رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیوایران تقدیم میکند.

*****************************************

به افق آفتاب

****************************************

به نام خدایی که به دلهای ِ همه ما نزدیکه نزدیکه نزدیکه.

***************************************

با عرض ِ سلام ، در آستانه اوقات ِ ملکوتی ِ اذان ظهر، میهمان ِ همراهی ِ شما هستیم.

*************************************

در گذر بر موضوع ِ برنامه این هفته که تاثیر ِ داشتنه نگاهی عاشقانه در ابعاد ِ مختلف ِ زندگیه ، با هم از عاشقانه کار کردن و داشتنه عشق ِ به کار صحبت میکنیم.

*************************************

به نظر ِ شما بین ِ کسی که کارشُ دوست داره با کسی که صرفا از روی ِ وظیفه کاری انجام میده تفاوتی هست؟

***************************************

به نظر ِ شما بازده کار ِ کدوم بیشتره، اون کسی که به کارش عشق داره یا کسی که از روی ِ اجبار قدمی برمیداره؟

***************************************

چی میشه که کسی عاشق ِ کارش میشه و این عاشقانه کار کردن چه اثری در نتیجه اون کار داره؟

***************************************

شما فکر میکنین کسی که عاشق ِ کارش ِ خسته هم میشه ؟

**************************************

کسی که به کارش نگاهی عاشقانه داره ، چطور با موانع و سختیهای ِ مسیر روبرو میشه؟

******************************************

در فرصت ِ امروز با هم درباره تمام ِ این سوالها صحبت میکنیم چون باور داریم عشق ِ به کار یعنی موفقیت ِ بیشتر و موفقیت ِ بیشتر یعنی زندگی بهتر برای ِ خودمون ودیگران؟

******************************************

حالا شما بفرمایید که چطور میشه عاشقانه کار کرد؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*******************************************

بهتره در قدم ِ اول از این مطلب ِ مهم صحبت کنیم که چرا کار کردن اونقدر واقعیته خوبیِ که میشه عاشقش بود.

خداوند در سوره نجم می فرماید:

و نیست از برای انسان مگر کوشش و تلاشی که انجام داده است و قطعاً ثمره کوشش و تلاش خود را خواهد دید.

خداوند در بیش از دویست مورد، «عمل» انسان رُ ملاک شخصیتش اون معرفی کرده و در هفت مورد «صُنع» رُ که به معنی صورت دادن کار ِ  بیان فرمودهو این یعنی از دیدگاه ِ الهی کار و تلاش ملاک ِ شخصیت ِآدمی ِ .

همچنین قرآن کریم در آیه های 79 و 80 سوره توبه، در مقام ستایش از کار و تلاش چنین می فرماید:

 

کسانی که مردم مؤمن را که در بذل صدقات گشاده دست هستند، نکوهش می کنند و کسانی که اشخاصی را که جز بازوانشان، یعنی جز کوشش و کارشان مالک نیستند، مسخره می کنند، خداوند آنها را مسخره می کند و به آنها عذاب دردناک خواهد چشاند. و تو (ای پیامبر) چه برای آنها طلب مغفرت کنی و چه نکنی و اگر هفتاد بار هم برای آنان طلب آمرزش کنی، من آنها را نخواهم بخشید؛ زیرا که آنها به خدا و رسولش کفر ورزیدند و خداوند فاسقان را هدایت نمی کند.

 

در این دو آیه یک نکته قابل دقت و در عین حال تکون دهنده هست و اون این که خداوند، اون دسته از انسان ها رُ که مردمان اهل کار و تلاش رُ مسخره می کنن، هم ردیف کافران قرار می ده و اونها رُ فاسق معرفی می کنه و از هدایت خودش بی بهره میکنه. این، خودش سندی محکم برای فهمیدنه میزان اهمیت کار و کوشش نزد خداوندِ بزرگ ِ.

***************************************************

بر اثر آموزش های نوین و ایدئال اسلامی، کار در ردیف عبادت بیان شده  تا اونجا که فضیلت کسی که برای روزی خودش تلاش می کنه، برتر و بالاتر از عابد بی کار شناخته شده و در مقابل، تنبلی و بی کاری مظهر نقص، پوچی و ابتذال معرفی شده.

حضرت امام صادق علیه السلام ، به یکی از دوستانش به نام معاذ که کار نمی کرد، فرمود: «آیا از کار کردن و داد و ستد کناره گیری کرده ای یا نمی توانی کار کنی؟» گفت: از کارکردن ناتوان نیستم، ولی ثروت زیادی در اختیار دارم که تا پایان عمر، مرا از کار کردن بی نیاز می سازد. حضرت فرمود: «کار را ترک مکن؛ زیرا ترک کار، عقل را زایل می گرداند.

 

در روایتی نیز از امام صادق علیه السلام چنین نقل شده است:

 

به هر کس از دوستان خود که رسیدید، سلام برسانید و بگویید که: جعفر بن محمد به شما سلام می رساند و می گوید: بر شما باد رعایت تقوای الهی و انجام دادن هر کاری که می توان با آن به پاداش های خداوند رسید. به خدا سوگند که شما را جز به چیزی که به خود فرمان می دهیم، فرمان نمی دهیم. پس به کوشش و تلاش بپردازید. چون نماز صبح گزاردید و تمام شد، هر چه زودتر در پی روزی روانه شوید و خواستار روزی حلال باشید و بدانید که خدای بزرگ، روزی شما را می دهد و کمکتان می کند.

***********************************************

گاهی کار، فقط برای ادای تکلیف و وظیفه اس و گاهی هم، از روی ِ عشق و عاشقانه انجام می شه. کار به انگیزه ادای وظیفه، اگر چه بسیار ارزشمنده و به مراتب بهتر از بی کاری ِ ، ولی در آثار و برکات، هرگز به پای کار «عاشقانه» نمی رسه.

در «کار عاشقانه» اس که آدمی خستگی ناپذیر می شه، خلاق و نوآور به بار میاد و کارش رُ هم  به بهترین صورت انجام می ده.  این «کار عاشقانه» اس که چون فراتر از مقیاس های کوچیک مادی و محاسبه ای پولی صورت می گیره، انواع برکت ها رُ به همراه خودش از آسمون نازل می کنه. کار عاشقانه، مردم خواهی را نیز در پی داره.

جبران خلیل جبران می گوید:

کار، همواره تهی است، مگر آنکه عشق را در سینه داشته باشید و چیست کار کردن عاشقانه؟ بافتن پارچه ای است از تار و پودِ دل، گویی دلدارت از آن پارچه، جامه ای خواهد دوخت. ساختن خانه ای است از ملات مهر، گویی دلدارت در آن خانه خواهد زیست. افشاندنِ بذر است از روی لطف، و درو کردن محصول است با شور و شوق، گویی دلدارت حاصل کار را خواهد خورد. کار عاشقانه، دمیدن پاره ای از روح خویش است در هر آنچه می سازی.

 

اگر نمی توانی عاشقانه کار کنی و اگر کار خود را به زهر بیزاری و نفرت می آلایی، پس بهتر آن است که دست از کار بداری و از کسانی که شادمانه و عاشقانه کار می کنند، صدقه بگیری؛ زیرا اگر نان را به آتش توجه و التفات نپزی، نانی تلخ خواهی پخت و گرسنه را نیم سیر رها خواهی کرد.

********************************************************

من توی ِ یه کتاب، مطلب ِ خوبی در مورد ِ عاشقانه کار کردن خوندم که دوست دارم با شما در میونش بذارم.

نویسنده نوشته بود:

بسیار غم انگیز است که انسان ها، کار و حرفه را تنها وسیله ای برای پر کردن شکم خود بدانند و از این تأسف بارتر، وضع افرادی است که در عنفوان جوانی به جای اینکه سرشار از روحیه، نشاط و آرزو باشند، نسبت به کار و فعالیتشان احساس ملال و خستگی می کنند. اگر به کار و حرفه خود مباهات کنید و از انجام آن رضایت خاطر داشته باشید، در این صورت، حرفه شما سرچشمه شادی و لذت بی پایان خواهد بود. مردمی که تمام سعی و کوششان بر این است که وقتشان بیهوده تلف نشود و برای کار، حد و مرز نمی شناسند، قطعاً موفق ترند از کسانی که تنها در حد انجام وظیفه کار می کنند.

**************************************************

البته از توجه ِ به یک مساله نباید غافل بود و اون هم این که عاشقانه کار کردن با بیش از حد مشغول بودن و فعالیت کردن خیلی فرق میکنه.

در خصوص کار و فعالیت خداوند، انسان ها رُ در حد توان و ظرفیت اونها مکلف کرده و می فرماید: خداوند، هر کسی را به اندازه توانایی او تکلیف نموده است».

بدون شک، این سخن زیبای پروردگار، افزون بر این که از دریای عدالتش سرچشمه می گیره، در مصلحت و حکمت او هم ریشه داره؛ چون تکلیف کردنه بیشتر از «توان»، علاوه بر این که مانع از انجام درست و کامل اون عمل می شه، بیزاری نسبت به اون رُ هم به دنبال داره. در نتیجه، روح نشاط و سرزندگی رُ از انسان می گیره و ناخودآگاه، آدمی رُ به سمت ِ افسردگی میکشونه.

*******************************************

نویسنده دیگری نیز درباره لزوم حفظ تعادل در کار و پرهیز از غرق شدن در کار چنین می نویسد:

مردان و زنانی که در کار و فعالیت اقتصادی خویش غرق شده اند و جهان را از دریچه درآمد می نگرند و خانواده خود را به دست فراموشی می سپارند و از ایفای تکلیفی که در این زمینه بر عهده دارند، غفلت می ورزند، با دست خویش زمینه تزلزل خانواده و نابسامانی آن را فراهم می سازند. کاری با ارزش است که هدف آن فداکاری، رشد شخصیت، خلاقیت، سازندگی، خوش بختی خود و دیگران باشد. مردان و زنان امروزی که قسمت اعظم وقت خود را در پشت میز اداره ها و مانند آن صرف کار کردن می نمایند، هنگامی که با اعصابی خسته و ناراحت به خانه برمی گردند، کوچک ترین برخورد و ناچیزترین حادثه در خانه، موجب بروز اختلاف شدید می گردد.

و این مطمئنا عاشقانه کار کردن نیست.

***************************************************

عاشقانه کار کردن مغز ِ انسان رُ توانمند تر میکنه

یکی از نویسندگان در این زمینه می نویسد:

وقتی که مغز بانشاط است، فعالیت همه اعضای حیاتی، طبیعی است. مغز شفاف، خیلی بیشتر از مغز آشفته، انجام وظیفه می کند. کاری که به کمک مغز آرام و متوازن انجام شود، بی نقص و قابل دوام است.

********************************************

و اشاره به این مطلب خالی از لطف نیست که ،

زندگی مردان و زنان ِ  موفق، نشون میده که همگی اهل ِ  کار و زحمت بودن. به قول الکساندر هامیلتن نابغه عصر خود: مردم می گویند، تو نابغه هستی. من از نبوغ خود خبر ندارم، فقط می دانم، شخص زحمت کشی هستم.

ادیسون برای تکمیل پاره ای از اختراعات خود، شب ها و روزها در آزمایشگاه می ماند و برای آنکه نیروی برق را طوری تسخیر کند که استفاده از آن ارزان و آسان باشد، بارها اتفاق می افتاد که دو یا سه روز از آزمایشگاه بیرون نمی آمد.

در زندگانی پاستور، دانشمند بزرگ فرانسه می خوانیم که شعار او در طول زندگی کار بود. گاهی چنان سرگرم کار می شد که سر و صدا و غوغای بیرون آزمایشگاه را نمی شنید.

نیوتن نیز گفته است: اگر من به جایی رسیده ام، بر اثر کار و کوشش بوده است.

********************************************

(مناجات)

ای خدای مهربان و بی‌شریک! ای توانای مطلق! آفرینِ هر دو جهان بر تو باد که بهترین آفرینندگانی و به آدمیان حیات بخشیدی و آبهای زلال را از دل کوهها جاری ساختی و به ابرها فرمان دادی تا ببارند و تشنه‌ها را سیراب کنند. خدایا! درود و سلام همة مؤمنان اهل یقین بر تو باد که جمال مطلقی و صفات جلالت به زیبایی صفات جمال توست. خدایا! درود و ستایش ما بر تو باد که به انسان اهل یقین، بال و پر دادی تا به عشق تو، ملکوتی شود و در بیکرانة معرفت تو به پرواز درآید و با آتش اشتیاقی که در دل دارد، قدم به وادی جذبه و شهود بگذارد و بی‌واسطة واژه‌ها حیات را دریابد. خدایا! ای مهربانترین و ای تواناترین! راه رسیدن به بیکرانة حیات جاودان را به ما نشان ده و یاریمان کن تا تو را هیچگاه فراموش نکنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • ۹۶/۰۱/۲۷
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی