رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

********************************************

به افق آفتاب

**********************************************

به نام ِ خدایی که خدمت کنندگان ِ به بندگانش رُ دوست داره

سلام

*******************************************

سر ِ قرار ِ همیشگی با شماییم و آرزومند ِ خیر و خوبی برای ِ همه شما عزیزان هستیم.

***********************************

ما آرزومند ِ بهترین ها ، برای ِ همه شمایی هستیم که میدونیم کمک کردن و گره گشایی از کار ِ دیگران و به داد ِ دیگران رسیدن براتون مهمه.

*********************************

ما آرزومند ِ بهترین ها ، برای ِ همه شمایی هستیم که میدونیم زندگی ِ بقیه رُ جدا از زندگی ِ خودتون نمیدونین. بخصوص اون کسایی رُ که پناهی ندارن و مظلوم واقع شدن.

*********************************

ما آرزومند ِ بهترین ها ، برای ِ همه شمایی هستیم که میدونین با خدمت و کمک ِ به دیگران تا جایی که به وسع و توانتون هست، لبخند ِ رضایت ِ خدا رُ میخرین

*********************************

یکی از مهم ترین توصیه های ِ سفارش شده به همه ما در سیره دینی و رفتار ِ علوی ، حمایت از دیگران بخصوص کسانی که به نحوی مورد ِ ظلم واقع شدن. کسایی که شاید در مقطعی هیچ پناه و پشتیبانی نداشته باشن و اگه کمکی بهشون نرسه، دچار ِ خسران و مشکلات ِ زیادی بشن.

*****************************************

در دین ِ ما بسیار سفارش شده که حواسمون به هم باشه و از حال ِ همدیگه غافل نشیم ، بخصوص از حال ِ کسایی که در موضعی ضعیف تر نسبته به ما قرار دارن.

*******************************************

حمایت ِ از مظلوم در دین ِ ما یه اصل ِ مهم برای ِ دوام ِ بقای ِ جامعه و ایجاد ِ روحیه سازنده برابری و برادری  و بالابردنه کیفیت ِ زندگی ِ اجتماعیه. مسائل ِ مهمی که تاثیرش بهبودِ زندگی ِ فردی و اجتماعی برای ِ همه ماست.

******************************************

حمایته از مظلوم باعث میشه که راهی برای ِ تکرار و استمرار ِ ظلم ، باقی نمونه. چون فرد ِ مظلوم با حمایته دیگران زیر ِ سلطه ظالم نمیمونه و اساس ِ باطل ِ ستم و استبداد ، به تدریج محو و نابود میشه.

***********************************************

شما چی فکر میکنین؟؟؟

به نظر ِ شما بهترین نتایج ِ حمایته در مظلوم چی میتونه باشه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************

با نگاهی به آموزه های دینی برای ِ همه ما واضح و روشن میشه که قبول ظلم ، همون مقدار بَده  که ستم به دیگران ناپسند ِ و از این جهت ِ که هر دوی ِ  اونها مورد نکوهش و غضب خداست  و فرقی بینشون نیست .

قرآن کریم می فرماید : هر سخنی که باعث رنجش دیگران شود ، ابرازش حرام است مگر در مورد کسی که ظالم است . مظلوم اجازه بلکه وظیفه دارد که بیداد ستمگر را فریاد کند و داد خود بستاند ؛ خدا هرگز دوست ندارد کسى با گفتار خود بدیهاى دیگران را آشکار کند مگر کسى که ستم دیده است .

 چنین شخصی می تواند ظلمی که بر او رفته را فریاد کرده و بدی ستمگر را برملا  کند

****************************************

خداى سبحان در سوره انفال آورده: اگر گروهى(مؤمنان مهاجر) به خاطر حفظ دین و آئین شان از شما یارى طلب کنند، بر شما لازم است که به یارى آنان بشتابید.»

این آیه شریفه با کمال صراحت، مسلمانان رُ ملزم مى کنه تا به یارى برادران دینى خودشون که مورد ظلم و ستم قرار گرفتن، بشتابند و به وظیفه دینى خود عمل کنن.

در دومین آیه، قرآن کریم، کسانى رُ که نسبت به کمک و یارى ستمدیدگان، سکوت و بى تفاوتى اختیار کردن و قیام نمى کنن، سرزنش و ملامت نموده و مورد سؤال قرار داده  و مى فرماید: «چرا در راه خدا و در راه مردان و زنان و کودکانى که (به دست ستمگران) تضعیف شده اند، پیکار نمى کنید همان افراد (ستمدیده اى) که مى گویند : خدایا ! ما را از این شهر که اهل آن، ستمگرند، بیرون ببر و براى ما از طرف خود، سرپرست قرار ده و براى ما از طرف خود، یار و یاورى تعیین فرما"

*****************************************************

از حضرت  پیامبر اکرم صلی ا... علیه و اله و سلم نقل شده است که: «خداى متعال به داود وحى فرمود: اى داود! هیچ بنده اى نیست که ستمدیده اى را یارى رساند یا در ستمى که به او رفته، همدردى کند، مگر این که گام هاى او را در آن روزى که همه گام ها مى لغزد، استوار نگه دارم.

در جمله دیگر پیامبرخاتم صلی ا... علیه و اله و سلم مى فرماید: «هرکسى داد ستمدیده اى را از ستمگر بگیرد، در بهشت با من و یار و همنشین من باشد.

*************************************************

یکی از مواردی که انسان در قبال ِ اون مسئول ِ مظلومی که مورد ظلم واقع میشه.  همه ما در برابر ظلم به افراد بی گناه مسئول هستیم و کسی که صدای مظلومی رُ بشنوه و  بدون عذر به او کمک نکنه مسلمان نیست. مسلمان واقعی و انسان دارای وجدان در برابر تعدی به مظلوم نمی تونه بی تفاوت باشه.

و جناب سعدی شیرازی چه زیبا سروده است:

بنی آدم اعضای یکدیگرند  که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی بدرد آورد روزگار    دگر عضوها را نماند قرار

تو کز محنت دیگران بیغمی   نشاید که نامت نهند آدمی

***************************************************

وقتى که ابن ملجم لعنة اللّه علیه به امام علی(علیه السلام) ضربت زد، امام به امام حسن و امام حسین(علیهما السّلام) وصیت فرمود:

 

شما را به تقواى الهى سفارش مى‏ نمایم، و اینکه دنیا را مجویید گرچه دنیا شما را بجوید، و بر آنچه از دنیا از دستتان رفته متأسّف نباشید. حق بگویید، و براى ثواب الهى بکوشید. دشمن ستمگر و یار ستمدیده باشید. شما و همه فرزندان و خاندانم و هر که این وصیتم به او مى‏رسد را به تقواى الهى، و نظم در زندگى، و اصلاح بین مردم سفارش مى‏ کنم.

بنابراین کسانی که پیرو مولای متقیان علی(علیه السلام) و نسل ایشان از ائمه اطهار (علیهم السلام) هستن باید وصیت ایشان رُ مد نظر داشته و در حد توان عمل کنن که ازجمله این وصیت یاری مظلوم ِ.

************************************************

در توجه ِ حضرت ِ علی علیه السلام در دفاع ِ از مظلوم اشاره میکنیم به واکنش حضرت امام علی علیه السلام  بعد از شنیدن خبر درآوردن خلخال از پای زن یهودی که فرمودند: بمن خبر رسیده است که مردانى از آن سپاهیان بر زن مسلمان یا غیر مسلمان که معاهده زندگى‏ در جوامع اسلامى او را تامین نموده است، هجوم برده، خلخال از پا و دستبند از دست آنان در آورده‏اند، گردن بندها و گوشواره‏هاى آنان را به یغمابرده‏اند، این بینوایان در برابر آن غارتگران جز گفتن: انا لله و انا الیه راجعون‏ و سوگند دادن یا طلب رحم و دلسوزى چاره‏اى نداشته ‏اند. آنگاه‏ سپاهیان خونخوار با دست پر و کامیاب برگشته ‏اند، نه زخمى بر یکى از آنان‏ وارد شده و نه خونى از آنان ریخته شده است. اگر پس از چنین حادثه[دلخراش]مردى مسلمان از شدت تاسف بمیرد، مورد ملامت نخواهد بود، بلکه مرگ براى انسان مسلمان بجهت تاثر از این حادثه در نظر من امرى شایسته و با مورد است‏.

****************************************************

حضرت علی علیه السلام در پرورش عدالت و حمایت اززیردستان در اوجی قراردارد که بدون اغماض و گذشت، اعمال و کردار خود را نیز موردمحاسبه قرار می داد و ستمگران را مجازات می کرد و حقوق مظلومین را به آنان بازمی گرداند و با قاطعیت فریاد می زد:

ناتوان ستمدیده در نظر من، عزیز است تاحقش را بگیرم و زورمند ستمگر نزد من،حقیر و ضعیف است تا حق دیگران را از اوبستانم. ما در برابر فرمان خدا راضی هستیم ودر مقابل امر او تسلیم می باشیم.

*******************************************

(مناجات)

یا فتاح 

یعنی کلید قلب من در دستان توست؟

بوی ناب بهشت می دهد همه ی نام های قشنگ تو ...

می گذارمشان روی زخم های *د ل م* ... 

گفته بودی اَلجَـبّار *

یعنی کسی که جبران می کند همه ی شکستگی های دلت را ... 

گفته بودی الشّافی * 

یعنی کسی که شفا می دهد تمام زخم های عمیق و نا علاج را ... 

هوای دلم سبک می شود با زمزمه ی نام های زیبایت

 

 

  • ۹۶/۰۶/۱۱
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی