رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

افق

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

**************************************************

به افق آفتاب

****************************************************

به نام ِ خدایی که همیشه به یاد ِ بنده هاش ِ و دوست داره که بنده هاش هم او رُ یاد کنن.

*****************************************************

با عرض تبریک به مناسبته فرا رسیدنه عید ِ بزرگ غدیر ،  

خدمت ِ همه شما عزیزان عرض ِ سلام داریم و امیدواریم که فرصت ِ امروز رُ هم در آسمانی ترین دقایق با ما همراه باشید.

*************************************************

همراه با ما و به زمزمه نام  و  یاد خدا که آرامش ِ دلهاست.

*************************************************

نام  و یاد ِ خدایی که دوست داره بنده هاش به زیباترین و بهترین روال زندگی کنن.

***************************************************

خدایی که زیباست و دنیا رُ در نهایته زیبایی برای آرامش بنده هاش آفریده.

خدایی که دوست داره بنده هاش هم  زیبا و آراسته زندگی کنن.

****************************************************

اهمیت و توجه به نظافت و آراستگی در توصیه های ِ دینی ِ ما بسیار مشخص و واضح ِ .

توصیه هایی که همه ، تاثیری مثبت در ابعاد ِ زندگی ِ فردی و اجتماعی ِ ما دارن.

************************************************

ما اگه نگاهی دقیق به بعضی از مشکلات ِ زندگیمون بندازیم میبینیم که بعضی از مسائلی که متاسفانه گرفتاریهای ِ بزرگی برامون ساختن ، ریشه در بی توجهی ِ به همین توصیه های ِ سادهء دینی دارن.

********************************************

ما امروز با شما از اهمیت ِ نظافت و آراستگی در اسلام و چرایی ِ این اهمیت و توجه، صحبت میکنیم

***************************************

به نظر ِ شما مهم ترین تاثیر ِ رعایته نظافت و آراستگی در زندگی ِ فردی و اجتماعی ِ ما چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*********************************************

در تعالیم پیشوایان اسلام، در خصوص آراستگی ظاهر، توصیه‌های زیادی مطرح شده که که از جمله اونها توصیه به پوشیدن لباس پاکیزه و آراسته، شونه‌زدن و مراقبت از موی سر و محاسن، تمیز نگه داشتن بدن ، کوتاه‌کردن‌ناخن و پرهیز از اون چیزهایی ِ  که باعث ِ نفرت و کراهت دیگران می‌شه، مثل ِ بوی بد دهان که ناشی از مسواک نزدن و خلال نکردن دندون هاست.
در حقیقت ، اسلام، روی اصل آراستگی ظاهر مثل ِ آراستگی باطن تأکید کرده. خداوند زیبایی و آراستن رُ دوست داره و از نپرداختن به خود ، کراهت داره. واقعیت اینه که آراستگی در برقراری و استحکام روابط تأثیرگذاره  و این حقیقت انکار ناپذیر در سراسر هستی واضح و روشنه و پیشوایان ما هم  به اهمیت اون اشاره داشتن. پیامبر اکرم(صلی ا... علیه و اله و سلم) می فرمایند: خداوند دوست می دارد که چون بنده اش به سوی برادرانش بیرون می آید، خود را برای آنها آماده و زیبا سازد .

حضرت امام صادق(علیه السلام) به یکی از یاران خود میفرمایند: نزد خدا، نمایان کردن نعمت، از نگه داشتن آن محبوب تر است. پس مبادا که جز در بهترین شکل مورد پسند قوم خود بیرون بیایی.

حضرت امیر المؤمنین(علیه السلام) که خودشون در غایت زهد و ساده زیستی بودن، هرگز سهل انگاری در آراستگی و آراسته بودن رُ روا نمی دونستن. روایتی از اون حضرت نقل شده که نشون میده رفاقت و صمیمیت و خویشاوندی نباید باعث کوتاهی در این امر بشه اون حضرت فرمودند: هر یک از شما خود را برای برادر مسلمانش همان گونه بیاراید که برای بیگانه ای که دوست دارد وی را در بهترین شکل ببیند، می آراید

********************************************

پیامبراکرم(ص) به نظافت توصیه فرموده و به‌خاطر اهمیت نظافت و بهداشت، اون رُ قرین وهم‌ردیف ایمان قرار داده و می‌فرماید: « نظافت و ایمان عضو جدایی‌ناپذیر از یک دیگرند»، چون انسان زیبا، با هرچیزی که سر و کار داره باید دارای رنگ معنوی و در واقع الهی باشه، چنان‌که خداوند متعال در آیه ۱۳۸ بقره می‌فرماید: " رنگ خداست (که به ما رنگ ایمان و سیرت توحید بخشیده) و چه رنگی بهتر از رنگ (ایمان به) خدا؟ و ما او را پرستش می‌کنیم"

*************************************************

مطلب دیگه این که پیشوایان اسلام به تمایل جوونها و خودآرایی و تجمل دوستی در چارچوب اخلاق و مصلحت جامعه توجه داشتن و خودآرایی رُ با در نظر گرفتنه اصول ،  برای جوون تحریم نکردن.

حکایتی نقل شده است  که حضرت علی(علیه السلام) جامه بهتر رُ به غلامش قنبر که جوان بود، داد تا تمایل زیباپسند قنبر رُ ارضا کنه و سپس خطاب به وی فرمودند: تو جوانی و مانند سایر جوانان به تجمل و زیبایی رغبت بسیار داری و به علاوه من از خدای خود حیا می کنم که لباس خودم بهتر باشد.

***********************************************

از حضرت امام باقر علیه السلام نقل شده که رسول خدا صلی الله علیه و آله از هر کوی و برزنی که عبور می‌کرد. تا مدتی بوی خوشی فضای آنجا را معطر می ساخت به گونه‌ای که مردم می‌فهمیدند که رسول خدا صلی الله علیه و آله از آن محل عبور کرده است.

*************************************************

در بعضی از روایات به موارد خاص نظافت اشاره شده. حضرت امام صادق(علیه السلام) در قسمتی از حدیث خود می فرماید: هر گاه خداوند به بنده ای نعمتی بدهد، دوست دارد اثر آن را در او ببیند. عرض شد: چگونه؟ فرمود: لباس تمیز بپوشد، از بوی خوش استفاده کند، خانه اش را گچکاری کند، آلودگی های منزل خود را بروبد و از بین ببرد؛ حتی روشن کردن چراغ قبل از غروب خورشید فقر را دور می سازد و روزی را افزایش می دهد.

********************************************

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) خود همواره آراسته بود و به آراستگی امر می‌فرمود.اون حضرت آراستگی رُ چه در بُعد  نظافت مثل ِ مداومت بر مسواک، استحمام، گرفتن ناخنها و شانه زدن موی سر... و چه در بعد آرایش مثل ِ سُرمه کشیدن در چشم، پوشیدن لباس سفید و استعمال عطر و ... رعایت میکردن. در حدیث است که هرگاه قصد خروج از خانه یا پذیرفتن کسی را داشت، موی سر خود را شانه می‏زد، سر و وضع خود را مرتب می‏کرد، خویشتن را می‌آراست و برای آنکه تصویر خود را ببیند، در ظرف آبی می‏نگریست. وقتی سبب این کار را می‏پرسیدند، می‏فرمود: خداوند متعال دوست دارد که بنده‏اش چون به سوى برادران خود بیرون می‌رود خود را براى‏ آنها بیاراید و زیبا سازد. از برخی روایات برمی‌آید که تحمل ژولیدگی و سر و وضع نامناسب اصحاب را نیز نداشت انتقاداتی که در این زمینه در اخبار هست، سندی بر این مدعاست.

******************************************************

رسول خدا (ص) درباره نظافت می فرمایند: خداوند پاک است و شخص پاک را دوست دارد و پاکیزه است و پاکیزگی را دوست دارد.

خداوند چنان آراستگی و زینت را دوست دارد که می فرماید: هر گاه برای سخن گفتن، نزد من می آیید یا در خانه ام حاضر می شوید آراسته باشید. البته اونچه که از روایات درباره ی زینت برداشت میشه  هم ناظر به زینت ظاهر و هم به زیورها و زینت های معنویِ.

*************************************************

بعد از پرداختن به آراستگی جسمی و ظاهری از منظر معصومان از پاکیزگی روح و آراستن باطن که از اهمیته زیادی برخورداره ،  صحبت میکنیم ، از زیبایی ِ باطنی که یکی از مهم ترین اجزای ِ اون آراستگی ِ اندیشه اس که این آراستگی رُ میشه در سه زینت اساسی علم، حکمت و ادب تعریف کرد. حضرت امام علی علیه السلام می‌فرمایند: دانش، زینت دهنده ثروتمندان و بی‌نیاز کننده فقراست که در اینجا منظور از ثروتمندان یعنی کسانی که علم دارند و فقرا کسانی هستند که علم ندارند و جاهل هستند.

و در حدیثی دیگر فرمود: دانش والاترین و بلندترین زیور و هدیه (بخشیده شده) است و ادب نیکو، زیور و زینت خرد و عقل است.

*********************************************

یکی دیگه از ابعاد ِ پاکیزگی ِ باطن ، آراستگی ِ در گفتار ِ که  منظور از آراستگی در گفتار، دروغ نگفتن، ناسزا نگفتن، دشنام ندادن، غیبت نکردن، تهمت نزدن، آبرو نریختنه که چاره همه این گناهان سکوتِ

حضرت امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: سکوت گنجی است فراوان و زینت شخص حلیم و بردبار و پوششی است برای جاهل و نادان‌.

******************************************************

یکی دیگه از ابعاد ِ آراستگی ِ باطن ، آراستگی رفتار ِ که منظور از آراستگی در رفتار، انصاف، وفا و بردباری، سخاوت ِ و  در این زمینه روایات فراوانی وجود داره . حضرت امام صادق علیه السلام می‌فرماید: چنین است که وفا، مردان را زینت می‌دهد.

حضرت امام علی علیه السلام می‌فرمایند: زینت مصاحبت، تحمل کردن است؛ یعنی تحمل کردن بی‌ادبیهای مصاحب (دوست) یا تحمل دیون و اخراجات و مؤنات او هرگاه و هر زمان که محتاج باشد. ایشان همچنین فرمودند: سخاوت دوستی را کسب می‌کند؛ یعنی باعث می‌شود که مردم با او دوست شوند و خوبیها و خصلتها را زینت و آرایش می‌دهد.

****************************************************

(مناجات)

خدایا.....

به تو روی آوردم چون یگانه معبود عالمی از خود مرانم من بی تو هیچم و با نام تو همه چیــز، دست نیاز به سوی تو آورده‌ام تومهربانی و دست گیــرنده مستمنــدان لطف و کرمـت را از من دریــغ مدار ، از عالمت حیــرانم و در خـــود سرگردان باحالتی پریشان به درگاهت نالانم و از دیده گریان و همه جا به سوی تو روان تو کریمی و بزرگوار رحیمی و بخشاینده روح روان ، از بندگان ناآگاهت در گذر و روح آنان را به سعادت راهنمایی فرما و هر آنچه از عالم کبریایی خواهی بر جسم عنایت فرما چون هر دردی که از سوی تو رسـد رحمت است وتحمّل آن را دارم .

خدایا به عظمت تو سر تعظیـــم فرود می آورم و از تو میخــواهم که مرا جــزو بندگان مقرّب درگاه خویش منظور فرمایی.

  • ۹۵/۰۶/۲۹
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی