رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

افق- رستگاری

 

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

به افق آفتاب

در یکی از بزرگترین و آسمونی ترین روزهای ِ خدا ، سومین روز از روزهای ِ قدر با دنیایی از امید به رحمت و بخشش خدای ِ مهربان و به دل سپردن به محبته  آقا حضرت ِ علی علیه السلام

در اوقات ِ نزدیک به اذان ظهر میهمان ِ شما  هستیم.

ما امروز هم با شما همراهیم  و حضرت علی علیه السلام  رُ واسطه بین ِ خودمون و خدا قرار میدیم.

واسطه میکنیم تا به کرامت ِ  آقا .... حضرت علی علیه السلام ، و عظمته این روز ِ بزرگ دلهامون از آرامش سرشار و زندگیهامون رنگ وبویی محبته خدا بگیره.

ما مولا رُ واسطه میکنیم تا به حرمت ِ دل ِ رئوفش  کاسه گدایی ِ ما رُ هم از بخشش و سخاوتش پر کنه.

حضرت علی علیه السلام رُ واسطه میکنیم تا به حرمت ِ شرافت و شجاعتش ،

دلهای ِ ما رُ در برابر ِ گناه محکم کنه.

ما حضرت رُ واسطه میکنیم تا به حرمت ِ عظمت و بزرگیشون دستهامونو بگیره

به حرمت ِ مردی که کمال ِ همه خوبیهاست

مردی که تمام ِ گناهان و بدیها رُ در وجودش ریشه کن کرده و به خوبیها مجال ِ رشد و بالندگی داده.

حضرت علی علیه السلام مردی ِ که تصور ِ ایمانش به خدا آسون نیست

تصور ِ وسعت ِ تسلیم بودنش

تصور ِ راضی بودنش به رضای ِ خدا

تصور ِ عدلش

و تصور ِ وجود ِ بی نهایتش که جمع ِ همه خوبیهاست

مردی که به منتهای ِ رستگاری رسید .

به نظر ِ شما معنا و مفهوم ِ رستگاری چیه؟

و حقیقت مفهوم ِ رستگاری تا کجاست که حضرت علی علیه السلام ، در لحظه شهادت و در محراب مسجد ندا دادند که به خدای ِ کعبه رستگار شدم.

 به نظر ِ شما مصادیق ِ رستگاری در زندگی ِ ما چی میتونه باشه؟ و چطور میتونیم به فلاح و رستگاری برسیم؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

رستگاری همون سعادت واقعی و اخروی ِکه در دین اسلام ، به عنوان کاملترین و جامع‏ترین دین الهی خوشبختی و رستگاری انسانها ر ُ در قرآن بیان کرده و در آیات متعددی به این موضوع پرداخته است.

در قرآن حدود ۴۰ مرتبه از فلاح (رستگاری) سخن گفته شده و در ضمن آیات مربوطه از صفات و علائم رستگاران و سعادتمندان واقعی و اخروی نکاتی بیان شده که  البته رستگاری از هر دو بعدش هم دنیوی و هم اخروی مدنظر بوده و از اونجا که حیات اخروی جاودانی و ابدی ِ از اهمیت بیشتری برخوردار میشه.

خداوند در سوره مؤمنون می‏فرماید: مؤمنان رستگار شدند. مؤمنان یعنی تصدیق کنندگان به خدا و یگانگی او و پیغمبران او و آنچه نبی خاتم(ص) آورده. رستگاری حقیقی بسته به ایمان حقیقی و مقید به تمام شرایطی ِ که در آیات به صورت واضح و روشن بیان شده.  انجام عمل خیر و نیکی‏های فراوان یکی دیگه از عوامل سعادت ابدی انسان ِ ، چنانکه خداوند در قرآن کریم میفرمایند: وزن کردن اعمال و سنجش ارزش آنها در آن روز، حق است. کسانی که میزانهای (عملِ) آنها سنگین است، همان رستگارانند.

و همچنین فرموده اند، کار نیک انجام دهید شاید رستگار شوید. از این آیه بدست می‏آید هر چه اعمال خیر و نیک انجام دهیم در مسیر رسیدن به سعادت قدم بر می‏داریم.

حضرت علی علیه السلام میفرمایند:

خداوند را بخاطر خوشنودی مردم خشمگین مکن ؛

زیرا خداوند جای همه کس را می گیرد و کسی نمی تواند جای خداوند را بگیرد.

عامل دیگری که انسان رُ به زندگی سعادتمند هدایت میکنه تزکیه نفس ِ.  خداوند در سوره شمس پس از اینکه هفت بار به آفریده‏های بزرگ و مهم (مثل خورشید، ماه و...) قسم یاد نموده می‏فرماید : به یقین سعادتمند شد کسی که نفس خود را از آلودگیها (گناهان) زدود و پاک کرد و این نشانگر اهمیت پیراستن جسم و جان از ناپاکی‏ها است که در نتیجه اون رستگاری و خوشبختی نصیب آدمی می‏شه.

اون وقتی که انسان نفس خودش رُ پاکیزه میکنه و از صفات حیوانی مبرّا میکنه اونچه خیر و مایه رستگاری اوست از جانب خدا به وی الهام می‏گردد خداوند در سوره اعلی می‏فرماید: کسی که پاکی جُست، رستگار شد.

پس هر کسی در مقام مجاهده با نفس تلاش کنه سعادتمند میشه و قابلیت سکونت در جوار رحمت الهی رُ که همانا کمال خوشبختی ِ  پیدا میکنه.

خداوند در آیات متعددی بعد از بیان صفت تقوا به رستگاری و سعادتمندی بشارت داده . در سوره مائده آمده: بگو هیچ‏گاه ناپاک و پاک مساوی نیستند... از مخالفت خدا بپرهیزید ای خردمندان، شاید رستگار شوید.

زمانی که انسان از هوا و هوس پیروی نکنه و نفس خودش رُ از آلودگی به معاصی حفظ کنه در زندگی ابدی‏ش  بی تردید سعادت خواهد بود.

همچنین از طرح تقوا به عنوان عامل مهم رستگاری در چندین آیه در قرآن به اهمیت این ویژگی در زندگی انسان پی می‏بریم. یکی از موارد با اهمیت سعادت و خیرورزی انسان، داشتن تقواست که از مصادیق اون که در قرآن ذکر شده نگهداشتن نفس از حرص و بخل ، رویگردانی از لغو ، دوری از شراب و قمار و بت‌پرستی و شرک و رباخواری و همچنین حفظ عفت و پاکدامنی ِ.

حضرت علی ع میفرمایند:

شما به عمل به آنچه می دانید ، بیشتر از دانستن آنچه نمی دانید محتاج هستید.

خلیل بن احمد فَراهیدی دانشمند بزرگ در وصف وجود ِ با عظمت حضرت علی علیه السلام این طور میگوید که:

بی نیازی او از همه و نیاز همگان بدو، دلیلی است که امام همگان است

در سوره مؤمنون از جمله هفت صفتی که برای مؤمنان رستگار شمرده شده وفای به عهد و پیمان ِ . افراد یک جامعه اگه پایبند به عهد و پیمان باشن و امانتداری از ویژگی‏های آنها محسوب بشه ،  خیلی از مشکلات امروز حل میشه از جمله یکی از اون امانتهاهمین مسئولیتهایی ِ که به افراد واگذار می‏شه اگه همگان به این نکته توجه داشته باشن که مسئولیتی که به اونها سپرده شده امانتی بیش نیست و عهدی ِ که بین خود و اداره یا شرکت و یا نظام خود منعقد شده حساس‏تر و دقیق‏تر میشه،  تا اون مسئولیت رُ هم در حضور جامعه و مردم و هم در محضر خداوند باری‏تعالی بهتر و مفیدتر انجام بده  و لغزش به خودش راه نده با ایمانی راسخ به ادای مسئولیت و تکلیف خودش در قبال جامعه و مردم بپردازه.

حضرت علی علیه السلام در کلامی درخور ِ تامل میفرمایند:

قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم.

استاد اخلاق حضرت آیت ا... حق شناس در شرح محبت و توجه به وجود ِ حضرت علی علیه السلام این طور میفرمایند که: عمل علی(ع) را باید نصب‌العین خودتان قرار دهید. در عیون اخبار الرضا(ع) می‌فرماید که عمل حضرت علی(ع) را باید سرلوحه زندگی خودتان قرار بدهید که چه فداکاری‌هایی کرد.

حضرت حضرت علی ابن ابیطالب علیه السلام :

در عجبم از مردمی که:

به دنبال دنیایی هستند که روز به روز از آن دورتر میشوند،

و غافلند از آخرتی که روز به روز به آن نزدیکتر میشوند.

و غافلند از آخرتی که روز به روز به آن نزدیکتر میشوند.

 (مناجات)

خدایا من هیچم، هیچ هیچ

غرور گه‌ گاهم را ببخش 

پروردگار من به من بیاموز که خود را نبینم

الهی، ما همه بیچاره‌ایم و تنها تو چاره‌ای، و ما همه هیچ کاره‌ایم و تنها تو کاره‌ای.1

خدایا

راه بندگی دشوار است زیرا شیطان همیشه در کمین است

الهی، ناتوانم و در راهم

و گردنه‌های سخت در پیش است

و رهزن‌های بسیار در کمین

و بار گران بر دوش.

«یا هادی، اهدنا الصراطَ المستقیم

 

 

  • ۹۶/۰۳/۲۳
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی