رادیو بدون شایعه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند.

************************************************

به افق آفتاب

***********************************************

برای ِ سرآغاز ِ برنامه امروز  دل به زمزمه نامی زیبا از  اسمای ِ خدای ِ بزرگ میسپاریم

به خدایی که عظیم ِ

خدایی که انقدر بزرگه که ما هر چقدر هم که ازش دور بشیم

باز ما ما نزدیکه نزدیکه

*******************************************

با توکل به بزرگی ِ خدای ِ بی همتا ، سلام

*******************************************

 اگه شنونده برنامه این هفته ما بوده باشید حتما تا امروز فهمیدین که ما از برکت صحبت میکنیم. ار برکت و رحمتی که میتونه در جنبه های ِ مختلف ِ زندگی ِ ما اثر گذار باشه.

***********************************************

شاید براتون جالب باشه که بگم ، برکت نه فقط در مال و وقت که حتی در کلام و صحبته ما هم اثرگذاره. تاثیری که باعث میشه حرف ما برای ِ دیگران شنیدنی بشه.

************************************

حتما شما هم با کسایی روبرو بودین که وقتی حرفی به شما میزنن احساس میکنین که خیلی دوست ندارین بهشون گوش بدین و برعکس کسایی هم بودن که هنوز حرف از دهنشون بیرون نیومده عزمتونو برای ِ عملی کردنه حرفهاشون جزم کردین.

*************************************

به نظر ِشما چرا این طوری میشه، این که یک جمله ساده از زبون ِ آدمای ِ مختلف ، تاثیر ِ متفاوتی روی ِ ما داره؟

واقعیت اینه که این تفاوت از برکته، بعضیا حتی حرفهاشون هم با برکته و دلسوزیشون به آدم ثابت شده.

**********************************************

حرفها و کلام ِ با برکت ، از دل ِ صاف و خدایی بیرون میاد و به فطرت ِ خدایی ِ ما هم میشینه.

*********************************************

به نظر ِشما کلام ِ با برکت چه جور کلامیه و چطور میشه تاثیر ِ حرفهامونو در بقیه بیشتر کنیم؟

شماره تماس:

شماره پیامک:

*****************************************

میدونین من سعی کردم توی ِ این چند روز توی ِ رفتار ِ اونایی که حرفاشونو گوش میدم بیشتر دقت کنم و ببینیم که اونا چی کار میکنن که ما انقدر گوش به حرفشون هستیم.

یکی از مهم ترین رفتارها در ارتباط ِ کلامی و تاثیرش  و یکی از راههای ایجاد انس و الفت سلام کردنه که باعث از بین رفتنه کینه ها و کدورتها می شه. زن و مردی که نیاز به صفا و صمیمیت بیشتری دارن باید این مساله رُ بیشتر مراعات کنن تا جایی که به هم سبقت بگیرن. موقع ِ ورود به خونه و بلند شدن از خواب ، واضح و با نشاط و انرژی به هم سلام کنن. این عمل علاوه بر ایجاد و تعمیق انس بین زن و شوهر، رابطه عاطفی محکمی بین بچه ها با پدر و مادر ایجاد میکنه و اثر تربیتی خوبی روی ِ اونها داره. تا جایی که پیامبر صلی الله علیه و آله سلام کردن بر کودکان را جزء سنت خودشان بر می شمارند

در مواردی هم که بین زن و مرد اختلاف و کدورتی پیش میاد کسی که اول سلام میکنه در واقع قدم اول رُ برای ِ آشتی برداشته و راه رُ برای صلح و دوستی و ابراز گذشت فراهم کرده.

*******************************************

یکی دیگه از نکات ِ ساده و مهم در ارتباط ِ کلامی ، درست صدا کردنه همدیگه اس، شاید باورش سخت باشه اما یکی از اولین قدم ها برایِ نفوذ ِ در دل ِ طرف ِ مقابل ، بخصوص همسر و بچه ها ، درست صدا کردنه اونها و زیبا و با احترام صدا کردنه اونهاست. با این کار ما اولین نشونه در دوست داشتنه اونهار ُ بهشون ثابت میکنیم.

****************************************

و اما گفتگوها ،

گفتگو و سوال و جواب زن و مرد و یا هر دو نفر ِ دیگه ،  باید مؤدبانه و محبت آمیز باشه نه از روی ِ دشمنی و نفرت انگیز.

حقیقت اینه که یک مطلب رُ میشه طوری ادا کرد که شنونده خوشش بیاد و پاسخ ِ خوبی هم بده و همون مطلب رُ میشه طوری ادا کرد که شنونده یا جواب ندهد و یا جواب زشت و تندی داشته باشه.

توصیه اسلام اینه که جملاتی که از همه زیباتر و مؤدبانه تره  انتخاب بشه تا جوابی زیبا هم شنیده بشه.

همه ما دیدیم که آمرانه حرف زدن زن ، حساسیت مرد رُ برانگیخته میکنه و نه تنها زن به درخواستی که از همسرش داشته ، نمی رسه، بلکه امکان به وجود اومدنه برخورد لفظی و تنش هم وجود داره.

*******************************************

متاسفانه گاهی پیش اومده که ضمن صحبت، زن یا شوهر  و یا هر فرد ِ دیگه ای ، کلمه یا جمله ای  بیان بشه که اثر بد اون تا سالها در ذهن شنونده باقی مونده باشه انده و حتی باعث افسردگی و دلسردی از زندگی هم بشه.

تمرین مهارت کنترل خشم به همه ما  کمک می کنه که در استفاده از کلمات دقت کنیم هر سخنی رُ برای خاموش کردنه شعله خشممون استفاده نکنیم.

******************************************

در حدیثی از حضرت علی علیه السلام آمده است:

زیبا سخن بگویید تا پاسخ زیبا بشنوید و از گفتن سخن زشت بپرهیز که دل را پر از خشم و کینه می کند.

ایشان ، دور بودن از سخن زشت و داشتن گفتار نرم و ملایم را از نشانه های پرهیزکاران برمی شمارند.

***************************************************

یکی از راه های ِ تاثیر ِ کلام ، قدردانی و تشکر کردنه،

تشکر زبانی ، در گرم نگه داشتنه رابطه ها و ایجاد انگیزه برای انجام وظایف  و همین طور تقویت اعتماد به نفس و عواطف تاثیر ِ زیادی داره.

البته بعد از تشکر،  فرد نباید خودش رُ گم کنه و سخنی بر خلاف بزرگواری به زبون بیاره. حضرت امام صادق علیه السلام می فرمایند:  در تورات نوشته است که سپاسگذاری کن از کسی که به تو احسان نمود و احسان کن به کسی که از تو سپاسگذاری نمود زیرا احسان اگر سپاس گذاری  شود ، پایدار میگردد و اگر ناسپاسیش کنی، دوام نیابد.

************************************************

متاسفانه گاهی پیش میاد که در گفتگوها ، کلام نامناسبی هم رد و بدل میشه، در این شرایط باید سعی کرد که در مقابل کلمات تند و خشنی که میشنویم متانت و سعه صدر نشون بدیم تا ادامه بحث و جدال ،آتیش معرکه رُ زیادتر نکنیم. این مساله بخصوص در مورد ِ زن و شوهرها بسیار سفارش شده.

از امام صادق علیه السلام نقل شده که رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند:

هر کس بر اخلاق تند و خشن همسرش شکیبایی ورزد همانا پروردگار به او پاداش شاکران عنایت خواهد کرد.

*************************************************

شنونده خوب بودن یکی از مهم ترین اسباب ِ تاثیر ِ کلامی ِ و بعد از اون پذیرش اشتباهات و عذرخواهی و تصمیم برای ِ رفع ِ ایرادات ِ مطرح شده  ساختنه شرایط و زندگی ِ بهتر . ما اگر محبت و دلسوزی ِ همدیگه رُ در حرفهامون باور کنیم ، بیشتر از اونچه که هست گوش به کلام ِ هم میدیم.

**************************************************

(مناجات)

ای خدای مهربان و بی‌شریک! ای توانای مطلق! آفرینِ هر دو جهان بر تو باد که بهترین آفرینندگانی و به آدمیان حیات بخشیدی و آبهای زلال را از دل کوهها جاری ساختی و به ابرها فرمان دادی تا ببارند و تشنه‌ها را سیراب کنند. خدایا! درود و سلام همة مؤمنان اهل یقین بر تو باد که جمال مطلقی و صفات جلالت به زیبایی صفات جمال توست. خدایا! درود و ستایش ما بر تو باد که به انسان اهل یقین، بال و پر دادی تا به عشق تو، ملکوتی شود و در بیکرانة معرفت تو به پرواز درآید و با آتش اشتیاقی که در دل دارد، قدم به وادی جذبه و شهود بگذارد و بی‌واسطة واژه‌ها حیات را دریابد. خدایا! ای مهربانترین و ای تواناترین! راه رسیدن به بیکرانة حیات جاودان را به ما نشان ده و یاریمان کن تا تو را هیچگاه فراموش نکنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  • ۹۵/۱۲/۰۲
  • رادیو بدون شایعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی