رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

افق

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند .

***************************************************

به افق آفتاب

*************************************************

به نام ِ خدایی که مونسی مهربان تر از او نیست.

************************************************

از هر کجای ِ ایرانِ عزیز که شنونده ما هستین ، خدمتتون عرض ِ سلام داریم و از خدای ِ بزرگ برای ِ همه شما عزیزان بهترینهارُ درخواست میکنیم.

***********************************************

همه ما میدونیم که رسیدنه به رشد و موفقیت و پیشرفت ، اسباب و عواملی داره، به عبارت ِ بهتر شرایطی که تا امکان پذیر نباشن ، رسیدنه به هدف تقریبا ناممکنه. موفقیتی که فردی در سطح ِ یک جامعه تعریف میشه ، اسباب و دلایل ِ بیشتری پیدا میکنه.

****************************************************

تعامل ِ با دیگران و چگونگی ِ ارتباط ِ با هم ، یکی از مهم ترین ارکان ِ رسیدنه یک جامعه به سطحی مطلوب از رشد و شکوفایی ِ ، تعاملی که هنر و مهارتی بزرگ به حساب میاد. مهارتی که هر چی بهتر انجامش بدی ، به موفقیتهای ِ بزرگتری میرسی.

****************************************************

ارتباط و تعامل ِ با دیگران ، مثل ِ هر اصل ِ قاعده مندی چارچوب ِ خودش رُ داره، ساختاری که اگه طالب ِ رسیدنه به نتیجه هستیم باید به خوبی انجامش بدیم ، خوب انجام دادنی که لازمه اش آگاهی و آموزش ِ .

************************************************

در دین ِ کامل ِ اسلام ، چارچوبی کامل برای ِ تعامل و ارتباط ِ با دیگران تعریف شده، چارچوبی متناسب با ساختار ِ انسانی و عقیدتی ِ ما ، ساختاری که اگر به تمامی بهش عمل بشه ، موفقیتش تضمین شده اس.

***************************************************

به نظر ِشما داشتنه ارتباط و تعامل ِ با دیگران چقدر در رشد فردی و اجتماعی ِ ما مهمه ؟ و ما چطور میتونیم راه و رسم ِ تعامل ِ درست و سازنده با دیگران رُ یاد بگیریم؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

****************************************************

روابط و ارتباطات اجتماعی سالم، بنیاد جامعه رُ می سازه. روابط اجتماعی، علاوه بر اینکه تاثیرات عمیقی  بر روان ِ ما  به جا میذاره و روحیات مار ُ تحت تاثیر قرار میده ، تاثیرِ  بسزایی هم رویِ جامعه داره .

 هرچه  قدر شخصیت فردی  قوی و استوا باشه، تاثیرات اون  بر جامعه بیشتره. کاهش یا افزایش دایره نفوذ هر کسی بر جامعه ارتباط  خیلی نزدیکی  با خصوصیات و صفاتش داره.

البته در این بین نمیشه از آداب معاشرت هم غافل موند؛ چون محافظت و احترام ِ به آداب و رسوم اجتماعی می تونه  دایره نفوذ اجتماعی شخص رُ بیشتر و تقویت کنه. بر همین اساس، هر انسانی بخصوص افراد ِ مومن باید به این آداب توجه کنن و از اون برای افزایش دایره نفوذ و تاثیرگذاری ِ روی ِ جامعه ، در مسیرِ خیر و صلاح ، استفاده کنن.

*************************************************************

اهمیت ِ و لزوم ِ توجه به تعامل و ارتباط ِ با دیگران از اونجایی مهم میشه که ، انسان موجودی اجتماعیِ و اجتماعی بودن انسان مقتضی اینه که روابط خودش رُ با دیگران بشناسه و به درستی سر و سامونش بده. در همین خصوص باید گفت که، بخش بزرگی از احکام و قوانین عقلانی و آموزه های اخلاقی در اسلام،  به حوزه رفتار اجتماعی و چگونگی ارتباطات بشری و ساماندهی اون مربوط میشه.

**********************************************************

در دین ِ اسلام و در دایره ارتباط ِ با دیگران بایدها و نبایدهایی برای ِ ما تعریف شده که از جمله نبایدها، سفارشهایی ِ که بزرگان ِ دین ِ ما به داشتن، چنانکه، حضرت علی علیه السلام در بیانی فرموده اند: از دوستى با فاجر (گناهکار هرزه) بپرهیز، چرا که براى رونق کار خود تو را مى‏فروشد.

و امام صادق (علیه السلام) فرموده‌اند: به کسى که منفعت دینى تو را در نظر نمى‏گیرد نزدیک مشو، و علاقه‏اى به همنشینى با او نشان مده؛ زیرا هر چیزى بجز خداوند از بین رفتنى و پایانش بس خطرناک است.

و نیز فرموده اند: برادران بر سه گونه‏اند: یکى آنکه از جان خویش براى دیگرى مایه مى‏گذارد؛ دیگرى آنکه در مال خود او را شریک مى‏سازد؛ که این دو در برادرى صادقند. سوّمى کسى است که هر چه نیاز دارد از تو مى‏گیرد و تو را براى خوشى خود مى‏خواهد، به چنین کسى اعتماد مکن.

*****************************************************

ما اگر طالبِ طی کردنه راه ِ زندگی به سلامت و با موفقیت هستیم باید برای ِ خودمون همراهان ِ خوبی پیدا کنیم و به عبارت ِ بهتر با کسایی هم قدم بشیم که بتونن کمکمون باشن ، این یعنی برقراری رابطه با افراد صالح الهی بر پایه اخلاق و اعتماد متقابل و با انگیزه‌های خدایی .

این گروه از افراد کسایی هستن که با دیدنشون انسان به یاد خدا می‌افته، و کلامشون علم و دانش مار ُ بیشتر میکنه وعمل و رفتارشون طوری ِ  که افراد رُ متوجه آخرت میکنه. دوستی با این آدمهاست که میتونه پله رشد و تعالی ِ ما در دنیا و در قیامت  موجبات شفاعتمون بشه و ما رُ  از آتش جهنم نجات بده و حتی زمینه انتقال به درجات عالی بهشت رُ برای انسان فراهم کنه. البته پیدا کردنه چنین کسایی به عنوان دوست واقعی در طول زندگی انسان به ندرت پیش میاد، لذا حضرت علی علیه السلام در شناساندن اینگونه از افراد فرموده‌اند: این گروه از افراد بمنزله بال و دست و مال و خاندان برای انسان می‌باشند.... این گونه برادران بسیار اندک هستند و وجود آنها ، نادر مى‏باشد

**************************************************

یکی از اولین راه های ِ تعامل ِ با دیگران، بیرون کردن کینه و دشمنی مردم از دلهامونه ، چه بسا  بعضی از ما بدلیل کم‌لطفی و اشتباهات مردم، نسبته بهشون کینه و کدورت پیدا میکنیم واین کینه ها مانع از حسن معاشرتمون میشه؛ حضرت

امام باقر (علیهما السلام) میفرمایند: همانا خداوند نرمخو و مهربان است و نرمی را دوست دارد و از (نشانه‌های) نرمخویی او بیرون کشیدن کینه‌ها و ضدیتها از دلهای شماست.

*************************************************

از نکات ِ مهم ِ دیگه در ارتباط ِ با دیگران ، رعایت ادب و احترام نسبت به اونهاست. حضرت امام صادق (علیه السلام) از پیامبر (صلی الله علیه و اله) نقل فرموده است که سه چیز دوستى انسان را براى برادر مسلمانش خالص مى‏گرداند: 1- با خوشرویى او را ملاقات کند. 2- در مجلس به او جا دهد. 3- او را با بهترین نامها بخواند.

**********************************************

نداشتن مزاحمت برای دیگران از اصول ِ مهم ِ تعامل ِ خوب با بقیه اس، حضرت  امام جعفر صادق (علیه السلام) فرمودند: کسى که از مزاحمت مردم دست بردارد، گرچه او یک نفر است که از مزاحمت آنان دست برداشته، لکن در مقابل افراد زیادى از مزاحمت او دست برمى‏دارند

*******************************************

یکی از موانع ِ مهمی که در تعامل و ارتباط داشتنه با دیگران مشکل ساز میشه ، رفتار تند و خشونت آمیز ِ ، حضرت امام صادق علیه السّلام فرموده است: اگر میخواهى در جامعه مورد تکریم و احترام باشى با مردم به مدارا و نرمى برخورد کن، و اگر میخواهى با تحقیر و اهانت مردم مواجه شوى روش تندى و خشونت در پیش گیر.

********************************************

یکی از مهم ترین رفتارهایی که تقویت کننده تعامل ِ ما با دیگرانه، گذشت در برابر اشتباهات اونهاست، در روایت است که ، مردى به رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله عرض کرد: اى رسول خدا! چه مقدار خادمت را مى‏بخشى؟ رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله از جواب ساکت شد، سپس فرمود: روزى هفتاد مرتبه.

البته در رعایت ِ گذشت نسبت به دیگران باید به این مساله اشاره کرد  که اگر چه انسان عاقل در روش برخورد با مردم, رفق و مدارا رُ در پیش می‌گیره، اما همین رفق و مدارا هم حد و مرزی داره، که بعد از گذشت از اون حدود دیگه نیاز به رعایت مدارا نیست.

*********************************************

یکی از مسائل مهم در زندگی برقراری پیوند دوستی و صمیمیت با دیگرانه و در اسلام هم روابط اجتماعی بر پایة دوستی بنا شده ؛ لذا حضرت علی علیه السلام سفارش نموده که دوستانِ خود را زیاد یاد کنید که آنان در دنیا یار و یاور شما و در آخرت شفاعت خواه شما هستند.

یا در جای دیگر خطاب به مالک اشتر می فرماید: قلب خویش را از مِهر مردم و دوستی و لطف آنان سرشار کن. مبادا هرگز که درندة خون آشام باشی که خوردن مردم را غنیمت بشماری، چرا که مردم دو گروه اند: یا برادران دینی تو بوده یا در آفرینش همانند تو هستند.

*******************************************

در وصایای اخلاقی سید بن طاووس به فرزندش در اهمیت ِ تعامل ِ با دیگران آمده است که : ای فرزند، بدان که بدترین معاشرت، معاشرت با گناهکاران است، اساس مطلبی که باید در نظر داشته باشی که خداوند، بهترین دوست تو بوده است. پیوسته با توبوده است و تو پیوسته حتی پس از مرگ به مصاحبت جمیل او نیازمندی. اگر او از تو روی بگرداند یا تو از او روی بگردانی، کیست که پشتیبان تو شود؟ ما به حکم وجدان و خرد می‌دانیم که آن گونه مردم یا ملوک و بزرگان این سرای ناپایدار با دوستان و رفیقان، بلکه با غلامان و همسایگان و با کسانی که ازآنان امید نفع و احسان یا جلوگیری از خطر دارند، هر یک را به قدر مقام در نشست وبرخاست و در مشهودات، ادب نگاه می‌دارند. پس چگونه روا باشد که با وجود علمی که خدای جل جلاله به ما دارد و با وجود قدرت او بر ما و احسان او با ما، ادبی که درمحضر مقدس او بجای می‌آوریم، کمتر از آن باشد که درباره مردمی که از اعراض آنان باکی نداریم، بجای می‌آوریم؟

****************************************************

خداوند در سوره ممتحنه آیه اول آن می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید دشمن من و دشمن خودتان را به عنوان دوست نگیرید. زیرا آنها هم در عقیده با شما مخالفند، و هم عملاً به مبارزه برخاسته اند، و کاری را که بزرگ ترین افتخار شما است، یعنی ایمان به پروردگار، برای شما بزرگ ترین جرم و گناه شمرده اند، با این حال آیا جای این است که شما نسبت به آنها اظهار محبت کنید و پیوند دوستی برقرار سازید. در آیه دیگر خداوند برای تاکید و توضیح بیشتر می فرماید: اگر آنها بر شما مسلط شوند، دشمنانتان خواهند بود، و دست و زبان خود را به بدی کردن شما می گشایند.

*************************************************

(مناجات)

الهی اگر چه بهشت چون چشم و چراغ است
بی دیدار تو درد و داغ است.
دوزخ بیگانه را بنگاه است.
وآشنا را گذرگاه است
وعارفان را نظرگاه است
الهی اگر مرا در دوزخ کنی دعوی دار نیستم،واگر در بهشت کنی بی جمال تو خریدار نیستم.
الهی!
من به حور و قصور ننازم،اگر نَفَسی باتو پردازم،از آن هزار بهشت سازم

الهی!خواندی تاخیر کردم.فرمودی،تقصیر کردم.عمر خود بر باد کردم و بر تن خود بیداد کردم.اگر گوییم ثنای تو گوییم.اگر جوییم رضای تو جوییم.

الهی!گفتی کریمم،امید بدان تمام است.تا کرم تو در میان است،نا امیدی حرام است

 

 


 

  • ۹۵/۰۶/۰۶
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی