رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰


افق

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

*****************************************************

به افق آفتاب

*****************************************************

به نام ِ خدایی که به ما قدرت ِ پرسیدن داد تا به بهترین جوابها برسیم

****************************************************

در فرصت ِ منتهی به نور ِ امروز با شما همراهیم و از دغدغه ای مهم صحبت میکنیم

از سوالی که به برکت ِ معرفت ِ الهی

جوابی خوب براش پیدا کنیم و چراغی روشن برای ِ راه ِ زندگیمون بسازیم

***************************************************

از دغدغه سوالهای ِ ناتمام و تردیدهای ِ کوچیک و بزرگی که یه وقتایی توان ِ فکر و روحمونو به صفر میرسونه

***************************************************

از مشغولیتهای ِ فکری ای که گاهی ما رُ نسبت به همه چی دچار ِ شک میکنه

شکی سخت که نمیذاره قدم از قدم برداریم

**************************************************

شکی که گاهی اونقدر قدرت پیدا میکنه که میتونه مار ُ از راه ِ درست به مسیری بیراهه بکشونه

و بدون ِ این که بفهمیم مار ُ توی ِ تاریکی غرق کنه

***********************************************

تردید و شبه هایی که گاهی مانع ِ بزرگ ِ راهمون میشن و نمیذارن قدم از قدم برداریم

***********************************************

تردیدهایی که اگه جوابی براشون نباشه

دنیا و زندگی و راه و مقصد برای ِ هممون بی معنا میشه

**********************************************

و اینجاست که باید شکر کرد به نعمت ِ باور داشتن و ایمان به دینی که پاسخ ِ همه سوالات و تردیدها و شبه های ِ مار ُ توی ِ خودش داره

*********************************************

دینی که هیچ نقطه مبهمی برامون نمیذاره و گذر از راه ِ پر فراز و نشیب ِ زندگی اون هم به سیری سلامت رُ میسر میکنه

*************************************************

به نظر ِشما چطور میتونیم بهتر و بیشتر جواب ِ سوالاتمونو از دین  پیدا کنیم

و این پاسخگو بودنه دین ِ اسلام به همه شبهه ها و سوالات چه تاثیری در قوت گرفتنه باورهای ِ ما داره؟؟؟؟؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

****************************************************  

ناگفته پیداست که

سؤال و پرسش یکی از ابزارهای مهم در رشد علمی و فکری بشر ِ و پرسش‌گری، تلاشی سازنده برای سیر از نادانی و ناآگاهی به آگاهی و دانایی به حساب میاد. پرسش معمولاً برای رسیدن به شناخت و کشف حقیقت ِ، بنابراین پرسش‌گر سعی نمی‌کنه که  با تزیین باطل یا قاطی کردنش با حق، باطلی رُ حق جلوه بده و یا حقی رُ بپوشونه. هدف پرسش، ایجاد شک و تردید در مخاطب نیست؛ اما شبهه آفرینی تلاشی منفی و مخرب در جهت ایجاد شک و تردید در مخاطب و آشفتگی در باورهای دینی ِ. در شبهه، باطل به طور عمدی و خواسته حضورداره و شبهه‌گر با آمیختن حق و باطل تلاش میکنه تا کلام باطل خودش رُ با رنگ و لعابی از حق به دیگران منتقل کنه. بنابراین روشنه که بین شبهه و پرسش تفاوت آشکاری وجود داره و به همین خاطر ِ که در اسلام از پرسش استقبال شده و همه به پرسش‌گری دعوت شدن. از جمله در آیات قرآن و در روایات اهل بیت علیهم السلام هم این مطلب به وفور دیده می‌شه تا جایی که حضرت امام صادق علیه السلام یکی از عوامل هلاکت مردم رُ عدم پرسشگری اونها معرفی می‌فرمایند و در مقابل از شبهه‌گری و فرو افتادن در شبهات  هم نهی میکنن

حضرت امیرمؤمنان(ع) می فرمایند: شبهه را برای این شبهه نامیدند که به حق شباهت دارد؛ اما نور [هدایت کننده] دوستان خدا در شبهات، یقین است و راهنمای آنان مسیر هدایت الهی و دعوت کننده دشمنان خدا در شبهات، گمراهی است و راهنمای آنان کوری.»

***************************************************

اونچه  باعث می شه که انسان از سایر حیوانات متمایز بشه، عقل اونه که پرورش عقل هم  در سایة پرسشگری و پرسیدن به دست میاد. پرسش، نقطة شروع و مبدأ جهش فکری ِ و  کسی که نمی پرسه و نمی دونه که باید بپرسه، در جهل همیشگی باقی میمونه.

قرآن کریم هم نه تنها پرسیدن رُ رد نمی کنه، بلکه در چند آیه به صراحت مردم رُ به اون دعوت می کنه. به عنوان نمونه در دو آیه می فرماید:

ما پیش از تو، جز مردانی که به آنان وحی می کردیم، نفرستادیم! (همه انسان بودند و از جنس بشر!) اگر نمی دانید، از آگاهان بپرسید.»

پیامبر خدا (ص) دانش رُ  گنجینه هایی می دونن که کلید اونها سؤال ِ و روشنه که کسی می تونه از گنجینه های علم استفاده ببره که کلید اون در دستش باشه. اون حضرت می فرمایند:

دانش گنجینه هایی است و کلیدهای آنها پرسش؛ پس رحمت خدا بر شما! بپرسید که بر اثر آن چهار نفر پاداش می یابند: پرسنده، جواب دهنده، شنونده و دوستدار پرسش

از نگاه پیامبر اکرم(ص) خوب پرسیدن نیمی از دانش ِ؛

********************************************************

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای با اشاره به نیاز جامعه دینی به علمای دین فرمودند: جامعه امروز ما یک جامعه دینی و متدین است و به وجود علمای اسلامی به عنوان معلمین اخلاق و معارف، احساس نیاز می کند.

بنابراین در شرایط کنونی، جامعه ما نیازمند علما و بزرگانی است که بتوانند با بیان خود و نوشتن کتابها، جزوه ها و رساله ها و نیز انتشار مجلات گوناگون، شبهات روشنفکران و جوانان اهل فکر و اندیشه را در ابواب مختلف، برطرف کنند و به نیازهای دینی مردم پاسخ دهند و حوزه های علمیه در این زمینه وظیفه بسیار مهمی را بر دوش دارند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی به نقش حوزه های علمیه در پاسخگویی به نیاز جوامع مسلمان در اقصی نقاط جهان اشاره کردند و فرمودند: امروز اسلام به عنوان یک پیام حیات بخش و پاسخگویی به نیاز جوامع مسلمان در اقصی نقاط جهان اشاره کردند و فرمودند: امروز اسلام به عنوان یک پیام حیات بخش و پاسخی به معضلات زندگی و به عنوان راهی برای رهایی از مشکلات عصر حاضر، مطرح است و انسانها در اقصی نقاط جهان با همین باور به اسلام می گروند.

اکنون در کشورهای غربی، از جمله آمریکا و کشورهای بزرگ اروپایی و مسیحی، اسلام به سرعت در حال پیشرفت است و بسیاری از افراد برای شناخت دقیق این دین مبین، تلاش می کنند.

بنابراین حوزه های علمیه نیاز امروز جوامع مختلف انسانی و اسلامی را بر آورده سازند

*******************************************************  

هدف اصلی از پاسخ به شبهات اعتقادی، جلوگیری از تزلزل آموزه‌های اعتقادی اسلام و محافظت از این عقاید و برطرف کردن موانع پذیرش عقاید درست از اذهان مردم ِ

*****************************************************

سیره عملی پیامبر اکرم و امامان هم به پاسخ دهی بوده اونها نه تنها شخصاً به سؤالات پاسخ می دادن؛ بلکه ثوابهای زیادی رُ که خداوند برای پاسخ گویان قرار داده است بازگو کردن  حضرت امام عسکری(ع) فرمود: زنی نزد حضرت زهرا(س) آمد و عرض کرد: مادر ناتوانی دارم که بعضی از مسائل نماز برای او مورد سؤال قرار گرفته است و مرا نزد شما فرستاده تا سؤال کنم. آن حضرت پاسخ او را داد، دوباره پرسید و پاسخ شنید، مرحله سوم پرسید، باز پاسخ شنید تا ده سؤال مطرح کرد و پاسخ خود را دریافت کرد، در اینجا از پرسشهای زیادی که پرسیده بود خجالت کشید و عرض کرد: ای دختر پیامبر! به زحمت افتادید! آن حضرت فرمود: بیا و سؤالاتت را از من بپرس.» سپس حضرت این مثال را برای زن بیان کرد:

اگر کسی یک روز اجیر شود تا بار سنگینی را بالای بام ببرد و مبلغ یکصد هزار دینار (سکه طلا) اُجرتش باشد، آیا حمل این بار برایش مشکل است؟» زن گفت: خیر. حضرت در ادامه فرمود:

پاداشی که من به خاطر هر مسئله ای [که به تو پاسخ دادم] دریافت کرده ام، بیش تر از این است که بین زمین تا عرش (آسمان) از لؤلؤ پر شود؛ پس سزاوارتر است که خسته نشوم

*****************************************************

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای یکی از کسانی هستن که به شدت به اهمیت ِ پاسخگویی به شبهات ِ دینی بخصوص برای ِ جوونها دقت و توجه دارن

ایشون در بیاناتی میفرمایند

امروز عموم جوانان کشور- از دختر و پسر گرفته تا زن و مرد، و حتی غیر جوانان - دهنشان باز است. اگر دیروز - قبل از انقلاب - جوانان دانشجو از این ویژگی برخوردار بودند، امروز مخصوص آنها نیست و همه، مسائل را با چشم بصیرت و با استبصار نگاه می کنند و می خواهند بفهمند. یک بخش مهم از حادثه فرهنگی در جامعه امروز ما این است که اینها در معرض شبهات قرار می گیرند. یعنی دشمنان شبهه القا می کنند. دشمنان هم نه؛ منکرین فکرِ من و شما به القای شبهه می پردازند. مگر می شود گفت هر کس فکر ما را قبول ندارد، لال شود، حرف نزند، و هیچ شبهه ای القا نکند؟ مگر می شود این طور گفت؟ به هر حال حرف می زنند، مطلب می پراکنند، به ایجاد تردید می پردازند و شبهات درست می کنند مهم این است که مطلبی که شما می گویید، برطرف کننده شبهه باشد و آن را زیاد نکند.

بعضی از افراد، بدون توجه به این مسؤولیت مهم، به بالای منبر می روند و حرفی می زنند که نه فقط گره ای از ذهن مستمع باز نمی کند که گره هایی هم به ذهن او می افزاید. اگر چنین اتفاقی افتاد و ما در بالای منبر حرفی زدیم که ده نفر جوان، پنج نفر جوان، یا حتی یک نفر جوان، در این دین دچار تردید شد و بعد از پای سخنرانی ما برخاست و رفت و ما هم او را نشناختیم، بعداً چگونه می شود جبران کرد؟ آیا اصلاً قابل جبران است؟ آیا خدا از ما خواهد گذشت؟ قضیه مشکل است

*********************************************************

بر اساس تاریخ در جهان اسلام در دو مقطع تاریخی خطر عظیمی متوجه اسلام شد که احتمال داشت دین اسلام به کلی از بین بره. یکی بعد از مرگ معاویه بود که یزید بر سر کار اومد و یکی دیگه دوران بعد از شهادت امام موسی کاظم(ع) در مدینه بود. در خلافت هارون رشید مسلمانان فتوحات زیادی کردن و تا فرانسه پیش رفتن. تعداد زیادی از علمای مسیحی در زندان افتادن. اونها  در زندان شبهات زیادی مطرح می کردن و اگه کسی نمی اومد و این شبهات رُ پاسخ نمیداد جهان اسلام در خطر بود. مأمون چاره ای ندید و از امام رضا(ع) درخواست کردن که به خراسان بیان  چون تنها کسی که می تونست به شبهات پاسخ بدن فقط حضرت امام  رضا علیه السلام بودن.

حضرت هم این درخواست مأمون رُ  پذیرفتن و برای حل این شبهات به خراسان اومدن، نه برای پذیرش ولایت عهدی. ایشان اومدن و با تمام عقاید منحرفی که مطرح بود مناظره و بحث کردند و تجدید حیاتی به اسلام دادن

******************************************************

حضرت امام خمینی رحمه ا.. علیه در توجه به اهمیت ِ پاسخگویی به شبهات  در پاسخ به شبهه های  مطرح شده در کتاب «اسرار هزار رساله» کتاب ارزشمند «کشف الاسرار» را نوشت و برای این کار، دو ماه همة فعالیتهای علمی و فقهی خود را تعطیل کرد.

ایشون  در پیام به شورای مدیریت حوزه علمیه قم فرمودند:

«انشاءالله با کمک همة دست اندرکاران امور حوزه بتوانید پاسخگوی سؤالات جهان اسلام شوید "

******************************************************

(مناجات)

الهی!  یاد تو در میان دل و زبان است و مهر تو میان سر وجان.

الهی! یکتای بی همتایی، قیوم توانایی، بر همه چیز بینایی، در همه حال دانایی، از عیب مصفایی، از شرک مبرایی، اصل هر دوایی، داروی دلهایی،بتو رسد ملک خدایی.

خداوندا،

ما را به صراط المستقیم انسانیت هدایت فرما

 و از جهل خود پسندی و ضلالت خود بینی مبرا کن

 و به محفل انس ارباب عروج روحانی و مقام قدس اصحاب قلوب عرفانی بار ده

 و حجاب ها را از چشم بصیرت ما برافکن

 تا  به معراج حقیقی نماز اهل نیاز واصل گردیم .

*************************************

 

 

 

 

  • ۹۵/۰۳/۰۸
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی