رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

سحر بیست و نهم 96


در بامداد سوم تیرماه 1396 به استقبال ِ

بیست و نهمین قرار ِ سحری میریم

به نام ِ خدایی که همراهی مهربان و انیسی دلسوز ِ

به رسم ِ آشنای ِ این چند قرار

سلام

انقدر این قرار ِ سحری به دل ِ هممون نشسته که دیگه خواب به چشمامون نمیاد و از ساعاتی قبل لحظه شماری میکنیم

برای ِ حاضر شدنه در قرار ِ سحریمون

************************************************

قراری که یک طرف ماییم و یه سو خدا

خدایی که انگار او هم منتظر بوده

منتظرِ تا بنده هاش بیان و در ساعاتی آرام ، این  رب و عبد

بگن و بشنون

شنیدنه اونچه که بی تردید با کسی نتونستن بگن و تنها شنواش خداست

و گفتن حرفهایی که جز خدا کسی قادر به درکش نبوده

حرفهایی که وقتی به زبون میاری .... تموم میشن ، دلت خالی میشه

دلتم که خالی میشه ... آروم میشی .... آروم و منتظر به این که حالا مقدر ِ خداوند برای ِ تو چیه

و اینجاست که خدا بهترین هاش ُ برای ِ تو رقم میزنه

برای ِ تویی که بنده ای و اون برای ِ بنده هاش کم نمیذاره

دقایق ِ مونده تا سحر ِ امروز رُ با ما همراه باشین

ما باید از خدا بخوایم که نگاهمونو نگاهی خدایی کنه

اونوقته که همه اعمال و رفتارمون هم رنگ و بوی ِ رضای ِ خدا رُ میگیره

کاری که شاید در قدم اول ساده نباشه

اما با تمرین ممکن میشه

عارف واصل مرحوم حاج اسماعیل دولابی می فرمودند :

در حمام خودت را به این نیت بشوی که داری نفست را از صفات رذیله و از هوی و هوس و ارزوهای دور و دراز می شویی.

سرت را به این نیت اصلاح کن که داری گناهان و خیالات باطل را از وجودت قیچی می کنی.

سرت را به نیت شانه کردن سر یک یتیم شانه کن .

خانه را که جارو میزنی و لباس ها را که می شویی ، به نیت بیرون ریختن دشمنان اهل بیت علیهم السلام از زندگی و وجودت انجام بده.

چند وقت که با نیت کار کردی،آن وقت ببین که نور همۀ فضای زندگی ات را پر می کند و راه سِیرت باز می شود

حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: ایمان عبد درست نمی شود تا وقتی که اعتمادش به آنچه نزد خداست، بیشتر از اعتمادش باشد به آنچه نزد خودش است. طاعات و عبادات ما پیش ماست، ولی آنچه پیش خداست، خیلی بزرگتر است؛ به آن امیدوار باش. وقتی احتیاج کردی، چه دنیوی و چه اخروی، چشمت را به خزانه بدوز؛ همه چیز پیش اوست.

پای ِ درس  عالم واصل حضرت ایت ا.. حس زاده نکاتی نغز رُ شنیدیم که گفتنش بی تردید راه گشاست

ایشان فرمودند:

اهم مراقبات این است که انسان واردات و صادرات دهانش را مواظب باشد. آن لقمه نانی را که به دهان می‌گذارد، اگر از روی حساب نباشد هرزه خوار می‌شود و انسان هرزه خوار، هرزه‌گو می‌گردد. آن دهانی که وارداتش هم آلوده است صادراتش هم آلوده است.

دهان باب الله است! صادرات و وارداتش را کنترل کنید. دهان گوش جان است. سعی کنید چانه‌تان را عقل بچرخاند.

اگر امر به معروف هم می‌خواهی بکنی خیلی آهسته. مثل آینه باش... آینه داد نمی‌زند: یقه‌ات بد است! وقتی رو به روی آینه می‌ایستی، جیغ نمی‌کشد: چرا موی سرت اینجوری است! خیلی سکوت محض است... آهسته هیچکس خبردار نیست جز تو و آینه...

هر اندازه که حقیقت قرآن در متن جانت پیاده شد به همان اندازه حضرت بقیه الله در وجودت ظهور کرده که ظهور حضرت در جمجمه‌هاست اگرچه بعضی‌ها فقط انتظار فرج از جمعه‌ها دارند.

در شگفتم از آدمی که در غربت یاد وطن او را شکفته می‌کند ولی یاد آخرت در دنیا وی را محزون.

یکی از توصیه های ِ موکد  در وقت ِ سحر که بسیار هم تکرار شده

دعاست

در روایت است که

شخصی خدمت پیامبر صلوات الله علیه و علی آله بود و دست به دعا بلند کرد و گفت خدایا من و خانواده‌ام و پیامبر را مورد رحمت و غفران خودت قرار بده. پیامبر فرمود: این چه نحو دعا کردن است! غفران و رحمت خداوند بسیار گسترده است لذا تو هم دعا و خواست خودت را وسیع و گسترده کن و بگو خداوندا همۀ مومنانی که در شرق و غرب عالم هستند بیامرز، اینگونه دعا کردن از خدا کم نمی‌کند و بخشیدن اینگونه‌ای نیز از خدا کم نمی‌کند پس دعا و خواسته‌ات را توسعه بده. کرم و رحمت خداوند اینگونه است که هر چه بدهد کرم و جودت و رحمتش بیشتر می‌شود. بخشش و رحمت خداوند با دادن به بندگان کم نمی‌شود بلکه بیشتر می‌شود.

ذکر ِ استغفرا.... ذکر ِ این اوقات ِ

آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) می‌فرمودند:

هرکجا کم آوردی؛ حوصله نداشتی؛ گرفته بودی؛ پول نداشتی؛ کار نداشتی؛ باطریت تموم شده بود؛

تسبیحت رو بردار و صد بار بگو: "استغفرالله ربی و اتوب الیه"

آروم میشی...

استغفار آثار فوق‌العاده زیادی دارد و فقط برای آمرزش گناه و توبه نیست.

بعضیا غصه دارن از این که ماه رمضون تموم بشه و این حال ِ خوبشون با خدا رُ از دست بدن

اما ... اگه دستی رُ که تویِ دست ِ خداست رها نکنیم

حال ِ ما و خدا همین جوری که هست میمونه

تا آخر عمر و تا ابد

ما مثل بچه ای هستیم که پدرش دست او رُ گرفته تا جایی ببره و در طول مسیر از بازاری عبور می کنن. بچه جلب ویترین مغازه ها می شه  و دست پدر رُ  رها می کنه و در بازار گم می شه و وقتی متوجه می شه که دیگه پدر رُ نمی بینه. اون وقته که فکر میکنه پدرش گم شده  در حالی که در واقع خودش گم شده. انبیاء و اولیاء علیهم السلام پدران خلقند و دست خلایق رُ می گیرن  تا اونها رُ به سلامت از بازار دنیا عبور بدن. غالب خلایق جلب متاع های دنیا شدن  و دست پدر رُ رها کردن و در بازار دنیا گم شدن

در حالی که اگه دستمون تو دست ِ خدا بمونه از دنیا به سلامت میگذریم و به اون سرمنزل ِ مقصود میرسیم

مرحوم حضرت آیت ا.. بهجت میفرمایند: در بین ِ اذکار ذکری برتر از صلوان نیافتم

و در کلام بزرگان است که :

پنج اصل دین در صلوات وجود دارد. «اللّهم» توحید است. «صلّ علی محمد» نبوت است. « و آل محمد » یعنی امیرالمؤمنین و اولادش. این هم امامت. توحید را که قائل شدیم، معاد هم قائلیم. و چون حق محمد و آل محمد را ادا کردید عدالت است.

شگفت از  این مستحب که با اون هر پنج اصل دین رُ اقرار کردیم

این دنیا چه ما بخوایم و چه نخوایم دار ِ امتحان ِ

امتحانی که برای ِ همه ما قطعی و حتمی ِ

و نتیجه همین آزمونهاست که تکلیف ِ اون دنیا رُ معلوم میکنه

حربن یزید ریاحی اولین کسی بود که آب را به روی امام بست و اولین کسی شد که خونش را برای او داد. عمر سعد اولین کسی بود که به امام نامه نوشت و دعوتش کرد و اولین کسی شد که تیر را به سمت او پرتاب کرد. کی می داند آخر کارش به کجا می رسد؟ دنیا دار ابتلاست. با هر امتحانی چهره ای از ما آشکار می شود، چهره ای که گاهی خودمان را شگفت زده می کند، چطور می شود در این دنیا بر کسی خرده گرفت و خود را ندید؟

میگن خداوند داستان ابلیس رُ تعریف کرد تا بدونی که نمی شه به عبادتت، به تقربت، به جایگاهت اطمینان کنی. خدا هیچ تعهدی برای این که تو همون که هستی بمونی، نداده

شاید برای ِ همینه که سفارش شده، وقتی حال خوبی داری و می خواهی دعا کنی، یادت نره عافیت و عاقبت به خیری بخوای

مرحوم دولابی می فرمودند: در باب محبت ، زبان هم تأثیر دارد. به خودت تلقین کن که خدا من را دوست دارد. و قرص و محکم و استوار بگو. اگر دوست نداشت خلق نمی کرد و به خودت تلقین کن آن وقت می بینی در به روی تو باز می شود .

(مناجات)

الهی؛ ای خدایی که بنده گناه کند و تو را شرم، کرم بُوَد

الهی؛ تو دوست می داری که من تو را دوست دارم با آن که بی نیازی از من. پس من چگونه دوست ندارم که تو مرا دوست داری با این همه احتیاج که به تو دارم.

الهی؛ من غریبم و ذکر تو غریب. ومن با ذکر تو اِلف گرفته ام؛ زیرا که غریب با غریب اِلفت بگیرد.

الهی؛ شیرین ترین عطاها در دل من رجای تو خداوند است و خوش ترین سخن ها بر زبان این گنهکار، ثنای توست و دوست ترین وقت ها بر این بنده ی مسکینِ گنهکار ، لقای توست.

الهی؛ مرا عملِ بهشت نیست و طاقت دوزخ ندارم. اکنون کار با فضل تو افتاد. پس مرا بپذیر

 با گذر ِ بر آیات و روایات ... این نکته برای ِ همه ما روشن میشه که یکی از مهم‌ترین آموزه‌های اخلاقی دین اسلام و از جمله اصول اخلاقى و عرفانى که عالمان اخلاق و عارفان بهاون توجه ویژه داشتن، اصل «محاسبه» اس

محاسبه؛ ضدّ فراموشى و غفلت ِ ، و به معنای ِ اینه که انسان در هر شبانه روز وقتى رُ معیّن کنه که در اون زمان وقت به حساب نفس خودش برسه، و طاعات و نافرمانی خودش رُ  بررسی کنه و اگه نفسش ‌رُ مقصر دید مورد  نفسش رُ مورد ِ سرزنش قرار بده و در صورت اطاعت و فرمانبرداری از خدا پروردگارش رُ شکر و سپاس بگه

حضرت پیامبر(ص) در یکى از وصایاى خود به ابوذر غفارى فرمود: اى اباذر! پیش از آن‌که مورد محاسبه قرار گیرى به حساب نفس خود رسیدگى کن؛ زیرا این کار حساب قیامت تو را آسان‌‏تر مى‌‏کند، و قبل از آن‌که تو را ارزیابى کنند خود را ارزیابى کن و خویش را براى روز قیامت - که در آن روز هیچ چیز پنهان نمى‌‏ماند- آماده کن ... آن‌گاه فرمود: اى اباذر! هیچ‌کس از پرهیزکاران محسوب نمى‌‏شود مگر این‌که نفس خود را محاسبه کند، سخت‌‏تر از حسابرسى شریک از شریک خود، تا در نتیجه این محاسبه بداند که خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها و پوشیدنی‌هایش از کجا است. آیا از حلال به دست آورده است یا از حرام؟ اى اباذر! کسى که به قوانین و مقررات الهى اعتنا نکند و پروا نداشته باشد که از چه راهى مال کسب مى‌‏کند، خدا هم باک ندارد که از چه راهى او را وارد جهنم کند

در حدیثی از امیرمؤمنان علی علیه السلام آمده است : کسی که محاسبه نفس خویشتن کند، بر عیوب خویش واقف می شود، و از گناهانش با خبر می گردد (و به دنبال آن) از گناه توبه می کند، و عیوب را اصلاح می نماید

و نیز از همان امام علیه السلام است که: کسی که به محاسبه خویشتن پردازد، سعادتمند می شود.

و باز در حدیث دیگری ست که:  میوه درخت محاسبه اصلاح نفس است.

بعضی از بزرگان علم اخلاق در توضیح حقیقت محاسبه، چنین گفته اند که مانند محاسبه با شریک است که درباره سرمایه و سود و زیان بیندیشد، اگر سودی حاصل شده، سهم خود را از شریک بگیرد و تشکر کند و اگر خسرانی حاصل گشته او را ضامن بشمرد و وادار به جبران در آینده کند.

اونچه در این روایات و روایات بهش اشاره شده حکایت از محاسبه دقیق در روز قیامتِ  به نحوی که کوچک‌ترین اعمال و گفتار انسان حتی به اندازه حبّه و مثقال هم مورد حساب‌رسی قرار میگیره. به عنوان مثال

- خداى تعالى مى‌‏فرماید: مى‌‏گذاریم ترازوهاى عدل را در روز قیامت، پس هیچ نفسى ظلم کرده نمى‌‏شود به هیچ چیز.

- و اگر به قدر خردلى از اعمال ایشان بوده باشد، آن‌را به حساب خواهیم آورد.

-هر کس به قدر ذرّه‌‏اى عمل خیر کند آن‌را خواهد دید و به قدر ذرّه‌‏اى از هر کس عمل شرّ سرزند به آن خواهد رسید.

- قسم به پروردگار تو از همه ایشان سؤال خواهیم کرد از آنچه مى‌‏کنند.

- (و به او مى‏‌گوییم:) کتابت را بخوان، کافى است که امروز، خود حسابگر خویش باشى.

و دقیقا برای ِ همینه که

محاسبه‌ای که انسان در این دنیا بهش امر شده، باعث ِ نجات از حساب در آخرت میشه و این که هر کس قبل از حضور در دفتر حساب‌رسی محشر، به حساب خودش برسه، و نفس خودش رُ محاسبه کنه، و اعمال و افعال و حرکات و سکنات خودش رُ  با میزان و قانون شرع بسنجه تا در روز قیامت، حسابش آسون باشه

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: در روز قیامت هیچ انسانی قدم از قدم بر نمی دارد تا از چهار چیز سؤال شود: از عمرش که در چه راهی آن را سپری نموده، و از جوانی اش که در چه راهی آن را کهنه کرده، و از مالش که از کجا به دست آورده و در چه راهی مصرف نموده، و از محبت ما اهل بیت: (که آیا حق آن را ادا کرده یا نه. )

حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند :

شایسته هر مسلمانی که به مقام ائمه معصومین(علیهم السلام) معرفت دارد این است که هر روز و شب اعمال خود را به نفس خویش عرضه کند و خود، حسابگر نفس خویشتن باشد، اگر در کارهایی که انجام داده خوبی مشاهده کرد در افزایش آن بکوشد و اگر بدی دید از پیشگاه الهی طلب آمرزش نماید تا در روز قیامت دچار ذلت و خواری نشود.”

حکیم سعدی شیرازی در همین خصوص در اشعاری نغز این طور بیان میکنه که:

هم عیب خلق دیدن نه مروّت است نه مردی

نگهی به خویشتن کن که همه گناه داری

راه طالبان عُقبی کَرَم است و فضل و احسان

تو چه از نشان مردی بجز از کلاه داری

تو حساب خویشتن کن نه حساب خلق سعدی

که بضاعت قیامت عمل تباه داری

حضرت امام صادق ع  فرمودند: سودمندترین چیزها برای آدمی، این است که در رسیدگی به عیب های خود بر مردم پیشی گیرد.

کاش ماها یه چیزایی رُ باور میکردیم ... یه چیزایی مثل ِ این که زندگی ِ بدون حساب و کتاب هیچ بهایی نداره

کاش ماها باور میکردیم که گرفتاری ِ خودمون با گناهامون اونقدر زیاد هست که درگیر ِ گناهای ِ بقیه نشیم

کاش ماها باور میکردیم که اگه هرکدوممون در صدد ِ رفع ِ اشکالات ِ خودمون بودیم کم کم حال و احوال ِ همه درست و بی نقص میشد

کاش ماها باور میکردیم که به شرط ِ محاسبه خدا .. بهمون کمک میکنه تا ک و کاستیهامونو رفع کنیم

(مناجات)

بار الها!

در پیشگاه تو ایستاده ام،

و دست هایم را به سوى تو بلند کرده ام،

آگاهم که در بندگیت کوتاهى نموده و در فرمان بردنت سستى کرده ام،

پروردگارا!

خواسته ام در این جایگاه، یعنى جایگاه بنده فقیر نا امید، آن است که ...

گناهان گذشته ام را بیامرزى،

و در باقیمانده عمرم مرا از گناه بازدارى،

و پدر و مادرم را که دور از خانه و خانواده و غریبانه در زیر خاک ها خفته اند، ببخشى.

... تنهایی شان را با انوار احسانت از بین ببر،

و وحشتشان را با نشانه هاى بخششت به انس بدل کن،

و به نیکوکارشان دم به دم، نعمت و شادمانى بخش،

و به گناهکارشان، مغفرت و رحمت عطا کن،

... تا به لطف و مرحمتت ازخطرات قیامت در امان باشند،

به رحمتت در بهشت ساکنشان گردان،

و بین من و آنان در آن نعمت گسترده شناسایى برقرار کن،

تا مشمول شادمانى گذشته و آینده شویم

 

 

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  • ۹۶/۰۳/۰۹
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی