رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰


افق

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

***************************************************

به افق آفتاب

***************************************************

به نام ِ خدایی که عالم رُ بر مداری از قاعده و قانون آفرید

****************************************************

با عرض ِ سلام و وقت بخیر خدمت ِ همه شما عزیزان ، در آستانه اوقات ِ ملکوتی ِ اذان ظهر ، همراه ِ شما هستیم.

**************************************************

اگه گاهی فرصتی کنیم و گذری به دنیای ِ دور و بر ِ خودمون داشته باشیم ، میبینیم که بعضی چیزها در زندگی ِ همه ماها تاثیری مهم دارن ، تاثیر ِ بدون انکاری که نمیشه ازش گذشت.

*************************************************

قاعده و قانون و داشتنه چارچوب و اساس ، یکی از مهم ترین واقعیتهایِ زندگی ِ همه ماست، اصل ِ ب اهمیتی که نه فقط در زندگی ِ فردی که در عمقِ زندگی ِ اجتماعی ِ ما هم وجود داره. زندگی ِ اجتماعی ای که جزئی از جامعه بزرگ ِ ماست و دقیقا به همین دلیل در رشد و پیشرفت ِ جامعه هم اثر گذاره.

 *****************************************************

شاید بعضی از ماها با شنیدنه اسم ِ قانون یاد ِ حد و حدود و سختی و تنگنا بیفتیم اما حقیقت اینه که داشتنه حد و مرز اساس ِ یه زندگی ِ آزادنه و توام ِ با آرامش ِ و این یعنی بدون ِ قانون رسیدنه به موفقیت و خوشبختی سرابی بیش نیست.

*****************************************************

قاعده و چارچوب و قانونگرایی از مهم ترین پایه های ِ رشد و تعالی ِ یه جامعه اس، مساله ای که بعضیا براحتی پذیرای ِ اون هستن و بعضی هم خواسته یا ناخواسته نمیتونن تسلیمش باشن. و اینجاست که پای ِ آموزش به وسط میاد تا اهمیت و چرایی ِ این حقیقته مهم رُ روشن کنه ، اهمیتی که اگر برای ِ همه ما به بارو برسه، قدمی مهم در مسیر ِ رشد و پیشرفت ِ فردی و اجتماعی ِ همه ماست.

*******************************************************

به نظر ِشما چرا قانونگرایی انقدر مهمه و چطور میتونیم تبعیت از قانون رُ به بهترین شکل ، آموزش بدیم؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

********************************************************

وجود نظم اجتماعی و احترام به قوانین و مقررات از ضروریات حیاتی هر جامعه اس. قانون راه و رسم و نظم و نظام مُصوبه که به زندگی اجتماعی انسان ها رُ امنیت میده و سلامت جامعه رُ تامین می کنه.مهم ترین هدف قانون گذاری تامین نظم و امنیت و تعیین حد و مرز و تمایل پیدا نکرده به بی نظمی، هنجارشکنی و قانون شکنیِ . قانون گریزی در نقطه مقابل ِ قانوگرایی یه معضل اجتماعی ِ که سلامت جامعه رُ تهدید می کنه و نتیجه ناسازگاری هاییِ  که در روابط فرد و جامعه وجود داره. این ناسازگاری ها باعث میشن تا همبستگی و انسجام اجتماعی ضعیف بشه ، وحدتِ جامعه به خطر بیفته و شرایط بی هنجاری در جامعه حاکم بشه که در کلامی ساده یعنی ، سیری در سقوط ، به جای ِ رشد و تعالی.

************************************************************

با نگاهی به قصه تاریخ به خوبی متوجه میشیم که ، تنها قوانینی که می‏تونن جامعه‏ای سالم و قانون‏مدار به وجود بیارن ،  قوانین الهی هستن و تنها کسایی که قانون‏مداری رُ سرلوحه برنامه‏هاشون قرار دادن و اون طور که باید به قانون عمل کردن و از حریم قانون دفاع کردن، پیامبران الهی و جانشینهای ِ برحقِ اونها بودن.

در بین ِ قوانین الهی، نمونه کامل ، قوانین حیات‏بخش ِ دین ِ اسلام ِ که از طرف خداوند و بوسیله آخرین پیام‏آور الهی، رسول اکرم(ص)، بر مردم عرضه شده .

**********************************************************

رسول گرامی اسلام حضرت محمد صلی ا... علیه و آله و سلم، که خودشون نقش ابلاغ و اجرای قوانین حیات‏بخش اسلام رُ به عهده داشتن، جایگاه و منزلت بالایی برای اون قائل بودن.

اون حضرت افراط و تفریط در اجرای قانون رُ تحمل نمیکردن و از ایشون روایت شده است که فرمودند: روز قیامت حاکمی را می‏آورند که هنگام اجرای حدود الهی، یک تازیانه کمتر از حد معین شده زده است. در مقام بازخواست، می‏گوید: خدایا به خاطر رحمت بر بنده تو این کار را کردم. به او جواب داده می‏شود که آیا تو نسبت به بندگان من مهربان‏تر از من هستی؟ سپس امر می‏کند وی را به آتش بیفکنند. شخص دیگری را می‏آورند که یک تازیانه زیادتر زده است و در مقام بازخواست می‏گوید: خدایا، به خاطر بازداشتن از معاصی تو چنین کردم. دستور داده می‏شود وی را نیز به آتش بیفکنند.

***********************************************************

در حدیثی از رسول خاتم حضرت محمد صلی ا... علیه و آله و سلم روایت شده است که ، پرهیزگارترین مردم کسی است که حق را بگوید، چه به نفع وی باشد و چه به ضرر وی.

از این احادیث ، جایگاه و منزلت بالای قانون در نگاه پیامبر به خوبی روشن می‏شود.

******************************************************

در توجه به قانون و قانون گرایی رسول گرامی اسلام صلی ا... علیه و آله و سلم،  در طول دوران رسالت خودشون، جلوی سوء استفاده‏های اطرافیان و وابستگان رُ میگرفتن و به هیچ کدوم از اونها اجازه نمیدادن که به خاطر خویشاوندی و نزدیکی به ایشون، برخلاف حق و قانون از امتیازی در جامعه برخوردار بشن.

از امام صادق(علیه السلام) روایت شده است که وقتی آیه زکات نازل شد، چون یکی از مصارف زکات ، دادنِ  مبلغی به جمع کنندگان ِ زکات است، عده‏ای از بنی‏هاشم خدمت پیامبر آمدند و تقاضا نمودند که به خاطر خویشاوندی جمع‏آوری زکات را به آنان واگذار نماید تا در نتیجه، سهمی از زکات از آن آنان باشد. پیامبر فرمودند: «صدقه و زکات بر من و بر بنی‏هاشم حرام است.» در ادامه فرمودند: «آیا گمان می‏کنید من شما را بر دیگران ترجیح می‏دهم؟

**********************************************************

یکی از نکات ِ مهم در قصهء قانونگرایی ، تساوی ِ همه در برابر ِ قانون ِ ، تساوی انسان‏ها در برابر  قانون به قدری حایز اهمیته  که قرآن کریم اطاعت و تسلیم در برابر  قانون رُ از شرایط تحقق ایمان و صدق ادعای مدعیان اون برشمرده:

خدای ِ بزرگ در آیه 65 سوره نِساء میفرماید: به پروردگارت سوگند که آن‏ها مؤمن نخواهند بود، مگر اینکه در اختلافات خود، تو را به داوری بطلبند و سپس از داوری تو، در دل خود احساس ناراحتی نکنند و کاملاً تسلیم باشند.

قرآن همچنین کسانی رُ که از قانون در صورتی که مطابق خواست اونها باشه اطاعت می‏کنن و اگه برخلاف خواست و مصلحتشون باشه اعراض میکنن، به شدت مذمت می‏کنه:

در آیه 48و 49 سوره نور آمده است که : آن‏گاه که به سوی خدا و پیامبر خوانده شوند تا میان آنان داوری کند، ناگاه گروهی از آنان رویگردان می‏شوند، و اگر حق با آنان باشد سر سپرده به سویش می‏آیند.

********************************************************

مسئله تساوی انسان‏ها، هم در سخنان پیامبر و هم در سیره عملی اون حضرت بخوبیواضح و روشنه. اون حضرت در خطبه‏ای که پس از فتح مکّه ایراد نمودند فرمودند: ای مردم! آگاه باشید که پروردگارتان یکی است و پدرتان یکی است. بدانید که نه عرب بر عجم و نه عجم بر عرب، و نه سیاه بر سفید و نه سفید بر سیاه برتری دارد، مگر به تقوا. آیا پیام را رساندم؟ حاضران به غایبان برسانند.

****************************************************

در روایت است که پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی ا... علیه و آله و سلم در روزهای آخر عمر خویش، که در بستر بیماری افتاده بودند، روزی در مسجد به ایراد خطبه پرداختند و پس از حمد و ثنای الهی اظهار داشتند: هر کس از طرف من مظلمه‏ای بر او وارد شده است، بیاید و قصاص کند؛ زیرا قصاص در دنیا برایم بهتر از قصاص در آخرت در محضر ملائکه و انبیاست. در این هنگام، مردی به نام سُواده بن قِیس از میان مردم بلند شد و عرضه داشت: هنگامی که از غزوه طائف بر می‏گشتید، به استقبال آمده بودم و تازیانه شما که می‏خواستید به ناقه بزنید به شانه من اصابت کرد، و اظهار داشت: نمی‏دانم به عمد بود یا به خطا؟ پیامبر فرمود: از اینکه عمدا زده باشم، به خدا پناه می‏برم! سپس بلال را فرستاد تا تازیانه را بیاورد. تازیانه را به سواده دادند تا از وی قصاص نماید. سُوادِه عرض کرد: در آن هنگام، شانه من عریان بود. حضرت شانه شان را عریان کرد: سُوادِه عرض کرد: آیا اجازه می‏دهید شانه تان را ببوسم؟ پیامبر اجازه دادند. سواده فرمود: از آتش روز قیامت به پیامبر پناه می‏برم.

پیامبر فرمود: آیا بخشیدی یا قصاص می‏کنی؟ سواده عرض کرد: بخشیدم، یا رسول‏الله! پیامبر عرض کرد: خدایا! سواده را ببخش! چنانکه وی نبی تو محمّد را بخشید.

*************************************************

در دین اسلام، اجرای عدالت در جامعه، به شدت مورد تأکید قرار گرفته و اسلام همه افراد جامعه رُ در برابر قانون برابر می‏دونه و هیچ‏ تبعیضی رُ در اجرای قانون بر افراد روا نمیدونه و هرگونه تبعیض در اجرای قانون را به هر دلیل و عنوانی که باشد، موجب سقوط و هلاکت جامعه می‏داند.

در سیره عملی رسول گرامی نیز عدالت در اجرای قانون به بهترین وجه انعکاس یافته است. «در فتح مکّه، زنی از قبیله بنی مَخزوم مرتکب سرقت شد و از نظر قضایی جرمش محرز گردید. خویشاوندان آن زن، که هنوز رسوبات نظام طبقاتی دوران جاهلیت در مغزشان مانده بود، اجرای مجازات ـ یعنی حدّ سرقت ـ را نسبت به آن زن ننگ خانواده اشرافی خود می‏دانستند. به همین دلیل، برای متوقّف ساختن اجرای حدّ سرقت، به تلاش افتادند و به همین منظور، اسامة بن زید را، که مانند پدرش زید نزد پیامبر محبوبیت داشت، وادار به شفاعت نمودند. اما همین که اسامه زبان به شفاعت گشود، پیامبر(ص) خشمگین شدند و با عتاب فرمودند: «چه جای شفاعت است؟ مگر می‏توان حدود و قانون خدا را بلا اجرا گذاشت؟» و فوراً دستور مجازات صادر نمودند. اسامه متوجه لغزش خود شد و عذرخواهی نمود.

پیامبر(ص) برای اینکه فکر تبعیض در اجرای قانون را از ذهن مردم بیرون نمایند، عصر همان روز به ایراد خطبه پرداختند و به مسئله عدالت در اجرای قانون اشاره نموده، فرمودند: «اقوام و ملل پیشین دچار سقوط و انقراض شدند؛ بدین سبب که در قانون تبعیض روا می‏داشتند؛ هرگاه یکی از طبقات بالا مرتکب جرم می‏شد او را از مجازات معاف می‏کردند، و اگر کسی از زیردستان به جرم مشابه آن مبادرت می‏ورزید او را مجازات می‏کردند. قسم به خدایی که جانم در قبضه اوست! در اجرای عدل درباره هیچ کس فروگذاری و سستی نمی‏کنم، اگرچه مجرم از نزدیکان من باشد.

*******************************************************

یکی از شرایط ِ مهم قانونگرایی رعایت ِ انصافه ، سیره عملی حضرت محمد صلی ا... علیه و آله و سلم به عنوان سرمشق در رعایت انصاف به گونه‏ای بود که به هیچ‏کس اجازه نمی‏دادن ذرّه‏ای از اون کوتاهی بشه، و این مطلب رُ بارها در عمل نشون دادن.

در غزوه حُنَین، مردم گرد پیامبر را احاطه کرده، خواهان تقسیم غنایم شدند. آن حضرت به درختی تکیه دادند، ردای ایشان را از دوششان کشیدند و بردند. پیامبر رو به آنان کرد و فرمود: «ای مردم! ردای مرا پس دهید. به خدا سوگند، اگر شما را به عدد درختان تهامه گوسفند و شتر باشد همه را بر شما قسمت می‏کنم و در من بخلی، برسی و دروغی نخواهید یافت.» آن‏گاه کنار شتری ایستاد و قدری کرک از کوهان شتر میان دو انگشت خود گرفت و گفت: «ای مردم، به خدا سوگند که از غنایم شما و از این پاره کرک جز خمس آن حقی ندارم. آن خمس هم به شما داده می‏شود. حال هر که از غنایم، حتی نخ و سوزنی برداشته است، باز گرداند؛ زیرا خیانت در غنایم در روز قیامت برای خیانت کار ننگ و آتش و بدنامی خواهد بود.»

********************************************************

در اهمیت رعایت ِ قانون حضرت علی علیه السلام در عهدنامه مالک اشتر، به مالک این‏گونه دستور می‏دهند: «حق را از آن هرکه باشد، نزدیک یا دور (خویش یا بیگانه) رعایت و اجرا کن و در این‏باره، شکیبا باش و این شکیبایی را به حساب خدا بگذار، هر چند این رفتار با خویشاوندان و اطرافیانت باشد و عاقبت آن را با همه دشواری که دارد، چشم دار، که پایان آن پسندیده است و سرانجامش فرخنده.

********************************************************

(مناجات)

الهی چون در تو نگرم از جمله تاج دارانم و چون در خود نگرم از جمله خاکسارانم خاک بر باد کردم و بر تن خود بیداد کردم و شیطان را شاد
الهی در سر خمار تو دارم و در دل اسرار تو دارم و بر زبان اشعار تو
الهی اگر گویم ستایش و ثنای تو گویم و اگر جویم رضای تو جویم
الهی اگر طاعت بسی ندارم اندر دو جهان جز تو کسی ندارم .
الهی ظاهری داریم بس شوریده و باطنی داریم بخواب غفلت آلوده و دیده ای پر آب گاهی در آتش می سوزیم و گاهی در آب دیده غرق

 

 

 

 

 

 

  • ۹۵/۰۶/۰۷
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی