رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

*****************************************************

به افق آفتاب

*****************************************************

به نام ِ خدا و سلام

******************************************************

این لحظات .. فرصتی کوتاه در آستانه اوقات ِ ملکوتی ِ اذان ظهر ِ

دقایقی که از بهترین اوقات برای ِ اجابت ِ دعاست

دعا برای ِ خودمون  و دیگران که بی تردید در دریای ِ رحمت ِ الهی بی جواب نمیونه.

******************************************************

مطمئنن یکی از مهم ترین دعاهای ِ همه ما ، رسیدنه به آرامش و خوشبختی در زندگیهامونه ، خوشبختی و آرامشی که قطعا تصادفی نیست و ساختنی ِ . اون هم ساختنی که برای ِ خودش چارچوب و اساسی داره . اساسی مهم و باید و نبایدهایی منطقی که اگر گوش ِ دل بهش بدیم ، ضرر نخواهیم کرد.

**************************************************

یکی از مهم ترین مسائل در رسیدنه به خوشبختی ِ در زندگی ، مشورت کردن و پرسیدنه نظر ِ افراد ِ صالح ِو مطمئن ِ در انتخابها و تصمیم گیریهاست.

مشورت گرفتن از کسانی که بی اطلاع از فراز و فرود ِ زندگی نیستن

و میتونن محرم و کمکی خوب در پیدا کردنه جواب برای ِ ب سوالات ِ زندگی ِ  و دغدغه های ِ ما باشن.

************************************************

مشورت کردن ، مطمئنا نقاط از چشم پنهان مونده و کلام شنیده نشده رُ برای ِ ما  روشن میکنه و باعث میشه بهتر و مطمئن تر تصمیم بگیریم.

***********************************************

واقعیت ِ مهمی که وجود داره اینه که هیچ کدوم از ما اشراف ِ کامل به همه چیز ندارم و نیازمند ِ این هستیم که گاهی در مواجهه مسایل از نظر و دانسته های ِ دیگران استفاده کنیم و ازشون مشورت بگیریم. مشورتی که بدونه تردید آگاهی ِ ما رُ نسبته به اون موضوع بیشتر میکنه و جوانب و حاشیه ها رُ برامون روشن تر میکنه و به همین ترتیبه که ما میتونیم به تصمیمی بهتر و انتخابی صحیح تر برسیم.

******************************************

به نظر ِشما بزرگترین فایده ای که مشورت گرفتنه از دیگران در تصمیم گیریها برای ِ ما داره چیه؟                               

شماره تماس:

شماره پیامک:

*******************************************

مشورت گرفتن  و نظرخواهی از دیگران یکی از عوامل مهم و مسائل حیاتی در تصمیم گیری ِ  ، چون  با توجه به وسعت موضوعات و پیچیدگی مسائل و همین طور  گستردگی اطلاعات، یک نفر قادر به شناخت همه مسائل و به دست آوردنه همه اطلاعات لازم در مورد یک مسئله نیست و در نتیجه نمی تونه تصمیم منطقی و درستی  رُ در مورد اون بگیره.

مشاوره گرفتن و مشورت کردن از افراد عاقل و صاحب خرد،  یکی از راههایی ِ که افراد رُ  قدم به قدم به آرزوهاشون نزدیک می کنه. چرا که حضرت علی(علیه السلام) در این باره می فرمایند: «با افراد عاقل و صاحب خرد مشورت کن تا از لغزش و پشیمانی ایمن گردی.»

*************************************************

نقش مشورت در زندگی، نقشی اساسی ِ . تحقیقات تجربی نشون می ده

که مشورت اگه مهم ترین نقش رُ در پیشرفت و استفاده بهینه از زندگی نداشته باشه، دست کم می تونه یکی از بهترین نقشها رُ ایفا کنه. در دنیای امروز، زندگی بدون مشورت و مشارکت و هم فکری با دیگران، امکان پذیر نیست. یک مثل چینی میگه: «اگر می خواهی کاری را به درستی انجام دهی، با سه تن از سالخوردگان مشورت کن.» در فرهنگ و ادبیات فارسی هم اومده که: «آن که بیشتر مشورت می کند کمتر دچار اشتباه می شود.»

**********************************************

ضرورت مشورت یک مسئله عقلی ِ  و هر انسان عاقل و خردمندی این ضرورت رُ درک می کنه و هیچ خردمندی خودش رُ از اون بی نیاز نمی دونه. حضرت علی(علیه السلام) می فرماید: هیچ انسان عاقل و خردمندی از مشاوره بی نیاز نمی گردد.

 عدم توجه به نظرات دیگران و استبداد به رای، یکی از خطرناک ترین چیزهایی ِ  که ممکنه یک مدیر به اون گرفتار بشه. مشورت در نگاه امیرمومنان (ع) یکی از ضرورت های اساسی برای اداره امور به ویژه در تصمیم گیری هاست. آن حضرت مشورت و نظرخواهی از دیگران رُ قوی ترین و محکم ترین پشتیبان و حامی می دونن و می فرمایند: هیچ حامی و پشتیبانی، استوارتر و محکم تر از مشورت کردن نیست.

******************************************************

در روایات آمده است که مشورت با دیگران، باعث می شه که توفیق الهی نصیب انسان بشه و در کارها موفق تر و عاقلانه تر عمل کنه.

حضرت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «کسی که می خواهد کاری انجام دهد و در مورد آن با فرد دینداری مشورت کند، خداوند او را به آنچه بهترین است، موفق می دارد.»

***************************************************

مشورت کردن  به انسان کمک می کنه تا افکار و اندیشه های دیگران به ویژه صاحب نظران و متخصصان رُ به کمک بگیره و با قرار دادن افکار و اندیشه های اونها در کنار فکر و نظر خودش ، به قدرت، وسعت و عمق اندیشه و بینش خودش اضافه کنه و از درخشش افکار و اندیشه های دیگران بهره مند بشه.

حضرت علی(علیه السلام) می فرمایند: هر کس که با صاحبان عقل و خرد مشورت کند، از درخشش افکار بهره مند می شود.

*********************************************

فایده دیگه ای که مشورت و توجه به نظرات دیگران به دنبال داره اینه که این کار باعث می شه تا تصمیم معقول و مناسبی گرفته و راه درستی انتخاب بشه. حضرت علی(علیه السلام) می فرماید: هر کس که با صاحبان اندیشه و خرد مشورت نماید به راه درست رهنمون می شود.

**********************************************  

(مناجات)

خدایا.....

به تو روی آوردم چون یگانه معبود عالمی از خود مرانم من بی تو هیچم و با نام تو همه چیــز، دست نیاز به سوی تو آورده‌ام تومهربانی و دست گیــرنده مستمنــدان لطف و کرمـت را از من دریــغ مدار ، از عالمت حیــرانم و در خـــود سرگردان باحالتی پریشان به درگاهت نالانم و از دیده گریان و همه جا به سوی تو روان تو کریمی و بزرگوار رحیمی و بخشاینده روح روان ، از بندگان ناآگاهت در گذر و روح آنان را به سعادت راهنمایی فرما و هر آنچه از عالم کبریایی خواهی بر جسم عنایت فرما چون هر دردی که از سوی تو رسـد رحمت است وتحمّل آن را دارم .

خدایا به عظمت تو سر تعظیـــم فرود می آورم و از تو میخــواهم که مرا جــزو بندگان مقرّب درگاه خویش منظور فرمایی.

و از روی لطف و کرمت ارواح پاک را برای هــدایت بر من نازل فرمایی تا رستــگار شوم ،  تو بزرگی و سزاوار ستایش و تکریم.

********************************************************** 

 

 


  • ۹۶/۰۷/۲۲
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی