رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

**********************************************

به افق آفتاب

*******************************************

به نام خدایی که کلامش در آسمان و زمین جاودانه است آنگاه که گفت:

آنها کسانى هستند که ایمان آورده اند و دلهایشان به یاد خدا مطمئن و آرام است آگاه باشید با یاد خدا دلها آرامش مى یابد

 *************************************************

برای ِ ما یاد و نام ِ خدا بهترین بهانه آغاز ِ ، یاد و نام ی خدایی که شروع کار با او عاقبت ِ امور را ختم ِ به خیر میکند

*************************************************

اینجا برنامه به افق آفتاب،  راهی از جنس ِ آسمونه، راهی که از قدم هایی زمینی آغاز میشه و به شرط ِ سلامت ِ قدم ها به آسمون میرسه.

 *************************************************

اگر دلهاتون هوای ِ آسمون کرده همراه ما باشید

 *************************************************

راستش من گاهی با خودم فکر میکنم که اگه زندگیم رنگ و بویی از یاد و نام ِ خدا نداشت چه شکلی میشد؟ اصلا تحمل ِ چنین  شرایطی برام ممکن بود یا نه ؟

برای ِ منی که پناه ِ همه بی پناهی هام خداست و تکیه گاهمم در همه سختیها و غصه ها خودش ِ .

*********************************************

وقتی صحبت از زندگی ِ با معنویت به میون میاد شاید پیدا کردنه جوابش برامون خیلی کلی و وسیع باشه اما اگه کمی ساده تر به قصه نگاه کنیم میبینیم که حقیقت ِ معنویت ، همون یاد ِ خداست ، یاد ِ خدایی که همیشه هست و بودنش به زندگیمون جهت میده.

**************************************************

  واقعیت اینه که ، منظور از معنویت و یاد و نام ِ خدا ، فقط ذکر ِ زبونی و کلامی نیست

که در اصل داشتنه معنویت،  توجه داشتن با تمام ِ قلب و حاضر دونستن ِ خدا در همه لحظه ها و اوقات ِ زندگیه توجهی که ما رو به کارهای خوب مشتاق و مثل ِ سدی از گناهان باز میداره.

********************************************

حالا شما فکر میکنید جایگاه ِ واقعی ِ معنویت توی ِ زندگی ِ ما کجاست و اصلا زندگی ِ با معنویت یعنی چی و چه مشخصه هایی داره؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*************************************************

خداوند میفرماید: به یاد من باشید تا به یاد شما باشم

کاملا واضح و روشنه که مقصود ِ خدا از این جمله یک حس ِ صرف ِ عاطفی و محبتی نیست که در اصل اشاره به یک اصل تربیتى و تکوینى داره

یعنى بیاد من باشید به یاد ِ ذات پاکی که سرچشمه همه خوبیها و نیکیهاست و به وسیله این یاد روح و جان خودتون رو روشن و پاک کنید.

*************************************************

مفسران قرآن در شرح ِ زندگی ِ با معنویت به معانی ِ دیگه ای هم اشاره میکنن که از جمله اونها اینه که:

مرا به اطاعت یاد کنید، تا شما را به رحمتم یاد کنم

مرا به دعا یاد کنید، تا شما را به اجابت یاد کنم

مرا به ثنا و طاعت یاد کنید، تا شما را به ثنا و نعمت یاد کنم

مرا در خلوتگاهها یاد کنید تا شما را در جمع یاد کنم مرا در دنیا یاد کنید تا شما را در جهان دیگر یاد کنم

مرا به هنگام وفور نعمت یاد کنید، تا شما را در سختیها یاد کنم

مرا به عبادت یاد کنید، تا شما را به کمک یاد کنم

مرا به مجاهدت یاد کنید، تا شما را به هدایت یاد کنم

مرا به صدق و اخلاص یاد کنید شما را به خلاص و مزید اختصاص یاد مى کنم

مرا به ربوبیت یاد کنید شما را به رحمت یاد مى کنم

البته نیاز ِ به گفتن نیست که هریک از این معانی خود دنیایی از ناگفته ها را دارد

*************************************************

 جای ِ تردید نیست که زندگی ِ با معنویت در مفهوم ِ واقعی کار ِ ساده ای نخواهد بود و فقط اونهایی که عاشقانه خدا رو دوست دارن میتونن در همه احوال مطابق با رضای ِ او زندگی کنن.

چنانچه پیامبر ِ مهر  حضرت محمد مصطفی صلی ا... علیه و اله و سلم در حدیثی به حضرت علی علیه السلام فرمودند:

سه کار است که این امت طاقت آن را ندارد:

1- مواسات با برادران دینى در مال ،

2- و حق مردم را از خویشتن دادن ،

3- و یاد خدا در هر حال .

البته ناگفته پیداست که هرچی کارها سختر باشه نزد ِ خدا اجر ِ بیشتری خواهد داشت.

*************************************************

از آثار ِ نورانی ِ زندگی ِ با معنویت میشه به آرامش ِ دل

شرح ِ صدر

خیر دنیا و آخرت

بصیرت در کارها

محبوب بودن پیش ِ مردم

بیداری ِ قلب

و روشنی ِ عقل اشاره  کرد

که روشنی ِ دل و عقل گمشده انسان ِ امروز ِ

روشنی ای که میتونه سعادت دنیا و آخرت رو برای ِ ما به ارمغان بیاره

سعادتی که این روزها کیمیاست

*************************************************

در زندگی ِ با معنویت

یک دنیا عظمت ، قدرت ، علم و حکمت در قلب انسان متجلى میشه

روح انسان  به نیکى ها و پاکى ها سوق پیدا میکنه

با این احساس فاصله انسان از گناه و آلودگى بسیار زیاد میشه

و با  یاد این که خدا  مراقبت اوست  جان  صفا و دل نور و روشنی پیدا میکند

*************************************************

کلام ِ بسم الله الرمن الرحیم

شاخص ِ یاد ِ خداست

و شروع ِ کارها با بسم الله تجلی ِ یاد ی خدا در امور است

چنانکه

امام رضا (ع ) فرموده اند: بسم الله الرحمن الرحیم به اسم اعظم (خداوند) از سیاهى چشم به سفیدى آن نزدیکتر است

*************************************************

 حضرت امام حسن عسکرى (علیه السلام ) در تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم فرموده است : اوست خدایى که تمام آفریدگان در مواقع نیازمندى ها و گرفتارى ها و شداید به هنگام قطع امید و گسستن اسباب از همه آنان که پایین از او، و غیر اویند، او را معبود خویش گرفته و به نیایش وى آهنگ مى کنند و مى گویند: بسم الله الرحمن الرحیم یعنى در تمام امور و کارهایم از خدایى که عبادت و پرستش تنها شایسته و سزاوار اوست ، کمک و یارى مى طلبم خدایى که چون دست فریادرس خواهى به سویش گشوده گردد، به فریاد رسد. ذات مقدسى که چون (از سر صدق ) خوانده شود اجابت فرماید

*************************************************

حضرت امام علی علیه السلام فرموده اند

خدا را خالصانه یاد کنید تا بهترین زندگى را داشته باشید و با آن راه نجات و رستگارى را به پیمایید

*************************************************

خدا بیش از ما مشتاق و به یاد ماست

چنانکه میفرماید

هرگاه یاد من بر بنده ام غالب شود، خواهش و خوشى او را در یاد خود قرار دهم و چون خواهش و خوشى او را در یاد خود قرار دهم عاشق من شود و من نیز عاشق او گردم و چون عاشق یکدیگر شدیم حجاب میان خود و او را بر دارم و عشق خود را بر جان او چیره گردانم، چندان که مانند مردم دچار سهو و غفلت نمى شود، سخن اینان سخن پیامبران است، اینان براستى قهرمانند

*************************************************

 برای ِ آخر ِ راه

میهمان ِ دعایی از امام ِ ساجدان  حضرت زین العابدین علیه السلام میشیم که فرمودند:

اى آن که یادش مایه شرافت و بزرگى یاد کنندگان است و اى آن که سپاسگزاریش موجب دست یافتن سپاسگزاران (بر نعمتها) است و اى آن که فرمانبرداریش سبب نجات فرمانبرداران است، بر محمد و آل او درود فرست و با یاد خود دلهاى ما را از هر یاد دیگرى بازدار

*************************************************

(مناجات)

(مناجات)

خدایا من هیچم، هیچ هیچ

غرور گه‌ گاهم را ببخش 

پروردگار من به من بیاموز که خود را نبینم

الهی، ما همه بیچاره‌ایم و تنها تو چاره‌ای، و ما همه هیچ کاره‌ایم و تنها تو کاره‌ای.1

خدایا

راه بندگی دشوار است زیرا شیطان همیشه در کمین است

الهی، ناتوانم و در راهم

و گردنه‌های سخت در پیش است

و رهزن‌های بسیار در کمین

و بار گران بر دوش.

یا هادی، اهدنا الصراطَ المستقیم

 *************************************************

 


 

 


  • ۹۶/۰۴/۲۰
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی