رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

افق

 

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند

***********************************************

به افق آفتاب

***********************************************

به نام ِ خدایی که بسیار مهربانه و به بندگانش رحمت ِ بسیار داره

*************************************************

با سلام و امید اوقاتی خیر ... برای ِ همه شما

در دقایقی نزدیک به اذان ظهر میهمان ِ شما هستیم

لطفا در این میهمانی آسمانی با ما همراه باشید

*******************************************

فرصت امروز ِ ما صحبت از موضوعی ِ که قطعا همه ما در زندگی باهاش مواجه شدیم و گاهی هم برامون مشکلاتی رُ ایجاد کرده.

*****************************************

امروز از رفتاری نه چندان خوشایند صحبت میکنیم که اگه بتونیم مهاری براش داشته باشیم زندگیهامون به سمت و سوی ِ خوبی جهت پیدا میکنه.

*****************************************

فکر نمیکنیم کسی وجود داشته باشه که از بحث و جدل لذت ببره و قطعا هیچ کدوم از ما دوست نداریم وارد مجادله بشیم چون معمولا جز صرف انرژی ِ روحی و روانی و در نهایت به هیچ نتیجه ای نرسیدن حاصلی نداره.

**********************************************

مساله مهم اینه که ماها معمولا ناخواسته و بدون این که متوجه باشیم درگیر ِ جدل میشیم. بحثی که اغلب از ندونستن و عدم اگاهی و گاهی از غرور و تعصب ِ بی جا شروع میشه و ممکنه حتی به نتایجی تاصف بار هم برسه.

***********************************************

مجادله از بی تدبیری شکل میگیره و اغلب به دلیل نداشتنه قدرت ِ نقد پذیری و عدم تحمل نظر ِ مخالف ، پر و بال پیدا میکنه.

************************************************

قطعا همه ما در طی ِ زندگیهامون با مصادیق ِ متفاوتی از بحث و جدلهای ِ بی فایده روبرو بودیم . مسائلی که با کمی آرامش بدون شک بهتر و آسون تر پیش میرفتن.

***********************************************

به نظر ِ شما بهترین راه برای ِ دوری از مجادله چیه؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

***************************************************

از امور مهمی که در رابطه با دوستان باید از اون اجتناب کرد مجادله در بحث ها و گفتگوهاست. به جای مجادله باید به بحث هدفدار پرداخت یعنی بحثی که هدفش رسیدن به حقیقت ِ . به عبارت دیگه باید مباحثه و گفتگو میان دوستان به گونه ای باشه که هر فرد هدف رسیدن به حقیقت و پذیرفتن اون رُ دنبال کنه. مجادله یعنی این که هریک از طرفین سعی کنه به هر نحوی و از هر طریقی بر حق بودن خود و بر باطل بودن طرف مقابلش رُ به اثبات برسونه و اون چه در این میان موردنظر نیست رسیدن به حق و حقیقت ِ چون اصولاً حقی ضایع نشده که هریک از طرفین خواهان دست یافتن به اون باشن،  بلکه هر کدوم تلاش میکنن تا ثابت کنن که نظر اون درست و گفته اش حقیقت ِ و نظر دوستش نادرست و سخنش باطل ِ . مجادله ریشه در خودخواهی و خودمحوری انسان داره و از نظر اسلام حرام است هر چند مجادله گر بر حق باشد. خداوند به پیامبر بزرگوار خود دستور می دهد که با کافران مباحثه کند اما با بهترین شیوه: همواره به نیکوترین وجهی پاسخ ده تا کسی که میان تو و او دشمنی است چون دوست مهربان تو گردد

***************************************************

در حقیقت بهترین وسیله برای جلب انسان مجادله گر به سمت ِ خودمون ترک مجادله اس حتی اگه در یک مباحثه و گفتگو حق به جانب شما باشه از مجادله خودداری کنید.

************************************************

از پیامبر خدا(صلی ا... علیه و آله و سلم) نقل شده است: بنده، حقیقت ایمان را کامل نکند مگر آن که جدال را ترک گوید هرچند برحق باشد

 دلیل این نکته اینه که مجادله از حبّ نفس و عشق به خود سرچشمه می گیره. و همین عامل باعث میشه که انسان در هنگام مجادله ندونسته حق رُ با باطل مخلوط کنه و در این صورت بسیار دشوارِ که آدمی بتونه در این حالت هواهای برانگیخته شده نفس خودش رُ مهار کنه.

 البته اگه حق به جانب شما باشه وظیفه دارید حق رُ بیان کنید و از اون دفاع کنید که اگر نتیجه بخش بود چه بهتر وگرنه شما مسؤول نیستید که به اجبار ایمان رُ در دل های مردم جای دهید.

**********************************************

حضرت امام حسن عسکری(علیه السلام) می فرماید: با آدم بردبار و نیز نادان مجادله نکن؛ زیرا بردبار تو را بی نیاز می کند و نادان آزارت می دهد.

انسان نادان، چنان چه در مجادله بر او چیره شوید، ممکن است سکوت کند اما به طرق مختلف سعی می کند انتقام خود را از شما بگیرد.. و انسان بردبار در برابر مجادله شما سکوت و بردباری در پیش می گیرد

************************************************

دیل کارنگی در کتاب خود به نام  آیین دوست یابی می گوید: چندین سال پیش یک مرد ایرلندی ستیزه جو و مجادله گر به آموزشگاه من پیوست. او دلال یک شرکت فروشنده کامیون بود اما در این شغل خود موفقیت شایان ذکری به دست نیاورده و به همین دلیل به من پناه آورده بود. پس از کمی گفتگو با او پی بردم که راز شکست وی لجاجت و ستیزه جویی شدید اوست. بنابراین، نخستین اهتمام من آن نبود که به وی بیاموزم چگونه حرف بزند بلکه وظیفه فوری من این بود که حرف نزدن را به وی تعلیم دهم! او اکنون یکی از برجسته ترین فروشندگان یک شرکت بزرگ فروش کامیون است. او چگونه به این موقعیت دست یافت؟ داستان را از زبان خودش بشنوید: روزی به دفتر یکی از خریداران کامیون رفتم و مایل بودم به او کامیونی جدید بفروشم همین که هدفم را دانست فریاد زد: چی؟ از شرکت شما ماشین بخرم. ماشین های شما بدترین نوع ماشین است! حتی اگر مفت هم به من بدهید قبول نمی کنم! خیال دارم از شرکت دیگری ماشین بخرم! من به او گفتم: کار خوبی می کنید قربان، ماشین های شرکتی که می گویید مرغوب و پرقدرت است. هم خود شرکت خوب و مجهز است و هم فروشندگانش افراد خوب و خوش جنسی هستند. وقتی این حرف را زدم آن خشم و تندی اولیه اش به سرعت فروکش کرد و چون حرفش را تصدیق کرده بودم دیگر زمینه ای برای جرّوبحث باقی نماند. او نمی توانست تمام آن روز را صرف تکرار این مطلب بکند که ماشین های آن شرکت بهترند چون من هم با نظر او در این زمینه موافقت کرده بودم. این جا بود که از فرصت سکوت او استفاده کردم و شروع به تعریف از ماشین های خودمان و بیان تفاوت های دقیق میان آن ها و ماشین های شرکت مورد نظر او کردم. آن روز صبح پیش از آن که دفتر کار آن مرد را ترک گویم ماشین جدیدی به وی فروختم زمانی بود که اگر از مشتریان سخن گزنده ای مانند سخن خریدار یاد شده می شنیدم به شدت عصبانی می شدم خون در رگ هایم به جوش می آمد و جنگ سختی را علیه او آغاز می کردم و بشدت بر ماشین های شرکت مورد نظر او می تاختم. اما هر چه بیشتر حمله می کردم خریدار بر نظر خود مبنی بر برتری آن ماشین ها بیشتر سماجت می کرد و هرچه بیشتر مجادله می کردم بیشتر به خریدن کالای رقیب نزدیک می شد! حالا وقتی به یاد آن روزها می افتم تعجب می کنم که اصلاً چگونه می توانستم در آن روزها چیزی به خریدار بفروشم! من چندین سال از عمرم را در مجادلات و مباحثات بی ثمر تلف کرده ام.

************************************************  

در واقع امروزه باید از گفتگو به عنوان ابزاری نرم افزاری و مسالمت آمیز برای انتقال اندیشه‌ها، نظریه‌ها و نوشته‌های دینی و تقویت دین پژوهی استفاده کرد و به منظور نهادینه سازی گفتگو به تقویت و تحکیم تبادل نظر و گفتگو بین محققان حوزه دانشگاه در کشورهای مختلف اسلامی، ارتباط علمی پژوهشگران و نخبگان فکری و علمی و فرهنگی مسلمان، ارتباطات پویای علمی با ارتقای همکاری‌های بین دانشگاهی از طریق تبادل استاد و دانشجو، تعامل و تبادل آراء بین محافل علمی جهان اسلام، تقویت روش‌های جدید تحقیق و پژوهش تطبیقی و بین رشته ای، توزیع سامان مند دانش از طریق اهتمام به فناوری شبکه ای، افزایش ارتباطات و توسعه همکاری‌های علمی کشورهای اسلامی با یکدیگر همت گماشت. تا از سوء استفاده دشمنان اسلام در ایجاد تنش و درگیری‌های خونین بین مسلمانان جلوگیری کرد.

*************************************************

(مناجات)

پروردگارا

مرا بینشی عطا فرما تا تو را بشناسم

و دانش عطا فرما تا خود را بشناسم

مرا صحتی عطا فرما تا از کار لذت ببرم

و ثروتی عطا فرما تا محتاج نباشم

مرا نیرویی عطا فرما تا در نبرد زندگی فائق شوم

و همتی عطا فرما تا گناه نکنیم

مرا صبری عطا فرما تا سختی ها رو تحمل کنم

و طبعی عطا فرما که با مردم بسازم

مرا بزرگواری عطا فرما که با دشمنم مدارا کنم

و بینشی عطا فرما تا زیباییهای جهان را ببینم

مرا عشقی عطا فرما تا تو و همه را دوست بدارم

  سعادتی عطا فرما تا خدمتگذار دیگران باشم

مرا ایمانی عطا فرما تا اوامرت را اطاعت کنم

  امیدی عطا فرما تا از ترس و اضطراب بر کنار باشم

مرا عقلی عطا فرما تا از خود نگویم

 و معنویتی عطا فرما تا زندگی معنی داشته باشد

 

 

 


  • ۹۷/۰۷/۲۸
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی