رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

*******************************************

به افق آفتاب

***********************************************

به نام ِ خدایی که مونسی همیشگی و انیسی مهربان ِ

خدایی که همیشه هست و هیچ وقت تنهامون نمیذاره.

**********************************************

با عرض ارادت و احترام ، سلام.

*******************************************

امروز در کنار ِ شما همراهان ِ خوبم،  میخوایم از یه حقیقت ِ خوب صحبت کنیم، از یه برگشت، یه برگشتی که میتونه دنیا و آخرت ما رُ به بهترین جایگاه برسونه،

شما فکر میکنین، این کدوم برگشته ؟

**************************************

بعضیا فکر میکنن کار ِ درست ، همیشه در پیش رفتن و قدم برداشتنه به سمت ِ جلواِ ، اما دقیقا یه جاهایی بهترین کار ، برگشته ، برگشته به اونچه که درست بوده و ازش دور شدیم. مثل ِ بازگشت ِ به سمت ِ خدا ، اون وقتی که  از خدا دور شدی.

************************************

برگشت ِ به سمت ِ خدا یعنی بازگشت ِ از تاریکی به سمت ِ نور و روشنی ، مثل ِ بازگشت ِ از بدیها به سمت ِ خوبیها.

***************************************

میگن خدا انقدر از برگشت ِ بنده هاش ، بخصوص بنده های ِ گنه کارش به سمت ِ خودش خوشحال میشه که اگه بنده هاش اندازه شادیش رُ میدونستن ، هر لحظه از شوق جان میدادن.

***************************************

به نظر ِ شما چطور میتونیم به سمت ِ خدا برگردیم و برای ِ همیشه در کنارش بمونیم؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************

در ساده ترین کلام ، منظور از بازگشت ِ انسان به سمت ِ خدا ، توبه و عذرخواهی از اوست، خداوند در سوره زمر، آیه 53 میفرماید:  بگو: اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‏اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را مى‏آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.

و این تنها قطره‌ای از دریای بیکران رحمت خداست و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

مهربانی و دلسوزی خدا به اندازه ای ِ که حتی راضی نمی‌شه، بنده گنه کار و خطاکار هم آبروش ریخته بشه و پیش ِ فرشتگان بی‌آبرو بشه. همون طور در ابتدای ِ برنامه هم گفتم ، خداوند در حدیثی قدسی می‌فرمایند: اگر کسانی که از من روی برمی‌گردانند، بدانند چقدر به آنها علاقه دارم، هر آینه از شوق جان می‌سپردند.

این حدیث به خوبی نشون می‌ده که خدا چقدر نسبت به بندگان گناهکار خودش رئوف ِ و چقدر به اونها علاقه داره.

با این توضیح معلوم ِ که خدا حساب شخصی راُ که اغفال شده و درگیر احساسات شده، یا در اثر تربیت نادرست یا محیط اجتماعی فاسد، به راه نادرست کشیده شده، از سایر افراد جدا می‌کنه و با اونها به گونه‌ای دیگه ای برخورد می‌کنه. پس ما نباید بیش از حد معمول نگران باشیم.

******************************************************

در ارشاد القلوب است که خداوند به موسی(علیه السلام) می فرماید: «بنده من به حقی که تو بر گردن من داری من تو را دوست می دارم پس به حقی که من بر تو دارم تو نیز مرا دوست بدار. خداوند به بنده هایش ابراز محبت می کند . این حدیث برای اهلش بسیار عظیم است.

***************************************************  

استاد اخلاق مرحوم دولابی رحمه ا... علیه می فرمایند: خدا بی نیاز مطلق است،او باید ناز کند و ما باید نیاز نشان بدهیم، او باید ناز کند و ما باید نازش را بخریم اما خدا برعکس عمل می کند، ما ناز می کنیم و خدا ناز ما را می خرد، ما نیازمند نوازشیم، خدا نوازش می کند.

**************************************************

انسان گنه کار وقتی به گذشته خودش نگاه می کنه می بینه که خراب کرده ، وقتی به آینده خودش نگاه میکنه می بینه که شعله های غضب الهی صورتش رُ میسوزونه و اما وقتی به خداوند متعال نگاه می کنه می بینه که خدا دست دوستی به سوی او دراز کرده و منتظر بنده ایستاده و آماده اس تا او رُ ببخشه، نه فقط بخشش و گذشتن از گناه که حتی مهربان هم هست یعنی بعد از بخشش بنده رُ تحویل هم می گیره. با این اوصاف ،  انصاف نیست، ناامیدی از این وجود سراسر لطف و مهربانی.

*************************************************

آورده اند که فرعون لحظات آخر هر چقدر به حضرت موسی علیه السلام  استغاثه کرد موسی جواب نداد. خداوند به موسی فرمود : موسی تو به فرعون جواب ندادی چون او را خلق نکردی اگر او به من استغاثه می کرد دستش را می گرفتم و به فریادش می رسیدم.

**************************************************

یک نفر به محضر پیامبر اکرم رسید. بقچه ایی همراهش بود آن را باز کرد. دیدند یک پرنده و چند جوجه داخل آن است. گفت یا رسول الله، من از راه دور به دیدن شما آمدم. در بیابان به یک بوته رسیدم. دیدم کنارآن چند جوجه است. آنها را گرفتم و داخل بقچه کردم. روی سرم گذاشتم تا برای شما هدیه بیاورم. دیدم هر جا می روم، مادرشان به دنبال من می آید. نمی تواند از جوجه هایش دل بکند. بقچه را پهن کردم تا بیاید این جوجه ها را ببرد یا اینکه خودش را هم بگیرم. وقتی بقچه را بازکردم دیدم مادر جوجه ها به میان آنها آمد. شخص گفت: یا رسول الله مادر این جوجه ها با اینکه می دانست اسیر می شود، آمد نشست و فرار نکرد من هم او را گرفتم وخدمت شما آوردم. پیغمبر اکرم از این صحنه خیلی منقلب شد و فرمودند: این پرنده چقدر جوجه هایش را دوست دارد! حضرت فرمودند: مهر و محبت خداوند متعال به بندگان و مخلوقاتش هزار مرتبه از این پرنده به جوجه هایش بیشتر است

**************************************************

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: بگو اگر خدا را دوست دارید از من اطاعت کنید تا خدا شما را دوست بدارد. براساس این آیه همانطور که حضرت استاد جوادی آملی فرمودند: وظیفه ی انسان کامل ترسیم هندسه ی محبت است.

مرحوم دولابی می فرمود: در باب محبت ، زبان هم تأثیر دارد. به خودت تلقین کن که خدا من را دوست دارد. و قرص و محکم و استوار بگو. اگر دوست نداشت خلق نمی کرد و به خودت تلقین کن آن وقت می بینی در به روی تو باز می شود .

****************************************************

البته در باب ِ توبه از توجه به وسوسه های ِ شیطان هم نباید غافل ب.د چون شیطان، هنرمند توانایی ِ و گاهی اونقدر خوب سفسطه می‌بافه و جای فلسفه به ما قالب می‌کنه که خیال می‌کنیم بزرگترین فیلسوف عالم ِ . گاهی اونقدر خودش رُ عاطفی و دلسوز نشان میده که گویا تجلی قلب خدا در زمین ِ . اونقدر ماهرانه همدلی و همدردی می‌کنه که انگار بهترین روان شناس دنیاست. اونقدر عارفانه برخورد می‌کنه که گاهی او رُ فرشته یا پیامبری می‌بینیم که ما رُ به سوی خدا می بره . همه اینها برای اینه که نقابهای او، خیلی شبیه اصل هستن و تمام تلاش خود رُ می‌کنه که در قدمهای اول، رفتار فرد راُ به حساب خودش واریز کنده و سلطه بر ذهن و فکر رُ هدف اصلی خودش قرار می‌ده.

************************************************

حساسیت و دل نگرانی در مورد اعمالی که قبلا داشتیم ، بشارت دهنده وجود روح تقوا و خداترسی ِ . این گونه نگرانی ها و اندوه ها نسبت به خطاها و سستی ها به ویژه در یک جوان بیانگر لطف خداوند و عنایت اوست و حسرت بر اعمال بد و نادرست گذشته و اندوهگین بودن به خاطر اون ، امری مطلوب و پسندیده اس، ولی به شرط این که از حد و اندازه معمول تجاوز نکنه و به صورت احساس افراطی گناه که مانع شیطانی بر سر راه تکامل انسان ِ، در نیاد.

***********************************************

مسلم ِ که برای دستیابی به رحمت و مغفرت الهی باید زمینه جلب رحمت رُ ایجاد کرد و این از طریق توبه و بازگشت از کارهای ناشایست ِ . توجه داشته باشید که تنها گناهی که گناهی بزرگتر از اون نیست و هرگز بخشوده نخواهد شد و مرتکب اون در اتش دوزخ گرفتار خواهد شد ناامیدی از رحمت و بخشایش پروردگار مهربان ِ.

**********************************************

(مناجات)

الهی!  یاد تو در میان دل و زبان است و مهر تو میان سر وجان.

الهی! یکتای بی همتایی، قیوم توانایی، بر همه چیز بینایی، در همه حال دانایی، از عیب مصفایی، از شرک مبرایی، اصل هر دوایی، داروی دلهایی،بتو رسد ملک خدایی.

خداوندا،

ما را به صراط المستقیم انسانیت هدایت فرما

و از جهل خود پسندی و ضلالت خود بینی مبرا کن

و به محفل انس ارباب عروج روحانی و مقام قدس اصحاب قلوب عرفانی بار ده

و حجاب ها را از چشم بصیرت ما برافکن

تا  به معراج حقیقی نماز اهل نیاز واصل گردیم .

*************************************

 

 

 


 

 

 

 


  • ۹۶/۰۴/۱۷
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی