رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰


افق

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

****************************************************

به افق آفتاب

*****************************************************

به نام ِ خدایی که به ما نعمت ِ آرامش بخش ِ خانواده رُ هدیه کرد.

نعمته داشتنه سایه ای با برکت مثل ِ پدر، آغوشی پُر مِهر مثل ِ مادر ، همراهانی دلسوز مثل ِ خواهر  برادر و شریکی صمیمی مثل ِ همسر و دسته گلهایی شیرین مثل ِ فرزند.

*****************************************************

 سلام به همه شما عزیزانی که دوست دارین کانون ِ خانواده هاتون گرم باشه ، و یه سلام ِ مخصوص به همه اون دوستان ِ بزرگواری که با عشقی تموم نشدنی ، پدر و مادر و خانوادهء بچه هایی شدن که به دست ِ تقدیر سهمی از خانواده نداشتن.

**************************************************** 

فرصت ِ امروز رُ مثل ِ همیشه از سر ِ صفا و همراهی با ما باشید.

****************************************************

در بین ِ همه چارچوبها و اصول و اساسی که ما برای ِ داشتنه یه جامعه خوب و رشد یافته تعریف میکنیم، مهم ترین پایه خانواده اس. خانواده ای که اگه حال ِ خوبی داشته باشه بدون هیچ شک و تردیدی حال ِ جامعه هم خوب میشه.

********************************************************

خانواده در عین ِ پیچیده گی ، خیلی هم ساده اس، خانواده یعنی من در مقام ِ یه همسر و پدر ، یعنی شما در مقام ِ مادر ، یعنی بچه هامون ، یعنی خواهرو برادر و فامیلمون، یعنی یه جمع ِ ساده ای که خیلی راحت میشه همه چی رو در اون به قراری از آرامش رسوند.

*************************************************************

داشتنه خانواده خوب ، آرزویِ همه ماست، داشتنه یه خانواده ای که بدونیم دوستمون داره، طرفدارمونه ، کمکمونه ، تکیه گاه ِ و در هر حالی ازمون پشتیبانی میکنه.

***************************************************************

خانواده یعنی آرامش ، یعنی جایی میشه توش از همه غصه ها خالی شد و به پشتیبانیش از همه سختیها گذشت.

*********************************************************

داشتنه یه خانواده خوب ، سخت نیست اما راه و رسم ِ خودش ُ داره. راه و رسمی که ما همش ُ بلد نیستیم و باید یاد بگیریم. بایدی گفتم یه باید دلسوزانه و از سر ِ محبته. محبت ِ کسی که دوست داره همه مردمش در خانواده ای سرشار ِ از عشق زندگی کنن.

*********************************************************

ما باید یاد بگیریم و هر کدوم هم به اندازه خودمون. باید یاد بگیریم که یه همسر ِ خوب چه جوریه، یه پدر ِ خوب چیکار میکنه، یه مادر ِ خوب چه شکلی ِ و چطور میشه یه فرزند ِ خوب و قابلِ افتخار بود.

*********************************************************

به نظر ِشما چطور میشه مهارتهای ِ رسیدنه به یه خانواده خوب رُ یاد گرفت و مهم ترین مهارت در خانواده چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

******************************************************

بدون تردید رسیدن به سعادت دنیا و آخرت و حیات طیبه انسانی، آرزوی مشترک همه ماست که ریشه در فطرتمون داره. در این مسیر همه ما چه مرد و چه زن جایگاه و نقش خاص خودمونو داریم که اگه اونو به خوبی انجام بدیم به هدف ِ خلقت میرسیم. حضرت امام صادق (علیه السلام) درحق زنان می فرماید: من محبت نسبت به زن از اخلاق انبیاء است.

در توصیه های ِ دینی ِ ماست که یک مرد ، به دور از تعصب و خودخواهی، خودش رُ در غم و شادی همسرش شریک می دونه و سعادت خانواده اش  رُ درگرو یاری و همکاری متقابل با همسر خودش میدونه و زمانی احساس خوش بختی می کنه که همسرش هم از دل و جان لبخند رضایت به لب داشته باشه.

در حقیقت برای حفظ و بقای یه زندگی موفق، هر دو عنصر اصلی زندگی، یعنی «زن و مرد» باید آگاهانه رفتار کنن. دانش و آگاهی ای که خیلی گسترده اس و نیاز به مطالعات و کسب تجربه و تمرین داره.

***********************************************

پیامبر عزیز اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند:

 نشستن مرد در کنار خانواده اش، نزد خدای بزرگ دوست داشتنی تر از اعتکاف [و نشستن] در این مسجد من است

***********************************************

رسول معظم اسلام(صلی ا... علیه و آله و سلم) فرمودند که برادرم جبرئیل آن قدر درباره زن ها به من توصیه کرد که تصور کردم حتی اف گفتن به آن ها جایز نیست و بعد جبرئیل گفت: ای محمد(ص)! به مردم بگو، مراقب باشند که به همسران و زنانشان ستم نکنند. چون آن ها در زندگی یار و کمک کار شما هستند. شما براساس امانات الهی، آن ها را به خانه آوردید؛ یعنی نزد شما ودیعه الهی هستند. مَحرمیتی که میان شما و همسرانتان حاصل شده، با کلمات مقدس ا...، کتاب خدا و سنت پیامبر خاتم صلی ا... علیه و آله و سلم حاصل شده و به راحتی به دست نیامده است. آن ها بر شما حقوقی پیدا کرده اند. ارتباط روحانی و جسمانی شما با همسرانتان حقوقی ایجاد می کند، حق دیگری که این ها بر شما پیدا می کنند این است که مادر فرزندان شما می شوند و فرزندان شما را در رحم خود پرورش می دهند و در این راه متحمل رنج و درد می شوند. پس شما موظفید در مقام ادای حقوق آن ها مهربانی و شفقت داشته باشید، دل های آن ها را نسبت به خود پاکیزه نگه دارید تا همیشه با شما بمانند.

**************************************************

در استحکام ِ بنیان ِ خانواده میشه به این نکته اشاره کرد  زن و شوهرى که با شور و شوق به تداوم زندگى مشترک‏شون فکر مى‏کنن ،با همدیگه یکرنگ و صادقن. اما یکى از مواردى که باعث ِ آسیب‏هاى جدى به ارتباط زن و شوهر مى‏شه، اینه که زن یا مرد و یا هر دو طرف احساس کنن که همسرشون نسبت به اونها بى‏توجه شده و یا علاقه‏اش کم شده. این تصور باعث ِ احساس بى‏ارزشى و پوچى میشه.

میدونین بعضی از اونایی که به همسر خودشون بى‏توجهى نشون میدن دلیل رفتارشونو گرفتارى‏هاى روزمره مى‏دونن در حالى که اگه ما بتونیم یه رابطه رضایت‏بخش با همسرمون داشته باشیم برای ِ مواجهه با مشکلات هم قدرت و توان ِ بیشتری داریم.برای ِ رسیدنه به یه رابطه خوب ابراز ِ علاقه یه اتفاق ِ خیلی خیلی مهمه که نتایج ِ باورنکردنی ای داره.

**********************************************

برای ِ داشتنه خانواده ای گرم و با محبت از نقش ِ خانم ها نمیشه گذشت، چون  سعادت یا شقاوت «خانواده» در دست زنِ اون خانواده اس. در دین ِ ما خوب شوهر داری یه هنر تلقی شده که نیاز به ذوق و سلیقه و مهارت های خاصی داره. زن اگه به فن خوب شوهرداری آشنا باشه، می تونه با انجام وظایفی که خداوند بر عهده ی او مقرر فرموده، خونه رُ به صورت «بهشت برین» دربیاره و از شوهر و فرزندان خودش، افرادی لایق، پویا، خلّاق و آبرومند بسازه و خونه را محل آسایش و فضیلت و خوشبختی قرار بده.

شوهرداری در اسلام اهمیتِ زیادی داره و در همین رابطه حضرت امام علی (علیه السلام) می فرمایند:  جهاد زن خوب شوهرداری است.

ناپلئون درباره ی جایگاه زنان و نقش آنان در فرهنگ و تمدن اجتماع می گوید:

"اگر می خواهید تمدن و پیشرفت ملتی را بدانید، به زنان آن ملت بنگرید"

*****************************************************

زن خوش اخلاق، در زندگی مشترک با همسر خودش، زیبایی کلام و جذابیت بیان، زبان تشویق و ترغیب و تأیید و تکریم رُ سرمایه ی ارزشمند زندگی خودش می دونه و هیچ فرصتی رُ برای «ابلاغ پیام» و «ابراز محبت» به شوهر از دست نمی ده. زن فهیم و لایق با اخلاق درست و رفتار شایسته ی خودش، در برخورد با شوهر و فرزندانش، در کانون گرم خونواده همیشه شاد و خندونه

و مثل ِ «فرشته ی رحمت»محیط خونه رُ سرشار از مهر، عشق، عطوفت، دوستی و آرامش میکنه

پیامبر اسلام (صلی ا.... علیه و اله و سلم) می فرمایند:

هر زنی که شوهرش را با زبانش بیازارد، خداوند هیچ کار واجب و مستحبی را از او نمی پذیرد و هیچ کار نیکش را قبول نمی کند تا وقتی که شوهرش را راضی کند. اگر چه روزها روزه بگیرد و شب ها به عبادت مشغول شود.

***************************************************

زن آگاه و مهربون به خوبی می دونه که همه ی انسان ها ذاتاً محبت پذیر و قهرستیزن ، همه انسان ها تکریم پذیر و تنبیه گریزن. هر کسی به شخصیت خودش علاقه مندِ  و دوست داره که دیگران بهش احترام بذارن و هر کسی که شخصیت او رُ محترم بدونه محبوبش میشه.

زن فهمیده می دونه که شوهرش آرامش خواه و امنیت طلبِ  و دوست داره در محیطی سرشار از صمیمیت و صفا زندگی کنه.

حضرت امام صادق (علیه السلام) می فرمایند:

خوشا به سعادت و خوشا به سعادت آن همسری باد که به شوهرش احترام گذارد و او را آزار نرساند و در تمام مواقع از شوهرش اطاعت کند.

*************************************************

فرزند داری یکی از اهداف شکل گیری خانواده  هاست که در سبک زندگی اسلامی خیلی مورد ِ توجه قرار داره ،  و برای اون آثار و برکاتی زیادی گفته شده.

حضرت امام صادق علیه السلام میفرمایند:میراث خداوند عزّت‌مند و صاحب جلال از بندۀ مؤمنش، فرزندی است که بعد از او، خداوند را بندگی می‌کند.

پیامبر اسلام صلی ا... علیه و اله و سلم  فرمودند: خانه‌ای که در آن چند فرزند نباشد، هیچ برکتی ندارد!

و آمده است که

عیسى بن مریم به گورى گذر کرد که صاحبش عذاب می‌کشید. سال دیگر بر آن گذر کرد دید که صاحبش در عذاب نیست. عرض کرد: پروردگارا! من سال پیش به این گور گذشتم، صاحبش در عذاب بود و امسال که گذر کردم عذاب نداشت؟ خداوند عزّت‌مند و صاحب جلال به او وحى کرد: اى روح الله! او فرزند صالحی داشت که به بلوغ رسید و راهى را اصلاح کرد و یتیمى را در پناه گرفت؛ پس به خاطر کار فرزندش او را آمرزیدم.

**************************************************

مهمترین اولویت در راه و رسم ِ فرزند داری و تعامل با اونها ، توجه به تربیت و نوع پرورش اونهاست ، چرا که عمده ارزشمند بودن بچه ها و فرزند دار شدن به خاطر تربیت و صالح بودن اونهاست، وگرنه این طور نیست که بچه ها هر طور که باشن ارزش داشته باشن به همین خاطر در روایات به طور مکرر و فراوان به وَلَدِ صالح تاکید شده.

**************************************************

کودکی که [در خانواده] از محبت و منزلت لازم برخوردار باشه، در انجام فرامین پدر و مادر ـ با اون که استقلال طلبی رُ دوست داره ـ هیچ احساس کوچیکی و خواری نمیکنه. هم چنین به واسطه همین محبتی که از اون برخوردارِ،  آمادگی تقلید از رفتار پدر و مادر در وجودش شکل میگیره، اگه با کودک مثل ِ یک انسان بالغ و دارای منزلت و مقام برخورد بشه، اون به آرامش روحی میرسه  و در امور مربوط به خودش با پختگی برخورد میکنه، به طوری که پدر و مادر از او راضی و خوشحالن.

************************************************

محبت و منزلتی که کودک احساس می کنه، تأثیر عمیقی روی ِ زندگی اون میذاره  که در نتیجه اش، رشد زبانی، عقلی، عاطفی و اجتماعیش به کمال میرسه ، روایات زیادی درباره محبت و تکریم به کودک نقل شده که از جمله اونها کلام ِ  رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم است که فرمودند:

-        فرزندانتان را احترام کنید و نیکو تربیت نمایید.

-        خدا رحمت کند بنده ای را که فرزندش را بر نیکی ها یاری دهد؛ به سبب احسان ومدارا با وی و آموزش و تأدیب او.

-        نگاه محبت آمیز پدر به فرزند، عبادت است.

-        کودکان را دوست بدارید و بدیشان مهربان باشید، اگر وعده ای به آنان دادید وفا کنید؛ زیرا آنان شما پدران و مادران را به عنوان روزی دهنده خود می شناسند.

****************************************************

از نمونه های ِ محبت داشتنه به کودک و شخصیت دادن به او، تشویق و تعریف و تمجید ، حتی برای ِ کارهای کوچیک و چشم پوشی از بعضی لغزش های اونهاست. نباید به گفته ها وعملکردهای اونها خرده بگیریم و به کارهای شاقّ وادارشون کنیم، چنان که در کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم آمده است:

خدا رحمت کند کسی را که در انجام خوبی ها یاور فرزندش باشد ... کارهای کوچک آسانش را بپذیرد و از کارهای دشوارش بگذرد، از وی تکلیفی فراتر از توانش نخواهد (با امر و نهی ها خسته اش نکند) و به وی بی احترامی روا مدارد

 **************************************************

بوسیدن کودک از بهترین روش های ابراز محبت و مهربانی به اونه. رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:

فرزندانتان را بسیار ببوسید؛ زیرا در برابر هر بوسه ای برای شما درجه ای در بهشت است.

هم چنین آن حضرت فرمود:

هر کس فرزندش را ببوسد، برای وی حسنه ای باشد، و هر که دلشادش سازد، خدا در قیامت مسرورش کند.

************************************************

یکی از مصداقهای ِ احساس محبوب بودن کودک، رو به رو شدن با او با کلمات محبت آمیز ودوستانه اس. در روایتی وارد شده که حضرت امام حسن و امام حسین علیهماالسلام در دوران کودکی به حضور پیامبر شتافتند و یکی زیر شانه چپ و دیگری زیر شانه راست او جای گرفت، در این هنگام رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:این ها دو گل خوشبوی من در دنیا هستند.

 

رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم به جهت این که کودکان احساس شخصیت اجتماعی کنن و اعتماد به نفس در اونها تقویت بشه ـ چنان که در خبر آمده است ـ بر کوچک و بزرگ سلام می کرد:"بر کودکانی گذشت و بر آنان سلام کرد"

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم رفتار ویژه ای با امام حسن و امام حسین علیهماالسلام داشت. با آن که آنان کودک بودند گاه چیزی را با آن دو معامله می کرد.

*********************************************

ابراز محبت و مهربانی به کودک از مهم ترین عواملیِ که او رُ بر اطاعت از اوامر پدر ومادر مشتاق میکنه.

*******************************************************

(مناجات)

الهی از پیش خطر و از پس راهم نیست دستم گیر که جز فضل تو پناهم نیست.
الهی ترسانم از بدی،خود بیامرز مرا به خوبی خود.
الهی بنیاد توحید ما خراب مکن و باغ امید ما بی آب مکن.
الهی هرکس ازآنچه ندارد مفلس است و من از آنچه دارم.
الهی ابوجهل از کعبه می آید و ابراهیم از بتخانه،کار به عنایت بود ،باقی بهانه.
الهی اگر مجرمم، مسلمانم و اگر بد کرده ام پشیمانم.
الهی کدام درد از این بیش باشد که معشوق توانگر بود و عاشق درویش...

 

  • ۹۵/۰۶/۰۸
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی