رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰


برنامه سحر

در بامداد ِ سومین روز از ماه ِ تابستون و در آستانه شروع ِ هفتمین قرارِ میهمونی هستیم

**************************************************

مهمون ای که مدتهاست دعوت نامه اش بین ِ همه مردم ِ دنیا پخش شده

*************************************************

مهمونی ای که خیلیا از خیلی وقته قبل تو فکرشن و خودشونو مهیاش کردن

*************************************************

آخه صاحب ِ این مهمونی خداست

کسی که از اون بزرگتر و توانا تر و مهربان تر و بخشنده تر کسی نیست

خدایی که در همه صفات در اوج ِ کمال ِ و بی نیاز ِ از دنیا و آدمهاش ِ

************************************************

معلومه که وقتی یه همچین کسی مهمونی میگیره و بنده هاش ُ دعوت میکنه

بنده های ِ سراپا نیازش باید ..... سر از پا نشناسن و لحظه شماری کنن برای ِ رسیدنه به این مهمونی

***************************************************

معلومه که ماها شبا از شوق خوابمون نمیره و تا سحر بیداریم به عشق ِ شروع ِ یه ضیافت ِ روزه داری ِ دیگه

****************************************************

و چقدر حالمون خوبه توی ِ این اوقاتی که میدونیم خدا بیشتر از همیشه شنوای ِ حرفهامونه

*****************************************************

چقدر حالمون خوبه وقتی میدونیم که روزه سپرمون میشه در برابر ِ هر چیزی که میتونه خاطر ِ خدا رُ ازمون مکدر کنه

***************************************************

چقدر حالمون خوبه وقتی که میدونیم ... این بیدار بودنها دلامونو روشن میکنه و دل ِ روشن خطا نمیره

**************************************************

و چقدر حالمون خوبه وقتی میدونیم که خدا عاشق ِ این روزه هاست و خودش پاداش ِ اونهاست

**************************************************

با ما این سحر رُ هم دلانه بیدار باشید که این اوقات اگه بگذرن دیگه تکرار نمیشن

*************************************************

************************************************

در روایات آمده است که اول شب، منادى ندا کند که پرستندگان خدا برخیزید و عبادت کنید. نیمه شب ندا کند: اى مطیعان برخیزید و خدا را یاد کنید و هنگام سحر ندا کند:

آمرزش خواهان کجایند که استغفار کنند؟.

پس خوشا به حال کسانى که به وقت سحر استغفار کنند و شراب مهر به جام عشق در آن وقت بنوشند که خداوند فرموده: محبوبترین مردم نزد من کسانى هستند که هنگام سحر از من آمرزش خواهند.

*************************************************

در اهمیت ِ اوقات ِ سحر

لقمان به پسرش می گوید: «فرزندم! مبادا خروس از توعاقل تر باشد و توجّه اش به نماز بیش از تو باشد، آیا نمی بینی که در مواقع نماز و در سحر ها بانگ می زند و حال آنکه تو خواب هستی»

**********************************************

ابن ابی ‌یعفور (راوی حدیث) می‌گوید به حضور امام صادق (ع) عرضه داشتم بفرمائید آن ساعتی که نزدیکترین ساعات انسان به خدا و خدا به او نزدیک است کدام ساعت است؟ حضرت فرمودند: چون آخر شب برخیزد در حالی که چشمها در خوابند، وضوئی گرفته و در عبادتگاه خود بایستد و با توجه قبلی به خدا، تکبیر نماز گفته و با تلاوت فرازهایی از قرآن دو رکعت نماز به جای آورده و آنگاه برخیزد برای ادامه نماز،

در این هنگام از سوی آسمان از جانب عرش، این ندا برخیزد:

ای بنده خدا ، اکنون احسان و خیر از جانب عالم ملکوت بر سرت در حال فروریختن است، و فرشتگان از کنار قدمهایت تا عَنان آسمان اطرافت را گرفته‌اند

و خدای مهربان ندا می‌کند: ای بنده من، اگر بدانی با که در حال گفتگو و راز و نیازی، حتی برای لحظه ای سرت را برنمیگردانی

************************************************

رسول خدا (ص) فرمودند: هنگامیکه آخر شب فرا می‌رسد خداوند منزّه می‌فرماید: آیا دعا کننده‌ای هست تا اجابتش کنم؟ آیا درخواست کننده‌ای هست تا حاجاتش را عطا کنم؟ آیا استغفار کننده‌ای هست تا او را بیامرزم؟ آیا توبه کننده‌ای هست تا توبه‌اش را بپذیرم؟

******************************************************

شاعر ِ بلند آوازه استاد شهریار

در وصف ِ اوقات ِ سحر شعری زیبا دارن به این قرار که :

صلا زدند که برگ صبوح ساز کنید

به سازِ مرغ سحر ، تَرکِ خواب ناز کنید

می ِ ‌خمار شکن می‌دهند کز سَرها

خمار چون شکن زلف یار باز کنید

به ساز زهره، سماوات می‌دهد پیغام

که گوش دل به مناجات اهل راز کنید

سر نیاز فرود آورید و نذر قبول

به زیر قبه‌ی این بارگاه ناز کنید

نگین خاتم جم در نماز می‌بخشند

نظر به حلقه‌ی رندان پاکباز کنید

******************************************************

مفضل بن عمر از حضرت صادق (ع) و آن بزرگوار از پدرش، از پدران بزرگوارش (ع) نقل می‌کند که رسول خدا (ص) فرمود:

خداوند جّل جلاله به دنیا وحی کرد: هر کس در خدمت تو باشد، تو او را به رنج و تعب بیانداز و هرکسیکه تو را رها کند، تو در خدمت او باش و هرگاه بنده در دل شب تار، با مولای خود خلوت کند و با او به راز و نیاز بپردازد، خداوند نور را در دل او جایگزین فرماید.

و چون بگوید: ای ربّ و ای ربّ من، خداوند جلیل جلّ جلاله، صدایش کرده و گوید لبّیک (بله، بله) ای بنده من، بخواه از من تا عطایت کنم، به من توکّل نمای تا کفایتت کنم، سپس خداوند جلّ جلاله به فرشتگانش می‌فرماید: ای فرشتگان من، بنده‌ام را بنگرید، در دل این شب تیره با من خلوت کرده است. در حالیکه بطالت پیشگان به لهو و لعب مشغولند و غفلت زدگان در بستر خواب خفته‌اند، اینک گواه باشید که من طور حتم او را آمرزیدم.

**************************************************

ای کاش یک بار خالصانه و از ته ته دل بتونم این دعا رو زمزمه کنم:

الهی انت کما احب فجعلنی کما تحب

خدایا! تو اون جوری هستی که من دوست دارم، منم اون جوری کن که خودت دوست داری!

**********************************************

نمیدونم واسه شما هم پیش اومده یا نه

این که وقتی با خودتون خلوت میکنین و با خدا حرف میزنین

یه جاهایی اشک توی ِ چشماتون حلقه میزنه و آروم میاد روی ِ صورتتون

قدر ِ این اشکهاار ُ بدونین

چون

خاصیت اشک اینه که

هم چشم رُ پاک میکنه و ] بعد از اون ، [  هم دل رُ

در این کویر خشک ، بارانم آرزوست ...

*******************************************

(مناجات)

خدایا خسته ام ،

از بد بودن هایم ...

از اینهمه تظاهر به خوب بودن هایی که نیستم .

از آفرینش کوهها و آسمانها و هستی که سخت تر نیست ...

خوبم کن ؛

فقط همین.

********************************************

حضرت امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: خداوند عزّوجلّ از میان بندگان مؤمنش، بنده‏‌اى را که بسیار دعا کند، دوست می‌دارد.
پس، همواره در سحرگاهان تا طلوع خورشید دعا کنید؛ زیرا این وقتى است که در آن، درهاى آسمان باز می‌شود، و روزى‏‌ها تقسیم مى‏‌گردد و حاجت‏‌هاى بزرگ برآورده می‌شود.

******************************************

بیائید دعاهامون رُ با این فرمول کادو پیچی کنیم :

صلوات + دعا + صلوات

********************************************

امام صادق علیه السلام فرمودند : خداوند به موسی علیه السلام وحی فرمود: آن کس که گمان برد مرا دوست دارد اما چون شب فرا رسد چشم از عبادت من فرو بندد، دروغ می گوید. مگر نه این است که هر دلداده ای دوست دارد با دلدار خود خلوت کند؟! هان! ای پسر عمران، چون شب شود من متوجه دوستداران خود شوم ودیده دلشان را بگشایم وکیفرم را در برابر چشمانشان مجسم کنم و با من گفتگو کنند چنان که گویی مرا می بینند ودر حضور خودم با من سخن می گویند

************************************************

حضرت امام علی علیه السلام می‌فرمایند : شب زنده داری ، شعار پرهیزگاران وخوی مشتاقان است

*******************************************

به بزرگمردی گفته شد: با زبانی دعا کن که با آن گناه نکردی ، تا دعایت مستجاب شود.

بزرگمرد پرسید چگونه؟

به او گفته شد: به دیگران بگو برایت دعا کنند چون تو با زبان آنها گناه نکرده ای!

*********************************************

به ما گفته شده که در اوقات ِ سحر هر چیزی رُ میشه از خدا خواست

اما در روایات و احادیث اونچه که بیشتر از همه با خواستنش سفارش شده

مغفرت ِ

*****************************************************

(مناجات)

بار خدایا؛

وسوسه های نفس نگذاشت، جانم در نهر رجب تطهیر شود؛

از در آویختگان درخت طوبای شعبان هم که نبودم؛

ترحم فرما و در دریای رحمت رمضانت مستقرم نما ...

*******************************************

 

 

 

  • ۹۴/۰۴/۰۲
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی