رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

افق

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

*****************************************************

به افق آفتاب

*****************************************************

به نام ِ خدایی که همیشه هست

و سلام

*****************************************************

در استانه اوقات ِ اذانگاهی ظهر به قرار ِ همیشه با شما همراه هستیم و از خدای ِ بزرگ درخواست میکنیم که مار ُ در بندگی خودش موفق بداره

****************************************************

بندگی که در جزء جزء زندگی ِ ما معنا و تعریفی خاص پیدا میکنه

************************************************

بندگی ای که در اطاعت از خدای ِ بزرگه

خدایی که مار ُ بهتر از خودمون میشناسه

و سفارشهای ِ اون جز به خیر و مصلحت نیست

***********************************************

سفارشهایی که شاید گاهی نسبت ِ به اون دچار تغافل و فراموشی میشیم

و همین غفلت باعث میشه که راه رُ به اشتباه بریم

********************************************

مثل ِ بعضی از کسانی که متاسفانه عنان و کنترل عقاید و فکرشونو به کسانی میسپارن که حائز شرایط لازم نیستن. کسایی که برای ِ خودشون مراد و راهنمایی رُ انتخاب میکنن که تسلیم ِ محض ِ اون میشن و اراده خودشونو نادیده میگیرن و جز به خواسته اون قدمی برنمیدارن.

********************************************

قصه مرید و مرادی ، یکی از مسایل ِ آشنا در جامعه ماست که نکات ِ ریز و درخور ِ توجهی داره که غفات و خدایی نکرده سهل انگاری ِ در اونها میتونه مار ُ در گمراهی ِ بزرگ و سرگردانی غرق کنه.

*********************************************

به نظرِ شما داشتنه این نوع ِ رفتار صحیح ِ ؟

******************************************

شما فکر میکنین برایِ پرهیز از ایجاد و شیوع ِ رفتار ِ مرید و مراد بازی چه باید کرد و آفتهای ِ این مساله کجاست؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************

یکی از نکات برجسته در شیوه های تربیتی امامان معصوم علیهم السلام اجتناب از هر گونه مرید پروری و تعامل غیر واقعی و احساسی و بدور از هر گونه تفکر و عقلانیت می باشد.

 

 اصولاً مرید کسی است که حاضر به فدای جان، مال و آبروی خود تحت هر شرایطی برای شخصی است ‏که ‏وی را مراد خود می داند. در تفکر اسلامی و شیعی چنین رابطه ای کاملاً نفی و رد می شود و تنها ‏برای ‏حضرات معصومین جایز دانسته شده است. آنهم نه با روشهای احساسی و رویایی، بلکه پیرو و مرید ‏معصوم ‏می بایست با برهان و حجت عقلی و با اراده و تصمیم معقول و قابل دفاع به عصمت امام یا پیامبر ‏خدا ‏ایمان حاصل کرده و سپس در راه کمک به وی که در حقیقت کمک به حق و دین خداوند است از نثار ‏هیچ ‏چیز مضایقه ننماید.‏

 

 از همین رو در بسیاری از روایات، با این حالـت مـواجه می شویم که راوی در ضمن پرسش از احـکام الـهی  از دلیل و مستـند آن با تـاکید بر آیـات قرآن، سوال می کند. چنانچه در برخی دیگر از روایات خود امامان علیهم السلام بر این نکته تاکید می کنند که بپرسید از کجای قرآن این حکم را برای شما می گویم

*********************************************

به طور کلی رابطه ی (مرید و مرادی) یا (شیخ و مرید) ، از این نظر آسیبی در تربیت دینی محسوب می شود که مربی را ‏از ‏معرض سوال ‏خارج و متربی را خلع سوال می کند. با توجه به اینکه بسیاری از مربیان ، به درجات ‏مختلف ، ‏مرتکب خطا ‏می شوند ، رابطه ی مرید و مرادی ، این خطا را از حیطه نقد و نظر خارج می کند .‏

 مرید پروری نتیجه انحرافی است که توسط برخی جریانهای صوفیه در ایران و سایر نقاط جهان ایجاد شد ‏و ‏اصولاً در تفکر صوفیه شرط یک سالک حقیقی، تسلیم محض در برابر اوامر و گفته های مرشدان و ‏اقطاب ‏است؛ و این یعنی از میان رفتن عقل و تصمیم فردی و مستحیل شدن و بی اراده گشتن انسان در ‏مقابل فردی ‏دیگر که خود نیز از خطا و اشتباه مبری نیست

***************************************************  

در مقابل روش مرید و مرادی؛ منش و روش  اهل بیت علهیم السلام براساس شیوه ها و روش های تربیتی مناسب که مطابق با موازین و راهکارهای عقلی و شرعی بوده و همین روش در بین اصحاب ایشان رائج بوده است .

 به طور مثال

 گاهی اصحاب و شاگردان امام صادق(علیه السلام) در محضر شریف آن امام همام، لب به سخن نمی ‏گشودند؛ نخست به این دلیل که هیبت معنوی امام جرأت سخن گفتن در محضر ایشان را از حاضرین سلب ‏می کرد، دیگر این که سخن گفتن در محضر ایشان را نوعی خلاف نزاکت به حساب می آوردند. در چنین ‏اوضاع و احوالی حضرت خودش دستور به مناظره می دادند و راضی نمی شدند که هیبت ایشان و ادب ‏دوستان، از کسی سلب جرأت نماید. لذا در محفلی که مناظره و گفتگو بود، دیدند حمران بن اعین ساکت ‏است. حضرت سؤال کردند که چرا سخن نمی گویی؟ حمران گفت: سرور من، سوگند یاده کرده ام که در ‏مجلسی که شما حضور دارید به خود اجازه سخن گفتن ندهم. حضرت فرمودند: من به تو اجازه دادم، حال ‏سخن بگو

************************************************

آنچه واضح و روشن است وجود آفت و آسیب‌های متعدد در مسئله مراد و مریدی صوفیانه است که باعث به وجود آمدن انحراف و آسیب در مرید و جامعه می‌گردد، زیرا آنچه در بین صوفیه به‌عنوان مراد و مریدی می‌گذرد با روح استاد و شاگردی در اسلام متفاوت است زیرا رابطه استاد و شاگردی در اسلام، متوقف بر مبانی عقلی و شرعی و انسانی و همچنین احترام متقابل است و این مسائل است که روح سرکش یک شاگرد و مرید را هدایت می‌کند و به سرمنزل مقصود می‌رساند، نه آنچه مخالف عقل و شرع است.

********************************************

ازجمله آفات و آسیبهای ِ رابطه مرید و مرادی می‌توان به اختیار بی‌قید و شرط شیخ در جان و مال مرید اشاره کرد که در کتب صوفیه به‌دفعات به اختیارات بی‌قید و شرط مشایخ بر مریدان اشاره شده است، ازجمله قشیری نقل کرده است که: «ابوعبدالله رودباری به خانه یکی از مریدان خود وارد شد درحالی‌که او غایب بود و دید درب خانه قفل است و گفت: صوفیی باشد که در خانه قفل کند؟! گفت قفل را بشکنید و هرچه در خانه بود بردند و در بازار فروختند و از بهای آن وقتی خوش برای خود ساختند.»

 این عمل برخاسته از اصول مراد و مریدی ست که مرید را ناچار به پذیرفتن اختیار شیخ در مقابل خود می‌کند، زیرا مشایخ و بزرگان صوفیه معتقدند که: «مرید باید معتقد شود به این ‌ که قطب، مالک حقیقی همه املاک دنیا و اشخاص دنیا است، هم مالک تن آنها، هم مالک جان آنها و هم مالک مال آنها، و همه افراد بشر درواقع غلام و کنیز اویند و مرید باید اقرار کند که آنچه دارم از او است و بر او حلال است و بر من حرام است مگر به اذن و تحلیل او".

*********************************************

در توجه به رابطه مرید و مرادی باید گفت :  انسان غیرمعصوم هرچه دانش داشته باشد و تلاش های علمی صادقانه صورت داده باشد باز هم بی نیاز از ‏منبع فیض نیست که هر از گاهی رو به سوی او آورد و نقاط قوت خود را از زبان او بشنود و بر ضعف های ‏خود وقوف یابد تا در صدد رفع آن ها برآید. حضرت امام صادق(علیه السلام) با هدف توانمندساختن ‏شاگردان، نقاط ضعف و قوت آنان را گوشزد می کرد. به حمران می گفت: در بحث، سخنی را دنبال می کنی ‏و به نتیجه می رسانی. به هشام بن سالم فرمود: می خواهی بحث را دنبال کنی و به نتیجه برسانی اما توانایی ‏نداری. به احول فرمود: در بحث و مناظره قیاس بسیار می آوری و باطل را به باطل جواب می دهی. به قیس ‏فرمود: در گفتگو به حق نزدیک می شوی اما از اخبار و احادیث نبوی فاصله می گیری و حق را به باطل می ‏آمیزی، اما بدان که سخن حق هر چند کم باشد تو را از باطل، بسیار بی نیاز خواهد کرد. به هشام بن حکم ‏فرمود: تو در بحث پیش می روی همین که می خواهی به زمین بخوری دوباره پرواز می کنی و کسی همانند ‏تو باید با مردم سخن بگوید. از لغزش بپرهیز که امداد و شفاعتْ یاریگر تو خواهد بود

******************************************************************

 (مناجات)

خدایا!

این سالک غریب آنچنان به روشنای نور تو در جاده عشق عادت کرده است که سپاس مر اینهمه را از یادبرده است .

خدایا!

این دل که در اقیاس تو غرقه گشته است چگونه می تواند تموج آبی تو را ترسیم کند ؟

خدایا!

آبششهای این ماهی دل که هر لحظه در آب نعمتهای تو تنفس می کنند چسان یارای نشر نعم ملموس تو دارند ؟

خدایا!

من در مقام کسی ایستاده ام که همه نعمتهای تو را لمس کرده است معترف آمده است .

خدایا!

من در لباس اذعان بخششهای تو را _ هر چند کوتاه _  به تن کرده ام .

خدایا!

رشد گیاه من اعتراف به وجود خورشید توست .

خدایا!

تویی آن بخشنده مهربان و تویی که بال فضل بر کائنات گشوده ای وسایه لطف بر بندگان گسترده ای .

تویی که خستگی را بر تن دوندگان به سوی خویش نمی گذاری ومأیوس وخسته بازشان نمی گردانی واز قله آرزویت به زیرشان نمی افکنی وشکوفه امید به خود را با رگبار بی مهری ناکام نمی کنی .

ربی! خدای من ! معبودم !

من به ذیل کرمت دست انداختم

و براى دریافت عطاهایت دامن آرزویم را گسترده‏ام

پس مرا بوسیله یگانگى‏

خالص خود خالص گردان

و از زمره بندگان برگزیده‏ات قرارم ده

*************************************

 

 


  • ۹۷/۰۷/۲۸
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۱)

سلام خیلی عالیه وب سایت شما من خیلی کیف کردم اومیدوارم موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی