برنامه
گروه معارف و مناسبتهای رادیو ایران تقدیم میکند.
*********************************************************
به افق آفتاب
*********************************************************
به نام ِ خدایی که رها کننده ما از همه بندها و اسارتهاست.
*********************************************************
خدمت ِ همه شما عرض سلام داریم و از خدای ِ بزرگ درخواست میکنیم که در جرگه نمازگزاران حقیقی باشیم، در جرگه کسانی که نماز ، دور کننده اونها، از گناهانه.
*****************************************************
بعضیا میگن این دور شدن و ترک کردنه گناهان و رهایی از بند ِ اونها، خیلی سخته.
****************************************************
درست میگن چون وقتی آدم با یه چیزی اُنس میگیره ،جدا شدن و ترکش واسش سخته و باید به تدریج و آهسته آهسته ازش دور بشه و فاصله بگیره.
***************************************************
دور شدنی که برای ِ خودش راه و رسمی داره، میگن یکی از بهترین راه هایی که میتونه ما رُ از دچار شدن به گناهان حفظ کنه، توجه به خودمونه، توجه و حساب و کتاب ِ کارها و گناهامون.
*************************************************
چون ماها بیشتر اونجاهایی دچار ِ خطا میشیم که ذهنمون مشغول ِ دیگران میشه
و به جای ِ زندگی و کار و بار ِ خودمون همش تو زندگی و کار ِ بقیه سرک میکشیم
****************************************************
و این سرک کشیدن میشه اول گناهای ِ بزرگی مثل ِ غیبت ، تهمت و دروغ
و شاید واسه همینه که در دین ِ ما بسیار گفته و سفارش شده که روحمونو از قید و بند ِ اسارت ِ در این گناهان نجات بدیم.
*****************************************************
آدم تا وقتی حواسش به خودش ِ که دروغ نگه ، متوجه دروغ گفتن ِ بقیه نمیشه
تا وقتی حواسش به خودش ِ که پشت ِ سر ِ کسی حرف نزنه نمیتونه متوجه ِ غیبت کردنه دیگران بشه.
***************************************************
اهالی ِ کربلا ، دل و روح ِ آزاد و رهایی داشتن و دقیق به دلیل ِ همین رهایی تونستن، دل به امام حسین علیه السلام و راه و مسلکش بدن. ما اگر دوست داریم به سبکی حسینی زندگی کنیم باید بتونیم دست و پای ِ دلمونو از قید بند ِ تهمت و غیبت باز کنیم و رها بشیم از همه این گرفتاریها که سعادت در همین رهاییه.
***************************************************
به نظر ِ شما راه ِ نجات ِ از غیبت و تهمت و بهتان چیه؟
شماره تماس:
شماره پیامک:
****************************************************
"تهمت زدن" از بد ترین کارهاییه که اسلام اون رُ به شدت محکوم کرده و آیات قرآن و روایات متعددی که در باره این موضوع وارد شده چنانکه خداوند در سوره نساء آیه 112 می فرماید: و کسى که خطا یا گناهى مرتکب شود سپس بیگناهى را متهم سازد بار بهتان و گناه آشکارى بر دوش گرفته است.
یکی از گناهانی که باعث میشه که انسان در گناهان بی محابا بشه ، تهمته. تهمت ایمان رُ از بین میبره و وقتی ایمان از بین رفت دیگه هر چی معجزه هم بیاری، باورش نمیشه. بعضی از کسانی که در محضر نبی ّمکرّم(صلی الله علیه وآله) بودند، شق ّالقمر پیامبر عظیم الشّأن(صلی الله علیه وآله) رُ دیدند، امّا اونقدر غرق گناه و نفاق خودشون بودن که اونچه رُ که دیدند، انکار کردن؛ چون وقتی ایمان آب شد، دیگه تمامه و حقیقت اینه که تهمت ایمان رُ آب میکنه و از بین میبره.
****************************************************
تهمت، تبعات و پیامدهایی داره. یکی اینه که اعتماد بین انسانها رُ از بین میبره و جامعه، جامعه ناامنی میشه. وجود مقدّس حضرت امام جعفر صادق(علیه السلام) میفرمایند: آن کسی که به برادر دینی خودش تهمت بزند، دیگر حرمتی بین آن دو باقی نمیماند.
***************************************************
از مهم ترین آثار ِ غیبت و تهمت ، بی اعتمادیه و عجیبه که پیامبر عظیمالشّأن(صلی الله علیه وآله) فرمودند: در جامعهای که اعتماد در آن از بین رفت، خیرات و برکات ظاهری و مادّی هم از بین میرود. نه معنویت، بلکه در مادیات خودشان هم، متضرّر میشوند. یکی از مطالبی که عامل میشود این اتّفاق بیافتد، تهمت است. فرمودند: تهمت، اعتماد را از بین میبرد و جامعهای هم که اعتماد نداشت، مسائل مادّیاش هم تحت الشّعاع قرار میگیرد و از بین میرود.
***********************************************
حضرت موسی ابن عمران میفرمایند: «شیطان به صورت انسان آمد و گفت: موسی! من اگر بخواهم جامعهای را ناامن کنم، در آن جامعه تهمت را زیاد میکنم و برای اینکه بخواهم تهمت را در جامعه زیاد کنم، بستر غبیت را فراهم میکنم.
اگر جامعهای به غیبت دچار شد به تهمت دچار میشود.
*********************************************
در تعریف غیبت و تهمت گفته شده که غیبت به معنای اینه که خصوصیت و چیزی که فردی مبتلا به اون هست ونباید بگیم رُ می گیم. تهمت یعنی اینکه فردی خصوصیّتی رُ نداره، و ما اون خصوصیت رُ به اون می بندیمو
********************************************
حضرت سلطانالعارفین، آیتالله سلطانآبادی بزرگ، آن مرد الهی و عظیمالشّأن فرمودند: اگر در منطقهای یا جایی غیبت و تهمت زیاد شد، آن قسمت از زمین سنگین است و وضعیت بدی دارد.
ایشان فرمودند: پدر من یک موقعی از یکی از مکانها گذشت ـایشان اسم آن مکان را هم نفرمودند، بخاطر اینکه آبروی آنها را حفظ کنند ـ بنا بر این بود ساعاتی در آنجا استراحت کنیم بعد به سفر ادامه دهیم، همان لحظات اول گفتند: حالم بسیار بد است، سینهام گرفته است. گفتم: آقا استراحت کنیم بعد از اینکه حالتان بهتر شد حرکت میکنیم. بعد از ظهر نزدیک به غروب بود، ایشان گفتند: هر طوری هست از این جا برویم. هر چه اصرار کردم چرا؟ فرمودند: اصرار نکن دلیلش را نمیگویم، فقط به شما میگویم برویم. ایشان آن لحظات آخر عمرشان فرمودند: میدانید در آن منطقه به من چه گذشت؟ دیدم آن منطقه پر از دود و سیاهی است که از غیبت و تهمت پر شده بود و سنگینی آن نفس من را میگرفت.
*******************************************************
ینالعابدین، امامالعارفین، آقا علیبنالحسین میفرمایند: هر کس به مردم عیبی را نسبت دهد و تهمت بزند، مردم به او عیبی را که ندارد نسبت میدهند.ظاهر امر این است که خداوند نسبت به این گناه تهمت کوتاه نمیآید. هم در دنیا و هم در آخرت انتقام میگیرد. عالم، عالم اثر و مۆثّر است. بعضی مواقع بیان کردند اثر بعضی از گناهان، با دعا از بین میرود و دیگر اجازه نمیدهد این اثر بماند امّا خداوند کریم برای تهمت بالصّراحه فرموده است: انتقام میگیرم و دعا اثر ندارد.
و بترسیم از اینکه خدا بخواهد انتقام بگیرد! ********************************************
(مناجات)
خدایا ای آنکه گرهِ کارهای فرو بسته به سر انگشت تو گشوده میشود، و ای آن که سختیِ دشواریها با تو آسان میگردد، و ای آن که راه گریز به سوی رهایی و آسودگی را از تو باید خواست.
سختیها به قدرت تو به نرمی گرایند و به لطف تو اسباب کارها فراهم آیند. فرمانِ الاهی به نیروی تو به انجام رسد، و چیزها، به ارادهی تو موجود شوند،
و خواستِ تو را، بی آن که بگویی، فرمان برند، و از آنچه خواستِ تو نیست، بی آن که بگویی، رو بگردانند.
تویی آن که در کارهای مهم بخوانندش، و در ناگواریها بدو پناه برند. هیچ بلایی از ما برنگردد مگر تو آن بلا را بگردانی، و هیچ اندوهی بر طرف نشود مگر تو آن را از دل برانی.
ای پروردگار من ، تنها تو میتوانی آن اندوه را از میان برداری و آنچه را بدان گرفتار آمدهام دور کنی. پس با من چنین کن، اگر چه شایستهی آن نباشم
- ۹۹/۰۶/۲۹