصه اجتماعی هم پیشرفت مادی و معنوی ملت‌ها در گروی تلاش اونهاست. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مورد می­‌فرمایند:

"امروز حرف اصلی من به شما عزیزان و همه‌ ملت ایران این است که به هیچ فردی، به هیچ ملتی و به هیچ جمعیتی، از خزانه‌ غیبت الهی هیچ چیز نمی‌دهند، مگر با تلاش و کوشش. ملت‌های تنبل و بی‌حال، از افتخارات ملی نصیبی نخواهند برد. مجموعه‌های بی‌همّت و بیکاره، به خدمات و به شایستگی‌های بزرگ دست نخواهند یافت. افرادی که نخواهند تلاش کنند و زحمت بکشند، در بازار معنویّت و در سودای عشق و ایمان و تقوا و فضایل معنوی، چیزی گیرشان نخواهد آمد و البته هم در دنیای مادّی این‌طور است؛ یعنی ملت‌هایی که کار کنند، فکر کنند، ابتکار کنند، سختی‌ها را تحمّل کنند، به امکانات مادّی و رفاه و پیشرفت خواهند رسید، و هم در میدان معنویّات این‌گونه است: ملتهایی که تلاش کنند، مجاهدت کنند، ایثار کنند و از کار و فداکاری نترسند، خدای متعال به آنها همه چیز خواهد داد"

****************************************************

یکی از معضلاتی که منجر به بیکاری جوونهای ِ ما میشه ،  ضعف در تصمیم گیری و نداشتنه همت و پشتکارِ.  یکی از مشکلات جامعه ما عدم مهارت‌آموزیِ جوونهامون در سطح حرفه‌­ای ِ . اکثر جوونها یا درس خوندن و مطالبی رُ تئوری یا گرفتن و یا کسایی هم که به دلایلی خیلی درس نخوندن مهارت کمی در رشته‌ای که مدنظرشون هشت دارن ،  که دلیل این مساله در دو چیز ِ  یکی عدم کشف استعداد و دیگری ضعف پشتکار.

خیلی از جوونها بدون این که بفهمن در چه رشته‌­ای استعداد دارن در کاری مشغول شدن  و چون استعداد اون کار رُ ندارن پیشرفت چندانی هم در یادگیری اون بدست نیاوردن . بعضی دیگه هم به دلیل ضعف پشتکار راهِ از زیر کار در رفتن و کم‌کاری رُ انتخاب کردن و به همین دلیل نتونستن  مهارت چندانی توی ِ کارشون پیدا کنن و اینها خودش از مهم ترین دلایل بی حوصلگی و سستی ِ در کارهاست.

*****************************************************

رسیدن از وضعیتی به وضعیت بهتر و والاتر خواسته و آرزوی هر انسان سلیم­النفس و سلیم­العقل ِ . البته وضعیت بهتر صرفاً به مفهوم برخورداری مادی هر چه بیشتر نیست بلکه منظور همون اصلی ِ که در کلام معصوم چنین تعبیر شده که مؤمن اگر دو روزش یکسان باشد زیان کرده است. چنین تعبیری در واقع بیان ضرورت پویایی در زندگی و پرهیز از خمودگی و یأس و سستیِ.

******************************************************

حضرت امام علی می­فرماید: «دانش خود را نادانی مینگارید، و یقین خویش را گمان مپندارید. و چون دانستید دست به کار آرید و چون یقین کردید پای پیش گذارید.» ما اگر همین جمله رُ هر روز سرلوحة برنامة خودمون قرار بدیم بی­شک تحولی بزرگ در زندگی خودمون ایجاد میکنیم.  شعار «همت برتر» در واقع دعوت به تقویت اراده برای تحول به وضعیت بهتر ِ؛ همان خواستی که در ابتدای هر سال و به هنگام زمزمة دعای تحویل سال به زبانمون جاری می­شه.  ما باید بدونیم که هیچ یک از اهداف ما محقق نخواهد شد مگه این که عزم و ارادة لازم برای عملی کردن اون رُ در خودمون داشته باشیم و راه رسیدن به اون رُ هم بدونیم. و اون راه  ، کار و تلاش آگاهانه اس.  

**********************************************************

(مناجات)

ای خدای مهربان و بی‌شریک! ای توانای مطلق! آفرینِ هر دو جهان بر تو باد که بهترین آفرینندگانی و به آدمیان حیات بخشیدی و آبهای زلال را از دل کوهها جاری ساختی و به ابرها فرمان دادی تا ببارند و تشنه‌ها را سیراب کنند. خدایا! درود و سلام همة مؤمنان اهل یقین بر تو باد که جمال مطلقی و صفات جلالت به زیبایی صفات جمال توست. خدایا! درود و ستایش ما بر تو باد که به انسان اهل یقین، بال و پر دادی تا به عشق تو، ملکوتی شود و در بیکرانة معرفت تو به پرواز درآید و با آتش اشتیاقی که در دل دارد، قدم به وادی جذبه و شهود بگذارد و بی‌واسطة واژه‌ها حیات را دریابد. خدایا! ای مهربانترین و ای تواناترین! راه رسیدن به بیکرانة حیات جاودان را به ما نشان ده و یاریمان کن تا تو را هیچگاه فراموش نکنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  • ۹۶/۰۷/۲۴
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی