رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰


افق

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

****************************************************

به افق آفتاب

****************************************************

به نام ِ خدایی که راهنمای ِ ما به سمت ِ حق و حقیقت ِ

و ..... سلام

*******************************************

خوشحالیم که امروز هم این دقایق ِ باقی مونده تا اذان ظهر رُ با ما شریک شدین

***********************************

با ما تا با هم از حقیقت صحبت کنیم

*************************************

از حقایق ِ مهمی که گاهی در دلمشغولیها و هیاهوهای ِ زندگی نادیده و گاهی هم فراموش میشن و ناخواسته تاثیرهای ِ ناخوشایندی روی  زندگیهای ِ ما میذارن

*****************************************

از رفتارها و کلامی سطحی و دیدگاههایی سطحی تر که دارن ریشه به خوشبختی و آرامش ِ فردی و اجتماعی ما میزنن

********************************************

از تصوراتی سطحی

مثل ِ ارزش گذاری ِ روی ِ آدمها به اندازه داراییهاشون 

************************************************

از نگاههایی سطحی مثل ِ مداخلات ِ در زندگی ِ دیگران و اسمش رُ دلسوزی گذاشتن

********************************************

از سطحی نگریهای ِ ساده و گاهی عمیق

مثل ِ اون وقتایی ِ که صفحات ِ واقعا مجازی ِ شبکه های ِ اجتماعی منبع ِ مطالعه و اطلاعاتمون میشن

منبع ِ داده هایی که محال ِ به درست بودنشون تردید کنیم

**********************************************

از درگیر شدن به مثلا تکنولوژیهای ِ روز و غافل شدن از این که چی به سر ِ زندگیهامون داره میاد

**********************************************  

از تردیدها و شک و شبهه هایی که وقت و بی وقت به فکر و اعتقاداتمون میندازن و گاهی ما مستاصل ِ در جواب دادنه بهشون هستیم

*********************************************

این که مهم دل ِ پاک و انجام ِ وظایف ِ شرعی یه بهانه اس

***********************************************

این که محک ِ تشخیص خود ِ آدمه و هر چی که فکر کنه درسته .. درسته

***********************************************

فکر کنم کم کم شما هم متوجه شدین که ما امروز از چی میخوایم صحبت کنیم

و چرا ما انقدر سطحی و بدون فکر با زندگی و فراز و فرودهاش روبرو میشیم

*************************************

شما چی فکر میکنین؟؟؟

به نظر ِشما چی میشه که سطحی نگری و انجام ِ بدون ِ فکر ِ کارها رواج پیدا میکنه

و چطور میشه جلوی ِ این رفتار ِ آزاردهنده و مخل ِ زندگی  رُ گرفت؟؟؟؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************

باور کنین اگه بشینیم و حساب کنیم میبینیم که درصد ِ زیادی از تنش های ِ روانی و فکرمون نتیجه همین سطحی نگریهاست

بخصوص توی ِ روزگار ِ امروز که دیگه گوشیهای ِ هر کدوممون شده آنتن ِ خبرای ِ روز ِ دنیا

البته خبرایی که هیچ کس تضمین نمیکنه که صد در صد درست باشن

واقعا من یه وقتایی با خودم فکر میکنم که ایا انقدر بیکار شدم که هر خبری رُ که میشنوم باور کنم و بلافاصله از ترس ِ این که نکنه دیر بشه

به بقیه هم مخابرش کنم

آخه واقعا چند درصد ِ این خبرا به درد ِ ماها میخوره

مثلا دعوای ِ فلان بازیگر با همسرش حتی اگه راست هم باشه ..... قراره چه گره ای از زندگی ِ ما رُ باز کنه

یا رقم ِ قرارداد ِ فلان بازیگر ِ ورزشی ..... کجای ِ زندگی ِ من و شماست و اصلا زیاد و کم بودنش چه ربطی به ما داره و ماها چقدر میتونیم در تغییر ِ این رقم موثر باشیم

یا خبر ِ انتشار ِ یه بیماری اونم از یه منبع ِ غیر موثق  چقدر میتونه قابل ِ اطمینان باشه

آخه وقتی توی ِ این مملکت کلی رسانه معتبر و تخصصی هست که به وقتش هر چی رُ که باید به ما میگن

چرا ماها سعی میکنیم از منابع ِ دیگه یه چیزایی رُ بشنویم

و اگه میشنویم هم چرا بلافاصله و بدون ِ تحلیل قبولش میکنیم

و اگه قبولش میکنیم چرا انقدر راحت پخشش میکنیم

خداییش با خودمون فکر نمیکنیم که اگه این خبره یه وقت درست نباشه ... اعتبار ِ ما هم پیش ِ بقیه زیرِ سوال میره؟

ینه

 

 

*******************************************

دیروز با چند تا از دوستام دور ِ هم نشسته بودیم و با هم در مورد همین چیزا صحبت میکردیم

یکی از دوستام گفت : چرا شماها میگین به خبرای ِ توی ِ شبکه های ِ مجازی نباید اطمینان کرد ، خبر ..... اسمش روش ِ اصلا تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها

یکی دیگه از بچه ها گفت : خب مردم بگن .. مگه هر چی مردم بگن به ما هم ربط داره

اون یکی گفت : آقا مشکل همینه این که ماها فکر میکنیم که زندگی ِ همه به ما ربط داره و فکر میکنیم که اگه یه وقت از آخرین احوالات ِ زندگی ِ بقیه خبر نداشته باشیم

یه چیزی گُم کردیم

یکی دیگه گفت : این چه حرفیه که شما میزنی .. آقا جلوی ِ کنجکاوی ِ مردم ُ که نمیشه گرفت

من گفتم : آخه کنجکاوی هم حدی نداره .. دیگه نباید به جایی برسه که آرامش ِ آدما رُ بریزه به هم

همون دوست ِ اولی  گفت : واسه سرگرمی که بد نیست ... آدم تو همین بده بستونه خبرا کلی مشغول میشه

دومی گفت : بله مشغول میشی ... اما یه وقت بدون ِ این که بخوای مشغول ِ چیزی میشی که گناه داره .... و میشه همون سرک کشیدنه به زندگی ِ بقیه که گناه ِ

یکی دیگه گفت : به نظر ِ من آدمای ِ بیکار اینجوری میشن .. چون خداییش آدم وقتی سرش گرم باشه .. وقتی واسه این کارا نداره

اون یکی گفت : هر چی که هست باید کم کم توی ِ خودمون حذفش کنیم چون اگه بیشتر از پیش بره ... دیگه هیچ کدوممون حریم ِ امن ِ شخصی نداریم

سومی گفت : واسه چی

منم گفتم : واسه این که این بازار ِ کاذب ِ بده بستونه خبری ..... نمیتونه بی خبر بمونه و مگه هر روز چند تا خبر ِ درست و حسابی توی ِ دنیا هست

اینجاست اینا واسه خوراک ِ خبریشون سرک به زندگی ِ بقیه میکشن و خدا میدونه که با این سطحی نگری  بعدش چیا که نمیشه

************************************************

ما توی ِ همسایگی مون ... خانواده ای رُ میشناختیم که واسه دخترشون خاستگار اومده بود

و گویا همه چی فراهم شده بود و قرار ِ ازدواج گذاشته بود .... انقدی که میخواستن قبل از ماه رمضون عروسی بگیرن اما یدفعه نمیدونم چی شد که همه چی به هم خورد

دیروز توی ِ پله ها پدرِ اون دخترخانم ُ دیدم ... ناراحت و غصه دار بود .... بهم گفت : خدا نگذره از اون کسی که با شایع کردنه یه سری حرفای ِ بی اساس .. زندگی ِ دخترمو به هم ریخت ...................

میدونین من ... دیروز خیلی ریختم به هم و با خودم فکر کردم که شاید بعضی از اینایی که براحتی یه حرفایی رُ پخش میکنن باور نداشته باشن که چه جوری ممکنه با زندگی ِ کسی بازی کنن

*************************************************

واقعا خوبه اگه یه وقتایی خودمون به حساب ِ خودمون برسیم

مثلا یعنی چی که ما به خودمون حق میدیم با دیدنه ظاهر ِ زندگی ِ دیگران درموردشون قضاوت کنیم و به چشم به هم زدنی این قضاوت رُ بین المللی کنیم

یعنی چی که طاقتامون کمه و نمیتونیم حرف ُ توی ِ دلمون نگه داریم

یعنی چی که حریم ِ خونه ..... حریم ِ همسر .... حریم ِ خانواده و فامیل و کار و همسایه واسمون معلوم نیست و هر چیزی رُ هر جایی میگیم

یعنی چی که یه وقتایی اسم ِ این پخش کردن ِ حرفای ِ نامطمئن ُ میذاریم راحت بودنه با دیگران و اعتماد داشتنه به اونها

یعنی چی که به خودمون اجازه میدیم هر جایی .... هر چیزی رُ بگیم و در بهترین حالت وقتی فهمیدیم که اشتباه کردیم میگیم مگه حالا چی شده

یعنی چی که حتی حاضر به عذرخواهی هم نیستیم در حالی که یه وقتایی حتی عذرخواهی هم دردی دوا نمیکنه

******************************************************

باور کنین یه وقتایی توی ِ همین سطحی نگریها

به ناحق ... آبرویی از دیگران میره

آبرویی که دیگه هیچ رقمه نمیشه جمعش کرد

***************************************************

خواهش میکنم مراقب ِ حرفهامون باشیم

خواهش میکنم مراقب ِ خبرهایی که میشنویم باشیم

خواهش میکنم تشخیص بدیم که چه خبرایی رُ به بقیه باید داد و چه خبرایی برای ِ همیشه باید تو دلمون بمونه

خواهش میکنم باور کنیم که تحلیل ِ ما از شنیده ها ... سهم ِ تعیین کننده ای توی ِ زندگی ِ خودمون و بقیه داره

*****************************************************

(مناجات)

الهی ادای شکر ترا هیچ زبان نیست و دریای فضل ترا هیچ کران نیست و سر حقیقت تو بر هیچکس عیان نیست، هدایت کن بر ما رهی که بهتر از آن نیست.

یا  رب  زره  راست نشانی خواهم                    از باده آب و خاک جانی خواهم

از نعمت خود چو بهره مندم کردی                    در شکر گزاریت زبانی خواهم

الهی خود کردم و خود خریدم، آتش بر خود خود افروز انیدم، از دوستی آواز دادم، دل و جان را فراناز دادم، اکنون که در غرقابم دستم گیر که گرم افتادم.

هر روز من از روز پسین یاد کنم بر درد گنه هزار فریاد کنم

از ترس گناه خود شوم غمگین باز از رحمت او خاطر خود شاد کنم

**************************************************

 

 

 

  • ۹۵/۰۳/۰۸
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی