گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.
به افق آفتاب
به نام ِ خدایی که برای ِ همه ما بهترنیها رُ میخواد و سلام
در اوقات ِ نزدیک به اذان ظهر میهمان ِ شما هستیم.
ما در همراهی ِ امروز از خدای ِ بزرگ میخوایم که دلهامون رُ از آرامش سرشار و زندگیهامون رُ از یاد ِ خودش سرشار کنه.
از خدای ِ بزرگ میخوایم که دستهامونو بگیره
و تمام ِ گناهان و بدیها رُ در وجودمون ریشه کن کرده و به خوبیها مجال ِ رشد و بالندگی بده.
به نظر ِ شما معنا و مفهوم ِ سعادت چیه؟
به نظر ِ شما چه کسایی تویِ این دنیا سعادتمندن و به خوشبختی ِ حقیقی رسیدن؟
آیا سعادتی که خدای ِ بزرگ برای ِ ما تعریف کرده خوشبختی ِ دنیایی رُ هم شامل میشه یا این که فقط به عاقبتی خیر در اون دنیا منتهی میشه؟
به نظر ِ شما مصادیق ِ سعادت در زندگی ِ ما چی میتونه باشه؟ و چطور میتونیم به سعادت ِ حقیقی برسیم؟
شماره تماس:
شماره پیامک:
رستگاری همون سعادت واقعی و اخروی ِکه در دین اسلام ، به عنوان کاملترین و جامعترین دین الهی خوشبختی و رستگاری انسانها ر ُ در قرآن بیان کرده و در آیات متعددی به این موضوع پرداخته است.
در قرآن حدود ۴۰ مرتبه از فلاح (رستگاری) سخن گفته شده و در ضمن آیات مربوطه از صفات و علائم رستگاران و سعادتمندان واقعی و اخروی نکاتی بیان شده که البته رستگاری از هر دو بعدش هم دنیوی و هم اخروی مدنظر بوده و از اونجا که حیات اخروی جاودانی و ابدی ِ از اهمیت بیشتری برخوردار میشه.
خداوند در سوره مؤمنون میفرماید: مؤمنان رستگار شدند. مؤمنان یعنی تصدیق کنندگان به خدا و یگانگی او و پیغمبران او و آنچه نبی خاتم(ص) آورده. رستگاری حقیقی بسته به ایمان حقیقی و مقید به تمام شرایطی ِ که در آیات به صورت واضح و روشن بیان شده. انجام عمل خیر و نیکیهای فراوان یکی دیگه از عوامل سعادت ابدی انسان ِ ، چنانکه خداوند در قرآن کریم میفرمایند: وزن کردن اعمال و سنجش ارزش آنها در آن روز، حق است. کسانی که میزانهای (عملِ) آنها سنگین است، همان رستگارانند.
و همچنین فرموده اند، کار نیک انجام دهید شاید رستگار شوید. از این آیه بدست میآید هر چه اعمال خیر و نیک انجام دهیم در مسیر رسیدن به سعادت قدم بر میداریم.
عامل دیگری که انسان رُ به زندگی سعادتمند هدایت میکنه تزکیه نفس ِ. خداوند در سوره شمس پس از اینکه هفت بار به آفریدههای بزرگ و مهم (مثل خورشید، ماه و...) قسم یاد نموده میفرماید : به یقین سعادتمند شد کسی که نفس خود را از آلودگیها (گناهان) زدود و پاک کرد و این نشانگر اهمیت پیراستن جسم و جان از ناپاکیها است که در نتیجه اون رستگاری و خوشبختی نصیب آدمی میشه.
اون وقتی که انسان نفس خودش رُ پاکیزه میکنه و از صفات حیوانی مبرّا میکنه اونچه خیر و مایه رستگاری اوست از جانب خدا به وی الهام میگردد. خداوند در سوره اعلی میفرماید: کسی که پاکی جُست، رستگار شد.
پس هر کسی در مقام مجاهده با نفس تلاش کنه سعادتمند میشه و قابلیت سکونت در جوار رحمت الهی رُ که همانا کمال خوشبختی ِ پیدا میکنه.
خداوند در آیات متعددی بعد از بیان صفت تقوا به رستگاری و سعادتمندی بشارت داده . در سوره مائده آمده: بگو هیچگاه ناپاک و پاک مساوی نیستند... از مخالفت خدا بپرهیزید ای خردمندان، شاید رستگار شوید.
زمانی که انسان از هوا و هوس پیروی نکنه و نفس خودش رُ از آلودگی به معاصی حفظ کنه در زندگی ابدیش بی تردید سعادت خواهد بود.
همچنین از طرح تقوا به عنوان عامل مهم رستگاری در چندین آیه در قرآن به اهمیت این ویژگی در زندگی انسان پی میبریم. یکی از موارد با اهمیت سعادت و خیرورزی انسان، داشتن تقواست که از مصادیق اون که در قرآن ذکر شده نگهداشتن نفس از حرص و بخل ، رویگردانی از لغو ، دوری از شراب و قمار و بتپرستی و شرک و رباخواری و همچنین حفظ عفت و پاکدامنی ِ.
در سوره مؤمنون از جمله هفت صفتی که برای مؤمنان رستگار شمرده شده وفای به عهد و پیمان ِ . افراد یک جامعه اگه پایبند به عهد و پیمان باشن و امانتداری از ویژگیهای آنها محسوب بشه ، خیلی از مشکلات امروز حل میشه از جمله یکی از اون امانتهاهمین مسئولیتهایی ِ که به افراد واگذار میشه اگه همگان به این نکته توجه داشته باشن که مسئولیتی که به اونها سپرده شده امانتی بیش نیست و عهدی ِ که بین خود و اداره یا شرکت و یا نظام خود منعقد شده حساستر و دقیقتر میشه، تا اون مسئولیت رُ هم در حضور جامعه و مردم و هم در محضر خداوند باریتعالی بهتر و مفیدتر انجام بده و لغزش به خودش راه نده با ایمانی راسخ به ادای مسئولیت و تکلیف خودش در قبال جامعه و مردم بپردازه.
حضرت علی علیه السلام در کلامی درخور ِ تامل میفرمایند:
قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم.
امام علی (علیه السلام) در حدیثی سعادت انسان را در نتیجه ی کسب علم و دانش و فضیلت بیان می کند و می فرماید « لاینبغی لمن لَمْ یکن عالماً ان یُعَدَّ سعیدا ؛ کسی که بهره ای از دانش ندارد معنا ندارند که دیگران او را سعادتمند بدانند .
سعادت در فرهنگ هر ملت و حتی هر انسان مفهوم ، محتوا و تعاریف مختلفی دارد . هر گروه و فرقه انسانی سعادت را طوری و با ذوق خود تعریف نموده و فهم خود را از این مفهوم ارائه نموده اما این فهم را قرآن کریم در سوره شمس با صراحت معلوم می سازد که فلاح انسان در گرو تزکیه نفس است . سعادتمند کسی است که به قرب الهی نائل شود
حضرت حضرت علی ابن ابیطالب علیه السلام :
در عجبم از مردمی که:
به دنبال دنیایی هستند که روز به روز از آن دورتر میشوند،
و غافلند از آخرتی که روز به روز به آن نزدیکتر میشوند.
و غافلند از آخرتی که روز به روز به آن نزدیکتر میشوند.
به یاد خداوند و نعمت های بی پایان او بودن موجب زیادی معرفت و محبت و سعادتمندی دو جهان می شود و در برابر آن ، فراموشی خداوند بدیختی و محرومیت و خود فراموشی را به بار می آورد و در نتیجه در مقام تحصیل سعادت خود بر نمی آید .
قرآن،چیزی جز کتاب هدایت در زندگی نیست «هُدًی لِلْمُتَّقینَ» ، قرآن کتابی است برای انتخاب بهترین زندگی که سعادت جاودانه در پرتو آن تحقق می یابد .
زندگی حقیقی و حیات طیبه در پرتو علم به دستورها و رهنمودهای قرآن شکل می گیرد . ای کسانی که ایمان آوردید ! اجابت کنید خدا و رسولش را هنگامی که شمارا به چیزی می خواند که مایه حیات شما است.
چون قرآن روش درست زیستن را به انسان می آموزد و برنامه ی که در برگیرنده تمام ابعاد زندگی انسان و تضمین کننده سعادت فردی و اجتماعی و دنیوی و اخروی اوست ،ارائه می دهد ، به میزانی که انسان آموزه ها و دستورهای قرآن را در زندگی به کار ببندد ، موفقیت کسب خواهد کرد اما هر اندازه از قرآن فاصله بگیرد ، دچار خسران و ضرر خواهد شد . زندگی قرآن بر اساس رعایت مقررات و عدالت و احسان و صفا و صمیمت است و مردمی که این گونه زندگی کنند دارای اطمینان خاطر و آسایش خواهند بود و سعادت ابدی و جاودانه را در آغوش خواهند گرفت
دین مقدس اسلام بر این عقیده پافشاری می کند که انسان برای رسیدن به سعادت حقیقی ناگزیر است از متن دنیا و سعادت های دنیوی عبور کند . لازم است هم میان سعادت های دنیایی تعادلی ایجاد کند که به سعادت ابدی خویش دست یابد.
در آیات و روایات زیادی به این مسئله اشاره شده است که هدف از خلقت انسان سیر الی المطلوب است رسیدن به لقاء الله که خداوند متعال برای رسیدن به این هدف متعالی رسولانی برای او فرستاد تا به واسطه ی آنان سعادت دنیا و آخرتش را در دست وی قرار دهند و آنان در بهشت برای همیشه جاودان باشند و از جوار او روزی بخورند .
(مناجات)
خدایا من هیچم، هیچ هیچ
غرور گه گاهم را ببخش
پروردگار من به من بیاموز که خود را نبینم
الهی، ما همه بیچارهایم و تنها تو چارهای، و ما همه هیچ کارهایم و تنها تو کارهای.1
خدایا
راه بندگی دشوار است زیرا شیطان همیشه در کمین است
الهی، ناتوانم و در راهم
و گردنههای سخت در پیش است
و رهزنهای بسیار در کمین
و بار گران بر دوش.
«یا هادی، اهدنا الصراطَ المستقیم
- ۹۷/۰۷/۱۶