رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

افق- ظلم کردن

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

**************************************

به افق آفتاب

******************************************

به نام  خدایی که بندگانش رُ با عزت آفرید. سلام

******************************************

در ظهر  روز ِ دوشنبه و با دعای  به درگاه  خدای  بزرگ در برطرف شدنه همه مشکلات و باز شدنه همه گره ها و و با امید  پایان یافتنه ظلم و جور در همه دنیا در اوقات  اذانگاهی  ظهر با شما هستیم .

******************************************

خوبه که در این لحظات ِ آسمونی ِ  یکی از روزهای ِ ماه ِ مبارک رمضان ، یاد کنیم از شهدای  انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس که با شهادت  اونها دست  ظلم از کشورِ  ما کوتاه شد و ما به عزت و سربلندی رسیدیم.

***************************************

زندگی با شرافت مهم ترین شاخصه زندگی انسانهای  آزاده اس ، انسانهایی که دوست دارند تنها بنده خدا باشن و جز او سر در برابر  هیچ کس خم نکنن.

****************************************

ما در سالهایی نه چندان دور زندگی سلطه طاغوت زندگی میکردیم و زیر  بار  قدرت ِ استعمارهای  بزرگ  دنیا بودیم. و به همت و غیرت مردم از این تسلط ظالمانه آزاد شدیم.

*****************************************

اما متاسفانه هنوز هم هستن کشورها و مردمی که زیر ِ باز ِ ظلم قرار دارن و نمیتونن حرفی از حق و حقیقت بزنن.

*****************************************

قصه ظلم قصه ناتمامی ِ و هنوز هم از بین ِ مردم ِ دنیا قربانیهای ِ زیادی میگیره ، ظلمی که نتیجه ای جز سرگردانی و بدبختی و اسارت نداره و اگر همت و اراده ای نباشه تا هیچ وقت نمیشه از یوغ ِ اسارتش بیرون اومد.

*************************************************

به نظر  شما چطور میشه آزاده زندگی کرد و زیر  بار  ظلم نرفت؟؟؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************  

یکى از مهم‌ترین علل ظلم، ضعف ایمان و باورهاى دینى ِ . بی‌گمان باور نداشتن به غیب و حیات اخروى و حساب‌رسى و پاداش نیک و بد اعمال، باعث ِ جرئت بر ستمگرى میشه. مدیریت ناصحیح قواى انسانى و تسلط ناکافى بر کنترل خواهش‌هاى نفسانى هم یکى دیگه از اسباب تعدى که حتی شایع‌ترینه اونهاست. هنگامی که انسان نتونه نفس زیادت‌خواه رُ تربیت و مدیریت کنه، به ‏ناچار براى ارضاى اون از حد خودش تجاوز می‌کنه و حقوق دیگران رُ زیرپا میذاره. مثلاً انسان حریصی که به مال دیگران چشم داره ، یا فردى که خُلق و خُوى تند و نامهربونى داره ، همه در معرض ستمگرى قرار دارن و امنیت اخلاقى جامعه رُ تهدید می‌کنن. شاید به همین دلیل ِ که قدرت یا ثروت رُ از اسباب ظلم به شمار میارن. به ‏واقع انسان نادان بجاى استفاده صحیح از این نعمت‌هاى بزرگ، اونها رُ در مسیر کفران و ناسپاسی به کار میبره.

**********************************************

در قرآن کریم آمده است که ، تجاوز از حدود و قوانین الهی و مراعات نکردن اونها ظلم است. ما در قرآن کریم می‌خونیم: «و هر کس از حدود الهى تجاوز کند به خویشتن ستم کرده است».

********************************************

همچنین کسی بعد از گناه، توبه نکنه و گناه خودش رُ ادامه بده ، این کار او ظلمِ؛ چنانچه خدای تعالی در قرآن کریم می‌فرماید: "و آنها که توبه نکنند، ظالم و ستمگرند"

قرآن  همچنین دوستی با دشمنان دین خدا، رُ  ظلم می‌دونه: «تنها شما را از دوستى و رابطه با کسانى نهى می‌کند که در امر دین با شما پیکار کردند و شما را از خانه‌هایتان بیرون راندند یا به بیرون‌راندن شما کمک کردند و هر کس با آنان رابطه دوستى داشته باشد ظالم و ستمگر است.

***************************************************

حضرت امام ‏على(علیه السلام) می‌فرمایند: «انسان ظالم سه نشانه دارد: مافوق خویش را نافرمانى می‌کند؛ به زیردستانش زور می‌گوید و با ستمکاران همراهى می‌کند».

***************************************************

برای  آزاده بودن باید هدفی بزرگ داشت ، باید خدایی داشت که از همه قدرتهای  عالم بزرگتر باشه ، خدایی که با دل دادنه به اون هرچه که در دنیا هست همه در چشم  ما حقیر و کوچیک باشه .در طی  سالها و گذر  تاریخ  ، اونچه که مسلم شده این بوده که آزادمردان  بزرگ  عالم همه دل در گرو  محبت  الهی داشتند

محبتی که نگذاشته جز در برابر  خدا در برابرِ هیچ کسی سر خم کنند. سرمشق  همه آزادگان  عالم حضرت امام حسین ع که از همه عزیزانش گذشت اما در برابر  بزرگترین ظلم های  عالم تسلیم نشد. جوانان و اهالی  ایران در سالهای  انقلاب دل به محبت  امام حسین ع دادند و برای  عزت و شرافتشون ایستادن

*****************************************

حضرت امیرمؤمنان على(علیه السلام) فرمودند: «آگاه باشید، ظلم بر سه ‏گونه است: ظلمى که هرگز بخشیده نمی‌شود و ظلمى که بدون مجازات نیست و ظلمى که [قابل بخشش است و] از آن بازخواست نمی‌شود. اما ظلمى که بخشیده نمی‌شود، شرک به خدا است. [البته در صورتى که انسان بدون توبه بمیرد] چنان‌که خداوند می‌فرماید: قطعاً خداوند شرک به خود را نمی‌بخشد. اما ظلمى که بخشیده می‌شود، ظلمى است که انسان با گناهان صغیره، به خود کرده است. و اما ظلمى که بدون مجازات نمی‌ماند، ظلم بعضى از بندگان به بعضى دیگر است که کیفر و قصاص در این مورد بسیار سخت است، و این ظلم فقط مجروح ساختن با کارد و یا زدن با تازیانه نیست، بلکه چیزى است که این‌‏گونه مجازات‌ها در برابرش کوچک است.

***********************************************

قطعا سر فرو نیاوردن در برابر  ظلم هایی که گاهی بر همه عالم تسلط دارن،  کار  ساده ای نیست. اما ... اما مهم اینه که ما برایِ زندگی چه مسیری رُ انتخاب کرده باشیم . بعضیا ترجیح میدن که زندگی  به ظاهر آرومی داشته باشن و هیچ قیامی نکنند . اما این زندگی  آرام جز بردگی نیست و زندگان  واقعی کسانی هستند که گاهی برای  زندگی  حقیقی و برای  این که در سایه هیچ ظلمی نباشند

از خود  زندگی هم میگذرن  ، شاهد  این ادعا شهدای  اسلام از صدر تا ابد  تاریخن که تن به مرگ میسپان اما به زندگی  با ذلت هرگز.

*******************************************

انقلاب به ما ثابت کرد که دست ِ خدا با آزاده گان  ، با آزادگانی که شاید از نظر  تعداد در برابر  ظالمان اندک باشند اما به یُمن  یاری  خدا به فتح و پیروزی خواهند رسید .

*******************************************

در آیات قرآن به صراحت بیان شده که آینده عالم از آن  کسانی  که در راه  حقیقت قدم برمیدارند و آزاده زندگی میکنن.

********************************************

گاهی زیر  بار  ظلم نرفتن  ، بهای  سنگینی داره ،.بهایی به اندازه محروم بودن از حقوق  عادی  زندگی ، دور بودن از خانواده ، شکنجه ، اسارت ، آزار و اذیت . اما زندگی کردنه به دور از ظلم ، شیرینی و حلاوتی داره که برای  رسیدنه به اون میشه از همه این سختیها گذشت .

**********************************************

ما در انقلاب و بعدتر در سالهای  جنگ و حتی امروز و فرداها ، تنها در برابر  خدا سر خم کردیم و میکنیم و به هیچ قیمتی زیر  بار  ظلم نخواهیم رفت

این حرفی که سالهاست حتی به قیمت  خون جوونهامون پای  او ایستادیم و خواهیم ایستاد .

***********************************************

(مناجات)

خدایا

تویی آن بخشنده مهربان

و تویی که بال  فضل بر کائنات گشوده ای

و

سایه لطف بر بندگان گسترده ای

تویی که خستگی را بر تن دوندگان به سوی خویش نمی گذاری

ومأیوس وخسته بازشان نمی گردانی

واز قله آرزویت به زیرشان نمی افکنی

وشکوفه امید به خود را با رگبار بی مهری ناکام نمی کنی

خدای من

بال پرنده امید را

با تیر یأس مشکن

ودر کوچه اشتیاق ، مرا به بن بست نومیدی مکشان

************************************

عشقت انـــــــــدر دلِ ویرانه ما منزل کرد

آشنا آمــــد و بیگانـــــــــه مرا زین دل کرد

لبِ چـــــون غنچه گل، بازکن و فاش بگو

سرّ آن نقطه که کـار من و دل مشکل کرد

یــــاد روى تو، غم هر دو جهان از دل برد

صبح امّیـــــد، همه ظلمت شب باطل کرد

جان من، گر تو مرا حاصلى از عمر عزیز؟

ثمر عمر جـز این نیست که دل حاصل کرد

آشنا گــر تویى، از جور رقیبم غم نیست

روى نیکـــــــوى تو هر غم ز دلم، زایل کرد

نــــرود از سر کوى تو چو "هندى" هرگز

آن مسافر که در این وادى جان منزل کرد

 


  • ۹۶/۰۳/۰۷
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی