رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

سحر بیست و دوم 96

به ورق زدنه تقویم امروز 27 خردادماه

و به وقت ِ دل ... سحر بیست و دوم از ماه رمضان

به نام ِ خدایی که عشقش به بنده هاش نهایتی نداره و سلام

 قبول باشه عبادات و طاعاتتون در بهترین روزهای ِ سال

و الهی که تقدیر ِ هممون در شبهایی که گذشته به بهترین رقم خورده باشه

هر چند که هنوز جای ِ امید هست و یک شب ِ دیگه از شبهای ِ قدر باقی ِ

من شما رُ نمیدونم ولی همیشه  خودم توی ِ یه همچین وقتایی دلم  بی قرار میشه

بی قرار از این که نکنه اونچنان که باید از این فرصتهای ِ کیمیا استفاده کنم

از مجالهایی که همیشگی نیست

و تاثیرش توی ِ سرنوشت ِ زندگیهامون بی نهایته

 راستش من خیلی فکر کردم که یه همچین وقتایی چی کار باید کرد

چیکار باید کرد که این دل ِ آروم بشه

و از طرفی خیالت راحت باشه از این که از چیزی بی نصیب نمیمونی

 و فقط به یه نتیجه رسیدم

به این که یک راه بیشتر نداره

اونم این که بسپری به خدا و از خدا بخوای که خودش به محبتش تو رُ از رحمت و برکات ِ این شبها بی نصیب نذاره

 خدایی که انقدر عاشق ِ بنده هاش ِ که دلش نمیاد براشون کم بخواد

و همیشه بهترینها رُ بهشون اعطا میکنه .

 فرصت ِ این سحر رُ با ما باشین که دلگویه های ِ امشب

 .. زمزمه عشق ِ خدایی ِ که عاشق ِ بنده هاش ِ

 ما پای ِ حرف ِ بزرگانمون شنیدیم که  همه بهانه زندگی ِ  دنیایی ِ ما مجالی برای ِ اینه که بین ِ دنیا و اساس های

ِ به ظاهر استوار و به باطن  نااستوارش ،  به درک ِ این معنا برسیم  که تنها تکیه گاه ِ حقیقی ِ این عالم

 خداست و تنها با اونه که میشه به سرمنزل ِ مقصود رسید

کاش باور کنیم که تنها تکیه گاه ِ قابل ِ اطمینان  خود ِ خداست و بس

دیشب .. خیلیا به همین عشق تکیه کردن و تکلیف ِ دنیا و آخرتشونو معلوم کردن

من نمیدونم کیا .. اما .. دیشب خیلیا برای ِ همیشه خوشبخت شدن

من نمیدونم کیا اما دیشب خیلیا بخشیده شدن

من نمیدونم کیا اما .. دیشب .. خیلیا به آرزوهاشون رسیدن

من نمیدونم کیا اما دیشب گره زندگیه خیلیا باز شد

من نمیدونم کیا .. اما مطمئنم که دیشب هیچ کس ... بیجواب نمونده .

حضرت علی علیه السلام مردی را دید که آثار ترس و خوف در سیمایش آشکار است.

از او پرسید: چرا چنین حالی به تو دست داده است؟ مرد جواب داد: من از خدای می ترسم.

امام فرمود: بنده خدا! (نمی خواهد از خدا بترسی) از گناهانت بترس و نیز به خاطر ظلم هایی که درباره بندگان خدا انجام داده ای. از عدالت خدا بترس و آنچه را که به صلاح تو نهی کرده است، در آن نافرمانی نکن، آن گاه از خدا نترس؛ زیرا او به کسی ظلم نمی کند و هیچ گاه بدون گناه کسی را کیفر نمی دهد.

اطمینان داشتنه به خدا نه یاد گرفتنیه

نه ربطی به سن و سال داره

یه حقیقت ِ قلبی ِ که دلهای ِ صاف و ساده بیشتر باورش دارن .

حضرت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) در زمینه  شب قدر می فرمایند: «ماه رمضان فرا رسیده ماهی با برکت که خدا روزه اش را بر شما واجب گردانید. درهای بهشت در این ماه باز می شود و شیاطین در غل و زنجیرند در این ماه شب قدر است که فضیلت آن از هزار ماه بیشتر است. در حقیقت محروم کسی است که از برکات آن شب محروم باشد».

 (مظلومیت حضرت علی ع)

مظلومیت ِ حضرت ِ علی ع از بارزترین حقایق ِ زندگیه اوست

مظلومیتی که آن را  می توان از خطبه های ایشان در نهج البلاغه تا حدودی که عقل گنجایش آن را داشته باشد درک کرد و فهمید .

چنان که ایشان  در خطبه 27 می فرمایند :

ای مرد نمایان نامرد!

ای کودک صفتان بی خرد که عقل های شما به عروسان پرده نشین شباهت دارد .

چقدر دوست داشتم که شما را هرگز نمی دیدم و هرگز نمی شناختم

شناسائی شما سوگند به خدا که جز پشیمانی حاصلی نداشت

و اندوهی غم بار سر انجام شد .

جرعه های غم و اندوه را جرعه جرعه به من نوشاندید

و با نافرمانی و ذلت پذیری ، رای و تدبیر مرا تباه کردید

و یا در خطبه 26 که فرمودند

پس از وفات پیامبر(ص) و بی وفائی یاران ، به اطراف خود نگاه کرده یاری جز اهل بیت خود ندیدم و با گلوئی که استخوان شکسته در آن گیر کرده بود جام تلخ حوادث را نوشیدم و خشم خویش فرو خوردم و بر نوشیدن جام تلخ تر از گیاه حنظل شکیبائی نمودم.

بـاز هـوای سـحــرم آرزوســــت

خـلـوت و مـژگـان تـرم آرزوسـت

شـکـوه ی غـربـت نـبـرم ایـن زمـان

دسـت تـــو و روی تـو ام آرزوســت

خـسـتـه ام از دیـدن ایـن شـوره زار

چـشـم شـقـایـق نـگـرم آرزوســـت

واقـعـه ی دیـــدن روی تـــــو را

ثـانـیـه ای بـیـشـتـرم آرزوسـت

جـلـوه ی ایـن مـاه نـکـو را بـبـیـن

رنـگ و رخ و روی تـو ام آرزوسـت

خـانـه ی عـشـِاق مـهـاجـر کـجـاست؟

در سـفــــرت بـــال و پـرم آرزوســـت

(مناجات)

خدایا دلى به من بده که اشتیاقش به تو موجب نزدیکیش به تو گردد و زبانى که صدق گفتارش به سوى تو بالا آید و نظر حقیقت بینى که همان حقیقتش او را به تو نزدیک گرداند

خدایا کسى که بوسیله تو شناخته شد گمنام نیست و کسى که به تو پناهنده شد خوار نیست و کسى که تو بسویش رو کنى بنده دیگرى نخواهد بود

خدایا براستی هر کس به تو راه جوید راهش روشن است و هر که به تو پناه جوید پناه دارد و من اى خدا به تو پناه آورده ام پس گمانى را که به رحمتت دارم نومید مکن و از مهر خویش منعم مکن

خدایا جاى مرا در میان دوستدارانت جاى آن دسته از ایشان قرار ده که امید افزایش دوستیت را دارند

خدایا در دلم اندازه شیدایى و شیفتگى ذکر خود را پیاپى و همتم را در نشاط فیروز شدناسمائت و محل قدست قرار ده

خدایا به حق خودت بر خودت سوگند که مرا به محل فرمانبرداریت جایگاه شایسته اى از مقام خوشنودیت برسانى زیرا که من قادر بر دفع چیزى از خود نیستم و مالک سودی هم برایش نیستم

خدایا من بنده ناتوان گنهکار تو و مملوک زارى و توبه کننده به درگاهت هستم پس مرا در زمره کسانى که روى از آنها گرداندى و غفلتشان مانع از گذشت تو گشته قرارم مده

خدایا بریدن کاملى از خلق بسوى خود به من عنایت کن و دیده هاى دلمان را به نور توجهشان به سوى خود روشن گردان تا دیده هاى دل پرده هاى نور را پاره کند و به مخزن اصلى بزرگى و عظمت برسد و ارواح ما آویخته به عزت مقدست گردد.

کسایی که عشق ِ خدا توی ِ دلاشونه و میدونن که خدا چقدر دوستشون داره

حواسشون هست که بهای ِ دل و روح و وجودشون چقدر ِ؟؟؟

علامه محمد تقی جعفری (رحمه­الله­ علیه) می­فرمودند:عده­ ای از جامعه­ شناسان برتر دنیا در دانمارک جمع شده بودند تا پیرامون موضوع مهمی به بحث و تبادل نظر بپردازند. موضع این بود، «ارزش واقعی انسان به چیست».

در اون جلسه همه از معیارها حرف میزدند که مثلا معیار ارزش طلا به وزن و عیار آن است. معیار ارزش بنزین به مقدار و کیفیت آن است. معیار ارزش پول پشتوانه­ی آن است.

اما معیار ارزش انسان­ها در چیست؟

هر کدام از جامعه شناس­ها صحبت­ هایی داشتند و معیارهای خاصی را ارائه دادند.

وقتی نوبت به بنده رسید گفتم : اگر می­خواهید بدانید یک انسان چقدر ارزش دارد ببینید به چه چیزی علاقه دارد و به چه چیزی عشق می­ورزد.کسی که عشقش یک آپارتمان دو طبقه است در واقع ارزشش به مقدار همان آپارتمان است.کسی که عشقش ماشینش است ارزشش به همان میزان است.اما کسی که عشقش خدای متعال است ارزشش به اندازه­ ی خداست.

که امام اول حضرت علی ع فرموده اند : ارزش هر انسانی به اندازه­ی چیزی است که دوست می­دارد.

 بعضیا  میگن عشق ِ به خدا نتیجه اش میشه توکل

حضرت امام موسی کاظم ع در پاسخ به سؤال از آیه «و هر کس به خدا توکل کند او براى وى بس است»

فرمودند:توکل کردن بر خدا درجاتى دارد: یکى از آنها این است که در تمام کارهایت به خدا توکل کنى و هر چه با تو کرد از او خشنود باشى و بدانى که او نسبت به تو از هیچ خیر و تفضّلى کوتاهى نمى کند و بدانى که در این باره حکم، حکم اوست، پس با واگذارى کارهایت به خدا بر او توکل کن و در آن کارها و دیگر کارها به او اعتماد داشته باش.

(مناجات)

خدایا به یقین‏ جز تو احدى مرا پناه نمى‏دهد

و به جز تو پناهگاهى نمى‏یابم

پس هستى‏ام را در دامن عذابت‏ قرار نده

خدایا از من بپذیر و نامم را پرآوازه کن

درجه‏ام را بالا ببر

بار گناهم را بریز

و مرا به اشتباهم یاد مکن

پروردگارا، آنچه را از تو خواستم به من عطا فرما

و از احسانت بر من بیفزا

 که من‏ مشتاق توام،اى پروردگار جهانیان.

چون امام علی علیه السلام به حکومت رسید به منبر رفتند و ستایش و ثناء خدا کردند و بعد فرمود :
به خدا قسم به یک درهم از غنیمتهای شما دست نرسانم تا آنگاه که در مدینه شاخه خرمائی دارم ، پس راست بگوئید ، خود را از این مال محروم کرده ام و به شما عطاء می کنم .
در این هنگام عقیل برادر امام به پا خاست و عرض کرد : قسم به خدا تو مرا و شخص سیاه مدینه را برابر و مساوی قرار داری !
امام فرمود : بنشین ، در اینجا غیر تو دیگری نبود که تکلم کند ، تو بر آن سیاه چهره چه برتری داری ، جز به پیشی گرفتن در اسلام یا به تقوی و اجر و ثواب ، که این برتری در آخرت است.

در حکایت است که مردی عارفی  را دشنام داد، عارف هیچ نگفت و آن ده ترک نمود. مرد را گفتند که دانی چه کس را ناسزا گفتی؟ گفت: ندانم. گفتند : او عارفی بزرگ بود. پس مرد بر زندگی اش بیمناک گشت. در پی اش رفت و روزی دیگر او را یافت. بر پایش افتاد و بخشش طلبید. عارف گفت: “تو که هستی و چه می خواهی؟ طلب عفو از چه روی است؟”

مرد گفت: “دیروز تو را دشنام دادم، حال نادم هستم و طلب بخشش دارم.”

عارف گفت: از امروز بگو، من از دیروز هیچ نمی دانم.

حضرت پیامبر صلى الله علیه وآله  فرمودند:

خداوند زیباست و زیبایى را دوست دارد، بخشنده است و بخشش را دوست دارد، پاکیزه است و پاکیزگى را دوست دارد.

حضرت پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند  :

هر کس از خطاها درگذرد، خدایش از او درگذرد و هر کس گذشت کند خدا نیز از او گذشت کند.

شخصی در برابر امام سجاد(ع) ایستاد و سخنانی درشت و ناشایست به او گفت، حضرت سجاد علیه السلام پاسخی نگفت؛ اما پس از رفتن او به هم نشینانش فرمود: شنیدید این شخص چه گفت،من دوست دارم همراه من باشید تا پاسخ مرا هم بشنوید،گفتند: می آییم؛ ولی دوست داشتیم همین جا شما پاسخ می گفتید و اجازه می دادید تا ما نیز تا جواب او را می دادیم.

آنگاه حضرت کفش هایش را پوشید و به راه افتاد و این آیه را می خواند:«والکاظِمینَ الغَیظ....آیه 134 سوره آل عمران»؛یعنی فرو برندگان خشم و گذشت کنندگان از مردم و خداوند نیکوکاران را دوست دارد.

راوی می گوید:از این رفتار امام دانستیم که سخن تندی نخواهد گفت. امام زین العابدین علیه السلام تا در خانه شخص آمد و او را ندا داد و فرمود:

بگویید علی بن الحسین است. آن شخص در حالی که شک نداشت علی بن الحسین برای تلافی آمده است،شرارت جویانه بیرون پرید. حضرت سجاد علیه السلام تا او را دید فرمود:

برادرم چند لحظه قبل نزد من آمدی و چنان و چنین گفتی، حال اگر آنچه گفتی در من هست،خدا مرا ببخشد و اگر در من نیست،خدا تو را ببخشد.او پیشانی حضرت را بوسید و گفت: آری سخنانی گفتم که خود شایسته ی آن بودم.

حضرت  رسول اکرم صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله فرمودند :

هنگامى که بندگان در پیشگاه خدا مى ‏ایستند، آواز دهنده ‏اى ندا دهد: آن کس که مزدش با خداست برخیزد و به بهشت رود. گفته مى ‏شود: چه کسى مزدش با خداست؟ مى ‏گوید: گذشت کنندگان از مردم.

(مناجات)

الهـــــی

دردهایی هست که نمی توان گفت

و گفتنی هایی هست که هیچ قلبی محرم آن نیست

الهـــــی

اشک هایی هست که با هیچ دوستی نمی توان ریخت

و زخم هایی هست که هیچ مرحمی آنرا التیام نمی بخشد

و تنهایی هایی هست که هیچ جمعی آنرا پر نمی کند

الهـــــی

پرسش هایی هست که جز تو کسی قادر به پاسخ دادنش نیست

درهایی هست که جز تو کسی آنرا نمی گشاید

قصد هایی هست که جز به توفیق تو میسر نمی شود

الهــــــی

تلاش هایی هست که جز به مدد تو ثمر نمی بخشد

تغییراتی هست که جز به تقدیر تو ممکن نیست

و دعاهایی هست که جز به آمین تو اجابت نمی شود

الهـــــی

قدم های گمشده ای دارم که تنها هدایتگرش تویی

و به آزمون هایی دچارم که اگر دستم نگیری و مرا به آنها محک بزنی، شرمنده خواهم شد.

الهـــــی

با این همه باکی نیست

زیرا من همچو تویی دارم

تویی که همانندی نداری

رحمتت را هیچ مرزی نیست

ای تو خالق دعا و مالک " آمین"...

 

 

 

 

 

 

 

 


  • ۹۶/۰۳/۰۹
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی