رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰


گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

**************************************************

به افق آفتاب

*****************************************************

به نام خدا

حضور محترم یکایک ِ شما عزیزان عرض ِ  سلام و وقت بخیر داریم.

*****************************************************

ما  در روزی خوب از روزهای ِ خدا ،  اولین چیزی که از خدا  برای ِ همه شما عزیزان میخوام،  تن ِ سلامت ، دل ِ آروم ، رضایت ِ از زندگی و دل آرام بودنه که اگه زندگیهامون به این قرار باشه ، به سعادت ِ حقیقی رسیدیم.

*********************************************

البته ناگفته پیداست که رسیدنه به همه این چیزهای ِ خوب ، ممکن نیست  مگه با تدبیر و داشتنه  یه راه و رسم ِ مناسب توی ِ زندگی

*********************************************

راه و رسمی که وقتی بهش دقیق میشیم میبینیم که چقدر به سفارشها و دستورات ِ الهی نزدیکه ، به این که به طور مثال داشتنه آزادی تضادی با پاک بودن نداره و الزاما انزوا و گوشه گیری به معنای ِ زندگی ِ درست نیست.  **********************************************

دین ِ ما دین ِ آزادی و آزادگی ِ اما ... به شرط ِ این که این آزادی در چارچوب ِ موازین ِ دینی و با رعایت ِ حد و حدود ِ دیگران باشه.

********************************************

به نظر ِ شما مفهوم ِ حقیقی ِ آزادی چیه؟

***********************************************

آزادی در چه صورت رشد دهنده و بهبود دهنده کیفیت ِ زندگیهای ِ ماست؟

**********************************************

چرا بعضی از اوقات از آزادی تعابیر ِ اشتباهی میشه؟

*********************************************

به نظر ِشما مصادیق ِ درست ِ آزادی  در جامعه چی میتونه باشه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*************************************************

در اسلام، مراد از آزادی، آزادی درونی ِ؛ اما بدون تحقق آزادی بیرونی، رسیدن به آزادی درونی ناممکنه. اسلام صرفا پذیرای آزادی تفکرِ و آزادی عقیده رُ نفی می‏کنه. پذیرش آزادی اندیشه و آزادی بیان بر این نکته مبتنی ِ که باید میان دین و اندیشه دینی با آنچه «حقایق نهایی عالم هستی» نامیده می‏شه، فرق بگذاریم و معتقد باشیم که تصور خاصی از خداوند لازم نیست. اظهارنظر در باب سیاست و حکومت هم ، از آنجا که اسلام هیچ‏شکل خاصی از حکومت و نظام سیاسی رُ مطرح نکرده است، کاملاً آزاد ِ .

**************************************************  

آیت ‏ا... مطهری ضمن تفکیک آزادی عقیده و تفکر، و تأکید بر آزادی تفکر، وجود آزادی عقیده در اسلام رُ رد می‏کنه. البته ایشان معتقد است که در هیچ وضعیتی نباید برای تحمیل عقیده، فشار و اجبار به‏کار بره. از لحاظ تاریخی هم اسلام سایر عقاید رُ به رسمیت شناخته است و هرگز با زور، خواهان تحمیل عقیده‏ای بر اونها نبوده. بنابراین با توجه به آیات، روایات، سیره معصومین و اندیشه عرفان اسلامی، در اسلام هرگز تحمیل عقیده وجود ندارد تا جایی که در اندیشه‏های اصیل عرفانی؛ مسیحیت، یهودیت و اسلام هر یک روش‏های متفاوتی در پرستش معبود واحد به شمار می‏آیند و اختلاف مؤمن، گبر و یهود، برخاسته از منظرهای مختلف آنان دانسته می‏شود.

*******************************************

پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم می‏فرمایند: «یکی از چیزهایی که امت من را هرگز به خاطر آن عذاب نخواهند کرد، این است که انسان درباره خلقت، خدا و جهان فکر کند و وسواسی در دلش پیدا شود.» جایگاه والای تفکر در اسلام، بیانگر ارزش و اهمیتی است که اسلام به اندیشه و آزادی آن داده است.

********************************************

قرآن کریم در راستای تکریم و احترام به اراده انسان و اندیشه و شعور او هرگونه تحمیل عقیده و اجبار در امر انتخاب دین رُ نهی می‌کنه. اساساً در اسلام تحقیق در انتخاب دین و پذیرش اصول دین یک امر ضروری محسوب می‌شه. چنان‌که می‌فرماید: « در دین هیچ اجباری نیست و راه از بیراهه به خوبی آشکار شده است.

*******************************************

از اونجا  که انسان موجود محدودی ِ ، آزادی او هم  محدود ِ و تنها مرجع تعیین حدود آزادی نیز خداوند متعال ِ بنابراین، از دیدگاه قرآن محدوده آزادی تا جایی ست که مخالف اسلام یا عفت عمومی و مصالح حکومت اسلامی نباشد.

*********************************************

یکى از مهم ترین اهداف آزادى انسان از دیدگاه قرآن، دورى از شرک و پذیرش اصل توحید ِ ، مطابق دیدگاه قرآن، اتخاذ ارباب و پذیرش سلطه دیگران با اصل توحید ناسازگار بوده و انسان رُ به شرک مبتلا میکنه. در آیه 65 سوره آل عمران خداوند از پیامبر مى خواهد که اهل کتاب را به عبادت خدا و پرهیز از شرک و اتخاذ انسان هاى دیگر به عنوان ارباب دعوت کند؛ از این رو اتخاذ ارباب و پذیرش سلطه دیگران موجب ابتلاى به شرک، و آزادى از این سلطه و عدم اتخاذ ارباب، انسان رُ موحد واقعى قرار میده . براین اساس، شرط واقعى موحد بودن، عدم پذیرش سلطه دیگران ِ؛

*************************************************

(مناجات)

الهی؛ ای خدایی که بنده گناه کند و تو را شرم، کرم بُوَد

الهی؛ تو دوست می داری که من تو را دوست دارم با آن که بی نیازی از من. پس من چگونه دوست ندارم که تو مرا دوست داری با این همه احتیاج که به تو دارم.

الهی؛ من غریبم و ذکر تو غریب. ومن با ذکر تو اِلف گرفته ام؛ زیرا که غریب با غریب اِلفت بگیرد.

الهی؛ شیرین ترین عطاها در دل من رجای تو خداوند است و خوش ترین سخن ها بر زبان این گنهکار، ثنای توست و دوست ترین وقت ها بر این بنده ی مسکینِ گنهکار ، لقای توست.

الهی؛ مرا عملِ بهشت نیست و طاقت دوزخ ندارم. اکنون کار با فضل تو افتاد. پس مرا بپذیر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  • ۹۷/۰۷/۲۸
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی