رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

***********************************************************

به افق آفتاب

************************************************************

به نام ِ خدایی که دوست داره بنده هاش همه در کنار ِ هم باشن و با هم سرنوشت ِ خودشون و جامعه رُ رقم بزنن.

***********************************************************

با احترام و ارادت .... سلام

************************************************************

در روزی دوباره از روزهای ِ خوب ِ خدا ... مهمان ِ همراهی ِ شما هستیم

***********************************************************

همراهی ای  تا .. موعد ِ افق ِ اذان ِ ظهر که میعاد گفتگوی ِ ما با خداست

***********************************************************

گفتگویی به طنین ِ نماز که تکلیفی دلنشین و  آسمونی برای ِ دلهای ِ ماست

دلهایی که با یاد و نام ِ خدا به اوج ِ آرامش میرسن

***********************************************************

امروز میخوایم با هم از یکی از واقعیتهای ِ مهم ِ دینی مون صحبت کنیم

از مساله ای که به زندگی ِ فردی و اجتماعی ِ هممون ارتباط ِ زیادی پیدا میکنه و به شدت در سعادت ِ دنیوی وحتی اخروی مون موثره. از مساله ء مهمی به نام ِ مردم سالاری ِ دینی.

مردم سالاری ِ دینی یکی از اون واژه هایی ِ که شاید درکش در قدم اول کمی سخت به نظر برسه اما وقتی بهش دقیق میشیم متوجه میشیم که یکی از اساسی نرین و پایه ای ترین واقعیات ِ زندگی ِ همه ما بخصوص در حیطه اجتماعی ِ .

***********************************************************

مردم سالاری ِ دینی یکی از آرمانهای ِ عقیدتی ِ ماست که در اون خود ِ مردم ِ هدایت و کنترل امور رُ در ساختاری مناسب در دست دارن و تصمیم گیرنده مصالح ِ خودشون هستن.

**********************************************************

یکی از اون ارزشهای ِ مهمی که پیامبران و ائمه اطهار علیهم السلام در به تحقق رسوندنش تلاش ِ بسیاری کردن و حتی گاهی از جان ِ خودشون هم گذشتن ، آرمانی گرانقدر به اسم ِ مردم سالاری ِ دینیِ .

***********************************************************

مردم سالاری ِ دینی یکی از اهداف ِ اصلی ِ یک جامعه ء  دینی ِ که رسیدنه بهش موفقیتی بسیار بزرگ به حساب میاد چون ثمرات و برکات ِ بسیار ِ زیادی داره.

*********************************************************** 

به نظر ِ شما مهم ترین مصادیق ِ مردم سالاری ِ دینی در جامعه چیه و چطور میشه به اون دست پیدا کرد؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

******************************** 

واژه «مردم سالاری دینی»، اصطلاح تازه ای در گفتمان سیاسی دنیاست که - بر خلاف واژه هایی مثل ِ جمهوری اسلامی، پارلمان اسلامی و ... که همگی ترکیب هایی از یک مفهوم غربی به علاوه یک قید اسلامی هستند - در بستر مبانی سیاسی اسلام و متأثر از آموزه های نبوی و علوی ایجاد شده و هدفش اینه که ضمن پاسداشت حقوق مردم در حوزه سیاست و اداره امور جامعه و پرهیز از الگوهای حکومتی استبدادی، رعایت اصول و مبانی ارزشی رُ بکنه و بدین ترتیب، نظام اسلامی رُ از الگوهای سکولار غربی متمایز کنه. برای این منظور، در حکومت اسلامی، روش نوینی مورد توجه قرار گرفته که نه استبدادی و نه لیبرالی ِ . مقام معظم رهبری از این روش حکومتی، به «مردم سالاری دینی» تعبیر نموده اند،و در توضیح آن می فرماید:

«این مردم سالاری (دینی) به ریشه های دمکراسی غربی مطلقاً ارتباط ندارد؛ این یک چیز دیگر است. اولاً مردم سالاری دینی دو چیز نیست؛ این طور نیست که ما دمکراسی را از غرب بگیریم و به دین سنجاق کنیم تا بتوانیم یک مجموعه کاملی داشته باشیم؛ نه، خود این مردم سالاری هم متعلق به دین است. مردم سالاری هم دو سر دارد... یک سر آن عبارت است از این که تشکیل نظام به وسیله اراده و رأی مردم صورت بگیرد؛ یعنی مردم نظام را انتخاب می کنند؛ دولت را انتخاب می کنند... این همان چیزی است که غرب ادعای آن را می کند و البته در غرب این ادعا واقعیت هم ندارد.... این حرف، متکی به نظرات و حرف ها و دقت ها و مثال آوردن های خود برجستگان ادبیات غربی است .... انتخاب مردم یکی از دو بخش مردم سالاری دینی است. مردم بایستی انتخاب کنند، بخواهند، بشناسند و تصمیم بگیرند تا تکلیف شرعی درباره آنها منجز بشود. بدون شناختن و دانستن و خواستن، تکلیفی نخواهند داشت.

**********************************************************  

مردم سالاری دینی، ناظر به مدلی از حکومت ِ که بر مشروعیت الهی و مقبولیت مردم و در چارچوب مقررات الهی استوار ِ  و در راستای حق مداری، خدمت محوری و ایجاد بستری برای رشد و تعالی مادی و معنوی، ایفای نقش می کنه.

***********************************************

یکی از اصلی ترین صاحبنظران در زمینه مفهوم مردم سالاری ِ دینی حضرت امام خمینی رحمه ا... علیه هستن که در شناخت اندیشه ایشون باید کلام ِ اون حضرت رُ در کنار هم مرور کرد تا شناخت جامعی پیدا کنیم.  ایشان از یک طرف می‌فرمایند مردم ولی نعمت ما هستند یا میزان رأی ملت است. از طرف دیگر می‌فرمایند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا مملکت شما آسیب نبیند و این نشون دهنده اینه که برای ولایت فقیه جایگاه ویژه‌ای در سرپرستی جامعه قائل هستن و مردم رُ  موظف به تبعیت از ولی فقیه می‌دونن . بنابراین یعنی ولی فقیه در خدمت به مردم و برای رشد دادن مردم تلاش می‌کنه و در مقابل مردم هم مسئولیت دارن تا در اونچه که برای ِ جامعه اتفاق میافته همراهی کنن و حمایت کنن

*************************************************

استاد شهید مطهری (رحمه ا... علیه ) در باره مردم سالاری ِ دینی  می‌گوید: در اسلام ... آزادی فردی و دموکراسی وجود دارد، منتها با تفاوتی که میان بینش اسلامی و بینش غربی وجود دارد... در نقطة مقابل دموکراسی و آزادی «مدل غربی‌‌ها»، دموکراسی اسلامی قرار دارد. دموکراسی اسلامی بر اساس آزادی انسان است امّا این آزادی انسان در آزادی شهوات خلاصه نمی‌شود. از دیدگاه اسلام، آزادی و دموکراسی بر اساس آن چیزی است که تکامل انسانی انسان ایجاب می‌کند، یعنی آزادی حق انسان بما هو انسان است... دموکراسی در اسلام یعنی انسانیت رها شده، حال آن که این واژه در قاموس غرب معنای حیوانیت رها شده را متضمّن است به عبارت دیگر دموکراسی در اسلام یعنی همان مردم سالاری دینی که امروزه مطرح است یعنی ارج و ارزش نهادن به رای مردم و معتبر بودن آن البته در چهار چوب احکام شرعی و قوانین الهی.

************************************************

مردم سالاری دینی که مبناى انتخابات ماست، برخاسته‌ى از حق و تکلیف الهى انسان است. همه‌ى انسان‌ها حق انتخاب و حق تعیین سرنوشت دارند؛ این است که انتخابات را در کشور و نظام جمهورى اسلامى معنا مى‌کند.

**********************************************

«نظام مردم سالاری » در عصر حاضر تنها نظامی است که در سایه آن نظام، دو حقیقت بزرگ یعنی عدالت و آزادی شایسته انسانی می تواند تحقق نسبی پیدا کند»

*********************************************

حضرت امام خمینی رحمه ا... علیه به مشارکت حد اکثری مردم در صحنه‌های مختلف تاکید می‌کردند که نمود این موضوع رُ در دعوت حضرت امام برای حضور در انتخابات‌ مشاهده می‌کنیم. البته حضور مردم فقط منحصر به انتخابات‌ها نیست و حضرت امام هم در صحنه‌های مختلف مثل جبهه‌های جنگ یا صحنه‌های فرهنگی مثل بسیج دعوت به حضور مردم می‌کردن . به همین خاطر به نظر میاد که  امام به دنبال حضور مردم در صحنه‌های مختلف بودند، اما نکته مهم دیگه اینه که امام مشارکت مردم رُ در ساختار ولایت فقیه می‌پسندیدند و‌‌ همان طور که عرض شد بر اساس اهدافی که احکام اسلامی در نظر گرفته شده.

****************************************************

 (مناجات)

الهی؛ ای خدایی که بنده گناه کند و تو را شرم، کرم بُوَد

الهی؛ تو دوست می داری که من تو را دوست دارم با آن که بی نیازی از من. پس من چگونه دوست ندارم که تو مرا دوست داری با این همه احتیاج که به تو دارم.

الهی؛ من غریبم و ذکر تو غریب. ومن با ذکر تو اِلف گرفته ام؛ زیرا که غریب با غریب اِلفت بگیرد.

الهی؛ شیرین ترین عطاها در دل من رجای تو خداوند است و خوش ترین سخن ها بر زبان این گنهکار، ثنای توست و دوست ترین وقت ها بر این بنده ی مسکینِ گنهکار ، لقای توست.

الهی؛ مرا عملِ بهشت نیست و طاقت دوزخ ندارم. اکنون کار با فضل تو افتاد. پس مرا بپذیر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  • ۹۶/۰۶/۱۴
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۱)

همراه ما در برترین تالار گفتگوی ایرانی باشید :)
http://www.gooyane.com

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی